مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی:

قصه‌گویی یک درمان برای جامعه است

تبریز (پانا) - مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت قصه‌گویی برای کودکان و تحلیل رویدادهای جامعه برای آنها در حوزه تعلیم و تربیت،قصه‌گویی را بعنوان یک درمان در جامعه برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
قصه‌گویی یک درمان برای جامعه است

حامد علامتی در آئین بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در کشور گفت: شهر تبریز، شهر اولین هاست و امروز با برگزاری مرحله منطقه ای این جشنواره به اولین بودن شهر تبریز استمرار بخشیده ایم. چراکه اولین چاپخانه، اولین کتاب ترجمه شده از خارج از کشور، اولین رمان با عنوان ستارگان فریب خورده، اولین دایره المعارف، اولین کتابخانه عمومی، اولین سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی و اولین کودکستان... در تبریز بوده و این امر نشان دهنده تمدن فرهنگی و هنری این شهر است.

وی افزود: امروز دور هم جمع شده ایم تا یک رویداد بزرگ فرهنگی را در کنار هم با عنوان قصه گویی برگزار کنیم، مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: قصه گویی هنر بسیار خوبی است و قصه های خوب، سازنده شخصیت کودک هستند. وقتی قصه های قدیمی که از مادر بزرگ هایمان شنیده ایم را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که تا چه حد پندآموز بوده اند و ما باید در هر عمل خود تابع یک منظومه فکری و تربیتی باشیم؛ هدف از قصه گویی ایجاد ایمان در کودکان است که آنها را به تعقل و اندیشه ورزی دعوت می کند.

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در استان خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که قصه گویی ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگ میان ملت ها است؛ قصه گویی روایت قصه زیبای زندگی است که بر ذهن و زبان مخاطب اثر می گذارد و این امر آموزش اخلاقیات، تحلیل احساسات، تقویت تخیل و خلاقیت، یک یادگیری سرگرم کننده و تقویت مهارت شنیدن است که ابزاری برای مهارت های گوناگون برشمرده می شود.

وی افزود: اگر محور و موضوعی برای جشنواره انتخاب شده و چیزی بر آن افزون می شود، همه ما باید یک هدف مشترک داشته باشیم. ایجاد ایمان در دل کودکان مبنایی اساسی دارد که قرآن کریم می‌فرماید: ما بهترین قصه ها را از طریق قرآن برای شما بازگو می‌کنیم. وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم بیش از 280 قصه برای هدایت انسان ها مطرح شده است که در سوره یوسف آیه 111 به علت این امر نیز اشاره شده است که می‌فرماید: در این کتاب قصه هایی که مطرح شده عبرت هایی برای اهل خرد است.

این مقام مسئول ادامه داد: مخاطب ما اگر از این امر ساده عبور کند و قصه برای او عبرت آموز نباشد نتیجه بخش نخواهد بود و امروز چالش اساسی عرصه تعلیم و تربیت این است که بچه های ما به قدری درگیر فضای مجازی هستند که دیگر مهارت فکر کردن و اندیشیدن را از دست داده اند و ذهن آنها مرتب درگیر مسائل مختلف است که اندیشیدن برای آنها موضوعیتی ندارد. آنچه ما بعنوان مهندسین فرهنگی جامعه باید به آن توجه کنیم تناسب در بین آموخته ها و پدیده های اطراف است که نسبت به هر امری در پیرامون خود چراگویی داسته باشیم تا به علل رخ دادن یک مسئله نیز توجه کنیم.

وی افزود: ما در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان یک کتاب بسیار خوب به نام روباه دم بریده داریم که وقتی این کتاب را ورق می‌زنیم سلسله علل را به کودکان آموزش می‌دهد که هر چیزی تابع علل خود است و هر معلولی علتی دارد. امروزه در دنیا قصه گویی یک درمان است و یکی از شیوه های درمان در کل دنیا در حوزه تربیتی محسوب می شود که باید برای دست یافتن به قله های بلند فرهنگی و تربیتی به آن توجه کرد.

دانش آموز خبرنگار: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار