آش شلغم؛ غذای خوشمزه روزهای سرد

تهران (پانا) - شلغم از جمله سبزیجاتی است که افراد کمی آن را دوست دارند به همین دلیل کم‌تر مصرف می‌شود و مردم از خواص بی‌مانند آن بهره‌مند نمی‌شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید می‌توانید شلغم را در آش بریزید و لذت ببرید.

کد مطلب: ۱۳۲۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
آش شلغم؛ غذای خوشمزه روزهای سرد

به گزارش جامعه 24، یکی از سبزیجاتی که خواصی بی‌مانند و کم‌نظیر دارد و برای فصل پاییز و زمستان مصرف آن بسیار توصیه می‌شود شلغم است. شلغم را همه دوست ندارند و به‌ویژه کودکان و نوجوانان از خوردن آن فراری‌اند. اگر می‌خواهید این سبزی فوق‌العاده را مصرف کنید، اما از مزه آن خوشتان نمی‌آید بد نیست آش درست کنید و از مزایای این سبزی بهره‌مند شوید.

آش شلغم از دسته آش‌های بسیار خوشمزه و مقوی و مناسب برای روز‌های سرد پاییز و زمستان است. این آش در اصل مربوط به شهر خراسان جنوبیست و در این شهر بسیار طرفدار دارد و درست می‌شود.

همان‌گونه‌که می‌دانید شلغم و البته این آش برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار سودمند و مفید است. به همین دلیل در سراسر دنیا از شلغم در پخت غذا‌های خود استفاده می‌کنند چرا که شلغم یکی از سبزیجات کامل به حساب می‌آید. آش شلغم به واسطه داشتن شلغم خواص زیادی دارد از جمله مناسب برای سلامت قلب و عروق، سلامت دستگاه گوارش، سلامتی ریه و .. هزاران خواص از برگ تا خود گیاه شلغم وجود دارد.

اگر این روز‌ها شما هم درگیر سرماخوردگی و آنفولانزا هستید پیشنهاد می‌کنیم این آش خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید.

مواد لازم برای آش شلغم:

شلغم ۵۰۰ گرم

ماش ۱ پیمانه

سیر ۳ حبه

عدس ۱ لیوان

برنج ۱ پیمانه

پیاز ۲ عدد

سبزی آش ۴۵۰ گرم

پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئین به مقدار لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روش تهیه آش شلغم:

در آغاز برنج نیم دانه را با مقداری آب خیس کنید. شلغم‌ها را پوست بکنید و نگینی خرد کنید. ماش و عدس را نیز شسته و نیم ساعت خیس کنید تا نفخش گرفته شود.

ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد کرده و داخل قابلمه مورد نظر با مقداری روغن تفت می‌دهیم تا طلایی و سبک شود سپس زردچوبه و فلفل سیاه و سیر رنده شده را افزوده تفت می‌دهیم تا عطر سیر خارج شود سپس عدس و ماش را افزوده و چند لیوان آب اضافه می‌کنیم زمان می‌دهیم تا حبوبات آش پخته شود.

هنگامی‌که عدس کمی نرم شد برنج را به همراه شلغم خرده شده اضافه و هم می‌زنیم و حرارت آش را کم می‌کنیم، چون این آش خیلی زود ته می‌گیرد و می‌سوزد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه سبزی را به آش می‌افزاییم و در قابلمه را نیمه‌باز می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم با شعله بسیار کم بپزد و جا بیفتد.

داخل تابه یا شیرجوش کوچک روغن ریخته و اجازه دهید تا داغ شود؛ سپس نعنا را اضافه و حرارت را خاموش می‌کنیم و به آرامی هم می‌زنیم و نعنا داغ را به آش اضافه کرده و برای ۱۰ دقیقه زمان می‌دهیم.
حواستان باشد نعناع بسیار زود می‌سوزد پس تا نعناع را به روغن افزودید زیر آن را خاموش کنید.

در انتها نمک آش شلغم را اندازه کرده و داخل ظرف سرو کشیده با کشک و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان.

شما می‌توانید این آش را با گوشت هم درست کنید. اگر می‌خواهید به این آش گوشت بیفزایید می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را همراه با پیازی که آب آن گرفته شده است همراه با نمک و فلفل ورز دهید و به صورت گلوله درآورید. آن‌ها را درون یخچال قرار دهید و اجازه دهید نیم تا یک ساعت بمانند. سپس آرام به آش درحال جوش اضافه کنید.

بهتر است این گوشت‌های قلقلی در روغن تفت داده شوند و سپس به آش اضافه شوند، اما از آن‌جایی‌که این آش معمولا هنگامی‌که فرد بیمار است مصرف می‌شود پس از تفت‌دادن آن دوری کنید.

نکاتی برای درست‌ کردن آش شلغم

همان‌گونه‌که اشاره کردیم شما می‌توانید این آش خوشمزه را با گوشت قلقلی نیز سرو کنید.

اگر دوست داشتید می‌توانید کمی آبلیمو یا آبغوره در انتهای پخت به آش شلغم اضافه کنید. آن را بسیار خوشمزه می‌کند.

از این‌که سرما خورده‌اید و گمان می‌کنید فلفل برای شما زیان دارد باید بگوییم سخت در اشتباهید و البته این آش هم باید کمی تند باشد پس در آن کمی فلفل بریزید و از مزه شگفت‌انگیزش لذت ببرید.

شما می‌توانید در این آش از دیگر حبوبات مانند دال‌عدس یا نخود هم اضافه کنید. این کاملا سلیقه‌ایست و براساس ذائقه شماست.

براساس خواست و ذائقه می‌توان به این آش یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی افزود. نیازی به سرخ‌کردن رب نیست می‌توان آن را هنگامی‌که آش درحال جوش است به آن افزود.

همان‌گونه‌که می‌دانید در تمام غذا‌هایی که سبزی دارند می‌توان به جای سبزی تازه از سبزی خشک استفاده کرد، اما باز هم همه نیک می‌دانیم که سبزی تازه چیز دیگریست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار