گفت‌وگوی پانا با حامد صبوری درباره تعاملات وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی‌/ بخش اول

هنر آموزش و پرورش در تعامل سازنده با مجلس

تهران (پانا) - مطابق ارزیابی‌های معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری، وزارت آموزش و پرورش توانست رتبه اول عملکرد را در بین همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی کسب کند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هنر آموزش و پرورش در تعامل سازنده با مجلس

مطابق ارزیابی عملکرد معاونت‌های پارلمانی و حوزه امور مجلس وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، وزارت آموزش و پرورش چندی قبل موفق به کسب رتبه نخست در بین همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها شد.

کسب چنین رتبه‌ای نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش در برقراری تعامل سازنده و ارتباطات حرفه‌ای با مجلس شورای اسلامی و همکاری‌هایی که در نهایت به نفع و صلاح جامعه بویژه نظام تعلیم و تربیت کشور است، موفق ظاهر شده و خوش درخشیده است. چراکه در دنیای امروز، بهره‌مندی از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه‌ها برای پیشبرد بهتر امور و طراحی چنین ارتباطات و تعاملات موثری یک هنر خاص و ویژه محسوب می‌شود و فقط از عهده مدیران حرفه‌ای برمی‌آید.

بر همین اساس، خبرگزاری پانا به سراغ حامد صبوری مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش پرورش و از مدیران جوان، خوشنام و کارآمد این وزارتخانه رفت تا با او درباره تعاملات وزارت آموزش و پرورش با مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو بنشیند.

درباره رتبه نخست آموزش و پرورش

دکتر صبوری در توضیح مختصری درباره کسب این رتبه و جایگاه توسط وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری در سال گذشته فعالیت تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در حوزه امور مجلس را بر اساس دستورالعمل روابط دولت و مجلس و شاخص های گوناگون تخصصی ارزیابی کرد. این ارزیابی شامل موضوعات مختلف از جمله: تعاملات دستگاه‌ها با مجلس در زمینه پاسخگویی به مکاتبات و پیگیری موضوعات؛ توجه به سوالات و تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان محترم؛ حضور فعال در مباحث مختلف بویژه در هنگام تدوین و تصویب احکام و قوانین، اقدامات جدید و نوآورانه در حوزه امور مجلس دستگاه‌ها و... بود که خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش توانست رتبه اول را در بین همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی کسب کند.

وی در ادامه به کیفیت تعاملات این وزارتخانه و مجلس اشاره و اظهار کرد: همه‌ تعاملات و مراودات بین دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کشور با قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وسیله حوزه امور مجلس وزارت آموزش و پرورش پیگیری، رصد و هدایت می‌شود. هدف ما همواره این بوده است که بتوانیم بهترین ظرفیت‌سازی را در چارچوبی که قانون تعیین کرده است برای وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم.

تعامل فعال، هدفمند و اثربخش با مجلس

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش پرورش افزود: در دولت مردمی سیزدهم سعی ما این بود که تعاملات‌مان را بر اساس سه شاخص تعریف کنیم؛ تعامل فعال، هدفمند و اثربخش؛ لذا با توجه به فرصت حضور ارزشمند مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر نوری که خودشان آشنایی کامل با حوزه فعالیت‌های پارلمانی و امور مجلس داشته‌اند، برای تقویت هرچه بیشتر این سه شاخص تلاش کردیم.

صبوری با بیان اینکه از نظر ما مجلس شورای اسلامی یک ظرفیت بی‌نظیر برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در تعاملات مجلس و این وزارتخانه مدنظر قرار دارد، تربیت هرچه بهتر نسل جدید و آینده‌سازان این مرز و بوم است که با اجرای دقیق سند تحول بنیادین و تحقق ساحت‌های شش‌گانه تربیتی در تعامل موثر و سازنده وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها بویژه قوه مقننه شکل می‌گیرد. فعالیت و تلاش مجلس در زمینه قانونگذاری و بررسی طرح‌ها و لوایح، می‌تواند یک ظرفیت خوب برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور ایجاد کند.

تدوین منظومه‌ای از سیاست‌های حرفه‌ای

وی اضافه کرد: ما در دفتر امور مجلس و با همفکری و هدایت معاونت محترم حقوقی و امور مجلس وزارت منظومه‌ای از سیاست‌های حرفه‌ای را تدوین کردیم که این منظومه دارای شش بعد اصلی است و با توجه به سرواژه‌های آن، به اختصار «پاداشت» نام دارد؛ این عنوان در فرهنگ لغت فارسی همان اجر و پاداش کارها است؛ به این معنا که اگر مجموعه‌ این سیاست ها را به شکل صحیح پیگیری کنیم نتیجه یا همان اجر مناسبی که بر اساس ظرفیت‌هایی که مجلس شورای اسلامی برای این وزارتخانه فراهم خواهد آورد، محقق می‌شود.

«پاداشت» چیست؟

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش پرورش درباره حرف «پ» در اصطلاح «پاداشت» گفت: این حرف نشانگر «پاسخگویی» است؛ ما پاسخگویی را به عنوان بعد اصلی در تعاملات با مجلس در نظر داریم که این پاسخگویی باید سریع، صحیح و محترمانه باشد.

صبوری ادامه داد: حرف «الف» اشاره به «اطلاع‌رسانی» دارد. مطابق بررسی‌های ما یکی از ضعف‌های اصلی در ادوار گذشته عدم اطلاع رسانی صحیح به‌ویژه در حوزه امور مجلس بوده است. به نظر من یکی از وظایف مهم حوزه امور مجلس در هر مجموعه و دستگاهی این است که بتواند اقدامات دستگاه خود را به موقع به مجلس و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم اطلاع‌رسانی نماید.

نکته مهم دیگر در این زمینه این است که اگر اخبار سوء و اطلاعات نادرستی در اختیار نمایندگان محترم مجلس قرار گرفت، پیشگامی ما در زمینه اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع می‌تواند در بهبود شرایط و رفع ابهامات موجود موثر باشد.

حضور میدانی و پاسخگویی به‌موقع

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که باید برای اطلاع‌رسانی، به‌موقع در صحنه حضور داشته باشیم. حتی یکی از مواردی که حوزه معاونت امور مجلس ریاست جمهوری ارزیابی کرده و وزارت آموزش و پرورش بر اساس آن موفق به کسب رتبه نخست در بین همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی شده، همین است؛ یعنی حضور میدانی و پاسخگویی به‌موقع.

این مقام مسئول در این فرصت، به یک دستاورد مهم برای وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یکی از افتخارات وزارت آموزش و پرورش کسب مقام برتر در جشنواره شهید رجایی به جهت اقناع‌سازی افکار عمومی است. جنبه اقناع‌سازی افکار عمومی که مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش متولی آن است، به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار گرفته است که اقناع‌سازی مجلس و نمایندگان محترم نیز در همین راستا با کمک آن مرکز صورت می گیرد.

تاکید بر دانش‌محوری و اخلاق‌مداری

صبوری درباره حرف «د» در عنوان «پاداشت» بیان کرد: بعد سوم در منظومه سیاست‌های حرفه‌ای ما «دانش‌محوری» است. ما سعی کردیم اطلاعات را رصد، پایش و بر اساس آنها آینده‌نگری کنیم. امروز ظرفیت مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری نیاز به رصد دقیق اطلاعات روز و پایش آن‌ها همراه با آینده نگری دارد تا بتوانیم به‌موقع در حوزه قانونگذاری و احکامی که در مجلس بررسی می‌شود ورود موثر داشته باشیم و ظرفیت‌سازی کنیم. آن‌هم نه فقط با نگاه امروز بلکه با نگاه به آینده.

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش پرورش افزود: بعد و نکته بعدی «اخلاق‌مداری» است که شامل اخلاق فردی، اخلاق حرفه‌ای و اخلاق سازمانی است و به حوزه داخلی دفتر و تشکیلات آن برمی‌گردد.

«شایسته‌سالاری» و «تعامل»

وی با بیان اینکه حرف «شین» به «شایسته‌سالاری» اشاره دارد، اظهار داشت: تلاش ما بر این بوده است که در زمینه شایسته‌سالاری بر مبنای دو اصل مهم تعهد و تخصص پیش برویم.

صبوری درباره حرف «ت» در واژه «پاداشت» گفت: حرف آخر در این کلمه به «تعامل» اشاره می‌کند؛ آن‌هم تعامل فعال، هدفمند و اثربخش بین وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی. ما در حوزه امور مجلس حجم انبوهی از مکاتبات را داریم و یکی از بخش‌هایی هستیم که بیشترین مکاتبات با آن صورت می‌گیرد لذا می بایست بیشترین پاسخگویی را نیز داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت آموزش پرورش تصریح کرد: البته این تعامل فراتر از مکاتبات است؛ متاسفانه در گذشته این طور بوده است که فقط درگیر این بخش‌ بودیم و از رسالت اصلی‌مان که بهره‌مندی از ظرفیت مجلس در تعاملات فی‌مابین بوده، غفلت شده بود. به عبارتی وظیفه اصلی ما این است که تعاملات هدفمند داشته باشیم و در ورای تعاملاتی که صورت می‌گیرد، به نفع نظام آموزشی و تربیتی کشور گام برداریم. یعنی آنجا که لازم است به درستی، با صداقت و هوشمندانه ورود کنیم تا با همراهی ارزشمند و موثر مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش بیشترین انتفاع را از احکام قانونی در جهت تحقق اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت کشور ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید ما این است که باید همواره در احکام قانونی موثر دخیل شویم و همچنین آنجایی که ممکن است منافع وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت با مخاطره مواجه شود، باز هم از طریق تعامل مثبت و سازنده با مجلس، فعالانه برای اقناع‌سازی اقدام کنیم. لذا ما باید در فعالیت‌های خود چنین اثری را بگذاریم و متاسفانه در گذشته از این رویکرد مهم غفلت شده بود.

* بخش دوم این گفت‌وگو به‌زودی منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار