‌مدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان‌ ری در گفت‌وگو با پانا:

طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی‌ روحیه الگو‌گزینی و پیروی از قهرمانان وطنی را تقویت می‌کند

شهدا یکی از بهترین الگوها و قهرمان‌ها برای زندگی ما هستند

شهرری (پانا) -‌ مدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان‌ری درباره اجرای طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی که با هدف ترویج هویت‌بخشی و معرفی مفاخر فرهنگی و علمی، مشاهیر، اساطیر و شهدای شهر‌ها و استان‌های کشور راه‌اندازی شده است، گفت الگو‌گزینی و پیروی از یک قهرمان موجب انگیزه، هیجان و تحرک دانش‌آموزان به‌سمت سعادت می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۰۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح 313 سازمان دانش‌آموزی‌ روحیه الگو‌گزینی و پیروی از قهرمانان وطنی را تقویت می‌کند

حجت‌الاسلام‌ محمدصادق آتشکار، مدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان‌ ری در رابطه با اجرای طرح ملی ۳۱۳ و میزان الگوپذیری آن در میان دانش‌آموزان به پانا گفت: «آدمی همواره برای طی مسیر و عبور از پیچ و خم و پستی و بلندی‌های زندگی خود نیازمند یک الگو است تا حرکت و رفتار خود را با او تطبیق بدهد و چه نیکو است که این الگو و به اصطلاح قهرمان زندگی‌ها فردی باشد که هم زندگی‌اش سراسر نیکی و درستی باشد و هم عاقبتی نیکو داشته باشد؛ پس اساسا میل به داشتن قهرمان و تبعیت از یک الگو میلی فطری در انسان‌ها است.»

آتشکار خاطرنشان کرد: «امام خمینی(ره) در سفارش به مطالعه وصیت‌نامه شهدا چه خوب فرمودند، گاهی جوان و نوجوانی در بستر جبهه راه صد‌ساله عرفا را یک شبه طی کرده است، از این رو وصیت‌نامه‌های‌شان سرشار از مفاهیم بلند معنوی، عرفانی و راهگشایی است که برای زندگی‌ نسل جوان از ضرورت بالایی برخوردار است.»

وی بیان کرد: «به فرموده شهید‌سلیمانی آن کسی شهید می‌شود که شهیدانه زندگی کرده باشد؛ این سخن به این نکته بسیار مهم اشاره دارد که در نهان و پنهان از خدا پروا کرده‌اند و همواره به دستگیری از مردم می‌کوشیدند، در کنار شهیدان که شهیدانه زیستند و از جان خود که ارزشمندترین سرمایه آدمی است، در راه حفظ وطن گذشته‌اند؛ در هر مرحله نیز به‌صورت اختصاصی می‌توان از الگوهای نیک هر عرصه الگوبرداری کرد.»

شهدا یکی از بهترین الگوها و قهرمان‌ها برای زندگی ما هستند

این مقام مسئول با اشاره به الگو‌های برتری که در عرصه‌های مختلف نهادینه شده است، اظهار کرد: «در عرصه علمی از مرحوم پرفسور حسابی، در عرصه ورزشی مرحوم تختی، در عرصه هنری استاد فرشچیان و... می‌توان الگوبرداری کرد، همانطور که اشاره شد الگو‌گزینی و پیروی از یک قهرمان موجب انگیزه، هیجان و تحرک افراد به‌سمت سعادت می‌شود.»

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق آتشکار در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری درباره هویت‌بخشی و افتخارات ملی اشاره و اذعان کرد: «در کلام رهبری، به سه شاخصه اصلی به‌عنوان هویت ملی، اشاره شده است که اولین شاخصه هویت ملی، سابقه تاریخی است، یعنی آن چیزی جزو هویت ملی ما محسوب می‌شود که آثار آن در تار و پود و تاریخ میهن‌مان مشهود باشد؛ دومین شاخصه هویت ملی ما نیز اسلام است.»

وی عنوان کرد: «در کنار فرهنگ و آداب و رسوم غنی ایران باستان، حدود هزار سال پیش که این فرهنگ با فرهنگ اسلام مواجهه پیدا کرد، اکثر فرهنگ ایرانی که به شرک و پلیدی آلوده نشده بودند به تأیید اسلام رسیده‌اند و در خیلی از زمینه‌ها تبادل فرهنگی داشته‌ایم، نتیجه این دو، ورود فرهنگ ایرانی در مملکت ایرانی است که با تلاش‌های ایرانیان در جامعه استوار ماند و روز به روز این فرهنگ در سراسر ایران اسلامی پررنگ‌تر می‌شود.»

مدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان‌ ری ادامه داد: «سومین شاخصه هویت ملی مسئله انقلاب اسلامی است؛ در واقع این انقلاب در سال ۵۷ یک حرکت و جوشش مردمی به رهبری امام خمینی (ره) بر علیه انحراف حاکمیت‌مان از دو شاخصه قبلی، یعنی سابقه تاریخی و اسلامی بود. حکومت پهلوی که بازمانده حکومت‌های پادشاهی قبلی خود بود جز فساد سرتاسری و تبعیت کورکورانه از غرب دستاورد دیگری نداشت، پس این انقلاب پایه‌های این شاخصه را مستحکم کرد و با خون شهیدان آن را آبیاری و درخت انقلاب را تنومند‌تر از قبل کرد.»

وی در راستای وظیفه معلمان برای معرفی مشاهیر، مفاخر علمی و فرهنگی، اساطیر و شهدا به دانش‌آموزان افزود: «از بهترین الگوهایی که هر دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد معلم او است. این شعاری که می‌گویند مدرسه خانه دوم است یک پشتوانه دارد، یعنی بعد از پدر و مادر به‌عنوان اولین و اصلی‌ترین الگوی زندگی بشر، این معلم‌ها هستند که در دوران تحصیل بیشترین ارتباط و تعامل را با دانش‌آموزان دارند؛ بر اساس نظریه اندیشمندان بهترین فرصت تاثیر‌گذاری الگوها بر ذهن مخاطبان بازه سنی ۷ تا ۱۸ سال است.»

آتشکار تأکید کرد: «خواه یا ناخواه یکی از الگوبرداری‌هایی که در این مقطع ۱۲ ساله زندگی رخ می‌دهد در فضای مدارس است؛ در نتیجه اگر تمرکز و اهتمام ویژه‌ای بر تربیت و پرورش معلمان گذاشته شود، علاوه بر ارائه مباحث آموزشی و پرداختن به مسئله تربیت و پرورش و تزکیه، شاهد خروجی بسیار خوبی خواهیم بود، به‌طور مثال دانش‌آموزی که در زمینه اخلاقی مثل نظم و ادب و در زمینه آموزشی مسئله سخت‌کوشی و یادگیری را از معلم خود بیاموزد.»

دانش‌آموز خبرنگار: حمیدرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار