در جلسه مدیران حوزه پرورشی و مدیران کانون پرورش فکری مطرح شد؛

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

تهران (پانا) - معاونان و مدیران حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جلسه‌ای درباره راه‌اندازی دوباره طرح «کانون مدرسه» گفت‌وگو کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

در این نشست اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عباس مهاجر مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت، حامد آخوندی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات کانون و رضا قمرزاده مشاور معاون پرورشی و فرهنگی از جمله حاضران بودند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش یک برنامه درسی مدون داریم و باید طبق آن عمل کنیم، اما بچه‌ها وقتی به کانون پرورش فکری می‌آیند کانون از آنها می‌پرسد چه کاری می‌خواهند انجام دهند. در واقع اگر نظام رسمی ایراد دارد چون این ویژگی را ندارد و اجازه خلاقیت نمی‌دهد.

باقرزاده گفت: من به‌عنوان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش این طرح را عالی می‌دانم و استقبال می‌کنم که این طرح به‌عنوان یک کار پرورشی انجام شود.

وی در پایان صحبت‌های خود بر ضرورت توجیه مدیران و معلمان مدارس در اجرای طرح «کانون مدرسه» تأکید کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در این نشست گفت: در طول سال‌های گذشته طرح «کانون مدرسه» از طرح‌های خوبی بود که اجرا شد اما بنابر دلایلی ادامه پیدا نکرد.

علامتی افزود: این طرح یکی از کارهای با اصالت کانون است و ما در کانون به دنبال این هستیم که کانون پرورش فکری به جایگاه اصلی خودش برگردد و کارهای خوب را احیا و در جاهایی که لازم است برخی از فعالیت‌ها را به‌روزرسانی کنیم.

وی ادامه داد: «کانون مدرسه» طرح موفقی بوده که در ده سال گذشته اجرا شده است و می‌توانست مدارس و کانون را فعال کند.

مدیرعامل کانون اهداف این طرح را توانمندسازی مخاطبان در بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه، ایجاد خلاقیت و نوآوری و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، انس‌دادن دانش‌آموزان با مطالعه و کتاب‌خوانی، ایجاد لذت در یادگیری و بهره‌گیری از فعالیت‌های متنوع برای یادگیری به شیوه غیرمستقیم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در مراکز کانون چند هدف وجود دارد ادامه داد: کانون پرورش فکری در سه حوزه ادبی، هنری و فرهنگی ۶۰ نوع فعالیت را در مراکز خود انجام می‌دهد.

علامتی در پایان با تأکید بر ارتباط میان کانون و آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت طرح «کانون مدرسه» در دوره‌های گذشته بیشتر از مسائل مالی عدم تعامل مستمرکانون و آموزش و پرورش بوده است.

افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز با بیان این سؤال که چرا می‌خواهیم طرح «کانون مدرسه» را اجرا کنیم به بررسی دوره‌های مختلف اجرای این طرح پرداخت و در ادامه گفت: این طرح در سال‌های مختلف و در سه دوره برگزار شد. از این سه دوره، دوره اول موفق بود، در دوره دوم در سال آخر برگزار نشد و دوره سوم از نظر ما موفق نبود. در دوره اول ۳۰۰ مرکز فرهنگی کانون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز، در دور دوم ۴۲۰ مرکز و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز و در دوره سوم ۱۴۴ هزار دانش‌آموز حضور داشتند.

در بخشی دیگر، رضا قمرزاده مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کانون پرورش فکری یک سازمان یاری‌دهنده است. «طرح کانون مدرسه» باعث می‌شود مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پویایی بیشتری داشته باشند.

عباس مهاجر مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با اشاره به عدم موفقیت اجرای طرح «کانون مدرسه» در دور سوم بیان کرد: تا زمانی که یک خیزش عمومی برای بهره‌مندی از کانون پرورش فکری انجام نشده باشد، شاید کنشگری ما هم به نتیجه نرسد.

وی با تأکید بر نحوه ارتباط کانون و دانش‌آموزان گفت: باید یک تعامل دو سویه میان کانون پرورش فکری و آموزش و پروش شکل بگیرد و کانون به معنای فرصت‌های تربیتی در خدمت مدرسه باشد. خوب است به جایی برسیم که زنگ کانون در مدرسه وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار