کارشناس نماز، قرآن و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:
دبیران کارآزموده و متعهد، نقش کلیدی در راستای بصیرتافزایی نسل جوان دارند
شهرری (پانا) - کارشناس نماز، قرآن و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، بصیرت دانشآموزان در ابعاد سیاسی و اجتماعی را یکی از نیازمندیهای آیندهسازان این مرز و بوم دانست و نقش دبیران کارآزموده را در بصیرتافزایی بهینه آنان حائز اهمیت برشمرد.
محبوبه قزلسفلی، کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در خصوص اهمیت سواد رسانه در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «مسئله رسانه که امروزه فضای مجازی مهمترین بخش این مجموعه محسوب میشود، یکی از تاثیرگذارترین موضوعات پیش رو زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه، به ویژه دانشآموزان است؛ از این رو اهمیت نقش درس "تفکر و سواد رسانهای" اینجا است که نمود بیشتری پیدا میکند؛ در حال حاضر آموزش این درس در دوره دوم متوسطه پیگیری میشود؛ بر این اساس برای اینکه بتوان آموزش سواد رسانه را، به بهینهترین نحو ممکن اجرایی ساخت، نیاز است تدریس این کتاب از پایههای چهارم و پنجم دبستان یا دوره اول متوسطه آغاز شود؛ همچین در کنار آموزش سواد رسانه به دانشآموزان، میبایست آموزشهای مربوطه به خانوادههای آنان نیز ارائه شود.»
وی افزود: «امروزه، سواد رسانهای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار اصحاب رسانه و نهادهای مربوطه قرار گیرد؛ از آنجایی که رسانه و فضای مجازی، بستری بهینه برای پیادهسازی اهداف جنگ نرم و ارائه محتواهای گمراهکننده به نسل جوان است، میبایست مسئله جهاد تبیین را بیش از پیش اهتمام ورزید تا به واسطه آن بتوان در زمینههای مختلف از جمله اعتقادی و سیاسی روشنگری نمود.»
کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، نقش آموزش و پرورش را به عنوان زیربناییترین نهاد آموزشی و پرورشی کشور در راستای جهاد تبیین، حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: «جهاد تبیین، نمونه بارزی از جهاد فی سبیلالله است که تاکید قرآن کریم بر این موضوع، نمایانگر اهمیت ویژه آن در جامعه است؛ همچنین تاریخ بیانگر نقش پیامبران به عنوان اصلیترین مربیان جهاد تبیین بوده و شهادت برخی از آنان را در راستای روشنگری به ثبت رسانده است؛ بنابراین همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرموده است، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.»
این مقام مسئول، تربیت صحیح دینی و اجتماعی را از جمله نیازهای مهم دانشآموزان دانست و اذعان کرد: «امروزه مهمترین نیازهای دانشآموزان در کنار مسائل تحصیل و آموزش، توجه به تربیت صحیح دینی و اجتماعی است؛ از این رو اجرایی کردن این مهم سبب میشود تا دانشآموزان در کنار فراگیری مسائل درسی، مهارتهای اصلی یک زندگی سالم را فرا کسب کرده و بتوانند به درجات بالای تحصیلی و اجتماعی دست یابند. بنابراین در راستای اجراییسازی این مهم و کشف استعدادهای دانشآموزان، میتوان از آزمونهای استعدادیابی، برگزاری مسابقات مختلف و جشنوارهها بهرهمند شد.»
این کارشناس فرهنگی، بصیرت دانشآموزان در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی را عامل موثر در راستای برخورد بهینه آنان در فضای مجازی مطرح کرد: «هنگامی که دانشآموزان بدانند هدف اصلی سرداران جنگ نرم از تولید محتواهای گمراه کننده و انتشار در فضای مجازی چیزی جز گمراهی و انحراف آنان از مسیر درست زندگی نیست، حتما از باورهای اصیل ایران اسلامی دفاع کرده و در راستای پیشرفت همه جانبه آن تمام تلاش خود را بهکار میگیرند.»
وی در همین راستا افزود: «آموزش و پرورش نیز نقش مهمی در راستای شناساندن اهداف سرداران جنگ نرم به دانشآموزان دارند؛ از این رو مدیران و مربیان کارآزموده و متعهد میتوانند به عنوان بهترین الگو در راستای بصیرتافزایی و ولایتپذیری دانشآموزان تلاش کرده و جهتدهی درستی در زمینههای سیاسی و اجتماعی به دانشآموزان داشته باشند.»
قزلسفلی، با اشاره بر برخورداری دانشآموزان از هوش و قدرت تحلیل بالا، تصریح کرد: «همانگونه که بر همگان آشکار است، دانشآموزان به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم، نقش بهسزایی در راستای پیشرفت همهجانبه کشور دارند؛ آنان در کنار هوش و قدرت تحلیل بالا، از ذهن فعال و نوآور برخوردار هستند که میتوان از آنان به عنوان مهمترین منبع سرمایهگذاری کشور نام برد؛ بنابراین میبایست تمامی نهادهای مربوطه در راستای حفظ و شکوفایی این قشر مهم از جامعه اهتمام ورزند.»
وی در پاسخ به اینکه تفاوت نسل جوان امروز با نسل جوان پیشین در چیست است، بیان کرد: «یکی از مهمترین تفاوتهایی که میتوان در مورد نسل جوان امروز و نسل جوان پیشین به آن اشاره کرد، بحث عدم تبعیت محض از بزرگان میباشد؛ نسل جوان گذشته، در برابر نظرات بزرگان خود کمتر مقاومت میکردند؛ ولی نسل جوان امروز، تحمیل عقاید، نظرات و فرهنگ را از سوی بزرگان خود برنمیتابد؛ کما اینکه در مقابل آن جبههگیری میکند؛ بنابراین شایسته است به جای تحمیل عقاید به آنان، روشنسازی و بصیرت افزایی را به صورت اصولی در زمینههای مختلف برایشان داشته باشیم.»
این بانوی فرهنگی، نظرخواهی از دانشآموزان را، در خصوص برنامههای اجرایی آموزش و پرورش برای آنان، فرصتی برای نمود بیشتر ابعاد دانشآموزان در زمینههای مدیریت و ایدهپردازی مطرح کرد: «اگر قبل از طراحی دستورالعملها و بخشنامههایی که از مراتب بالاتر برای اجرا به زیرمجموعهها صادر میشود، نظرات و ایدههای زیرمجموعهها را بررسی نموده و از نتایج اجرای برنامههای پیشین عبرت گیریم، به طور حتم میتوانیم محتوای کاربردی و هدفمندتری داشته باشیم.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در خصوص دانشآموزان نیز، به همین گونه است؛ از این رو اگر در برنامهریزیها، ابلاغها و دستورالعملهایی که برای این قشر صادر میشود، نظرات و پیشنهادهای آنان را نیز مد نظر قرار دهیم، علاوه بر اینکه میتوان نتایج بهتری را شاهد بود، در راستای تقویت ابعاد مدیریتی و ایدهپردازی آینده سازان این مرز و بوم گانی مثبت برداشتهایم.»
کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، توجه ویژه نهادهای مربوطه به تربیت تمام ساحتی دانشآموزان را، امری مهم تلقی کرد: «برای اینکه در آینده ایران را سربلند بینیم، نیازمند توجه ویژه نهادهای مربوطه به قشر آیندهساز جامعه هستیم؛ بنابراین این نهادها میبایست شرح وظایفی را برای خود معین کرده و در دستور کار قرار دهند؛ به عنوان مثال، آموزش و پرورش میتواند با بهکارگیری اساتید و کادر تربیتی دلسوز و انقلابی نقش بهسزایی در این راستا ایفا کند؛ همچنین نهادهای دینی، فرهنگی، ورزشی و هنری هرکدام به نوعی میتوانند در جهت تربیت تمام ساحتی دانشآموزان نقش موثری ایفا کنند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه