کامبک ایران با پیروزی مقابل انگلیس کوچک

تهران (پانا) - تیم ملی ایران در پی جبران شکست سنگین مقابل انگلیس و ولزی‌ها هم برای افزایش شانس صعود نیاز به برد در این دیدار حساس دارند.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد
کامبک ایران با پیروزی مقابل انگلیس کوچک

امروز از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران، تیم ملی کشورمان در دومین دیدارش از گروه B جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه احمد بن‌علی شهر الریان به مصاف ولز خواهد رفت.

ولز؛ دومین صعود در دومین حضور
پیشرفت چشمگیر فوتبال ملی ولز از چند سال قبل آغاز شد، وقتی که به یورو ۲۰۱۶ رسیدند و در اولین حضورشان تا نیمه‌نهایی هم بالا آمدند. با این حال اژدهایان بریتانیایی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ غایب بودند. راهیابی به یورو ۲۰۲۰ و دوباره صعود کردن از گروه، پیش‌درآمد خوبی بود که طلسم ۶۴ ساله نرسیدن به جام‌جهانی را هم بشکنند. حالا ولز یکی از ۳۲ تیم برتر جهان است و می‌خواهد مثل هر ۳ حضور قبلی‌اش در جام‌جهانی و جام ملت‌ها از گروهش صعود کند. ولز شروع خوبی مقابل آمریکا نداشت و تحت‌تأثیر بازی یانکی‌ها قرار گرفته بود، اما راب پیج در نیمه دوم تیمش را پیش کشید و ثمره بازی خوب‌شان را با گل تساوی و کسب یک امتیاز گرفتند. اما ۲ بازی سخت برای ولز در پیش است؛ اولی مقابل ایران زخم‌خورده و دومی مقابل قدرتمندترین تیم گروه انگلیس. نتیجه دیدار مقابل ایران می‌تواند تا حد زیادی تکلیف ولز را مشخص کند.

ایران؛ کامبک در الریان
یوزها از جایی ضربه خوردند که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد؛ خط دفاعی. کارلوس کی‌روش همیشه به دفاع بسته و مستحکم معروف است و در جام‌جهانی گذشته هم تیمش بهترین عملکرد دفاعی را مقابل ستاره‌های اسپانیا و پرتغال داشت و حتی علیرضا بیرانوند لحظه تاریخی گرفتن پنالتی کریستیانو رونالدو را خلق کرد. اما آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه خلیفه با آغاز جام در دوره قبل زمین تا آسمان تفاوت داشت. آنجا با برد دقیقه آخری شروع کردند، اینجا با دریافت ۶ گل. این اتفاق وقتی تلخ‌تر می‌شود که یادآوری کنیم ۶ گلی که که ایران خورد به اندازه تمام گل‌های ۲ دوره گذشته است. در یک نیمه ایران بیشتر از کل دوره گذشته گل دریافت کرد. با این حال عملکرد امیدوارکننده در نیمه دوم در خط حمله و درخشش مهدی طارمی که تنها ایرانی‌ای شد که در جام‌جهانی دبل می‌کند، هواداران ایرانی را امیدوار کرده. شاید چاره کار در ۲ دیدار آتی تهاجمی بازی کردن باشد. با وجود شکست سنگین هنوز با کسب یک برد و یک تساوی صعود ایران در دسترس خواهد بود.

آخرین جدال
آوریل ۱۹۷۸ قبل از جام‌جهانی تیم ملی ایران به مصاف ولز رفت و این دیدار دوستانه را ۱-۰ باخت.

آمار بازی
۱) این نخستین بازی تیم ملی مقابل ولز در جام‌جهانی است. در واقع تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ مقابل دو تیم بریتانیایی به میدان رفت.
۰) در ۵ حضور قبلی، ایران هیچ‌گاه از مرحله گروهی جام‌جهانی فراتر نرفته است. یوزها در پی شکستن این طلسم هستند که البته کار دشواری خواهند داشت.
۱) ولز فقط یک مرتبه در سال ۱۹۵۸ در جام‌جهانی حاضر بوده که همان یک مرتبه هم از مرحله گروهی صعود کرد. در واقع ولز در هر ۳ حضورش در جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا به مرحله حذفی رسیده است.
۶) تیم ملی ایران در حالی در بازی نخستش در جام‌جهانی ۲۰۲۲ از انگلیس ۶ گل دریافت کرد که در ۲ جام‌جهانی قبلی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با هدایت کی‌روش در مجموع ۶ گل خورده بود. ایران در جام قبلی فقط ۲ گل دریافت کرد.
۱) چهل‌ویکمین گل ملی گرت بیل ستاره تیم ملی ولز که در دیدار مقابل آمریکا ثبت شد، برای او و فوتبال کشورش اهمیت زیادی داشت. این نخستین گل او در نخستین حضورش در جام‌جهانی بود. بیل برترین گلزن تاریخ تیم ملی ولز است.
۲) مهدی طارمی ستاره ایرانی که در فصول اخیر در ترکیب پورتو درخشیده، در جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم عملکرد خوبش را ادامه داد. طارمی ۲ گل به انگلیس زد و تبدیل شد به نخستین بازیکن ایرانی که در یک بازی جام‌جهانی بیش از یک گل می‌زند. نکته جالب این که طارمی در حالی حالا ۲ گل در جام‌جهانی دارد که علی دایی اسطوره فوتبال ایران که سال‌ها با ۱۰۹ گل آقای‌گل فوتبال ملی بود، هیچ‌گاه در این تورنمنت گل نزده.

مصدومان و محرومان
جو آلن هافبک ولز بعد از نرسیدن به بازی مقابل آمریکا، بهبود یافته و احتمالاً مقابل ایران بازی خواهد کرد. علیرضا بیرانوند سنگربان ایران که در بازی نخست از ناحیه بینی دچار آسیب‌دیدگی شد به احتمال فراوان در دومین بازی غایب خواهد بود. سردار آزمون مهاجم مصدوم یوزها به این بازی می‌رسد.

ترکیب احتمالی دو تیم
ولز: هنسی، مفام، رودون، دیویس، رابرتس، رمزی، مورل، ویلیامز، جیمز، بیل و مور
ایران: حسین حسینی، محرمی، پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، محمدی، نوراللهی، عزت‌اللهی، حاج‌صفی، جهانبخش، امیری و طارمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار