یک داور جشنواره قصهگویی:
شعرهای شاهنامه، منبع اصلی نقالهخوانی است
مشهد (پانا) - داور بیستوچهارمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت کسانی که میخواهند در آینده نقالی را سرلوحه کار خود قرار دهند، خواندن و اداکردن شعرهای شاهنامه را در اولویت قرار دهند چرا که شعرهای شاهنامه، منبع اصلی نقالهخوانی است.
علی خانجانی، داور بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی در پاسخ به این سوال که اجراهای نفرات برتر از منظر مخاطب شناسی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: «در خصوص ارزیابی قصه گویی بسیار خرسندیم که نوجوانان حضور پررنگی داشتند و اگر بخواهیم نسبت به رده های سنی معدل گیری کنیم، نوجوانان و بزرگسالان اجراهای قویتر و مسلط تری داشتند و توجهی که به قصه های ملی و ایرانی داشتند برای ما قابل ستودن است.»
وی در ادامه خطاب به منتخبین جشنواره بیان کرد: «قصهگویی را جدی بگیرید و تقلید را جایگزین قصهگویی نکنید.»
این داور جشنواره تصریح کرد: «اصلی ترین عنصر در قصه گویی، ارتباط گیری موثر با مخاطب و شنونده است و حداقل ارتباط با مخاطب ارتباط چشمی است.»
وی در ادامه بیان کرد :«شرکت کنندگان در کارهای خودشان باید نوآوری و خلاقیت داشته باشند و یکی از معیارهای اصلی داوری در جشنواره همین بوده است. کسانی که قصه را مال خود کردند یعنی در حقیقت خودشان بودند و قابلیت شان را به نمایش گذاشتند، جزو نفرات برتر بودند.»
خانجانی در پایان به کسانی که می خواهند در آینده نقالی را سرلوحه کار خود قرار دهند تاکید کرد که خواندن و ادا کردن شعرهای شاهنامه بسیار مهم است. پس تلاش خود را برای بهتر اجرا کردن شعرهای شاهنامه انجام دهند.
دانشآموز خبرنگار: فاطمه زرنگ
ارسال دیدگاه