شهردار تهران مطرح کرد؛

نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ‌نمایی کرده است؛ یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان است و نگاه دیگر برای گران‌تر کردن اداره شهر بوده است که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول آن نگاه است.

کد مطلب: ۱۳۲۳۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از شورای شهر به واسطه دو مصوبه ای که با دغدغه‌ تصویب کرد، تشکر می کنم؛ زیرا که موضوع تخفیفات عوارض، ایجاد گشایش برای زندگی مردم و ایجاد زمینه رونق در ساخت و توسعه و آبادانی این شهر از دغدغه های جدی شورای ششم است.

وی با بیان اینکه دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ نمایی کرده است، افزود: یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان است و نگاه دیگر برای گران تر کردن اداره شهر است که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول آن نگاه است.

زاکانی ادامه داد: از این رو توجه شورا نسبت به ارائه تخفیفات و گشایش کار مردم به صورت نقد و اقساط بدون افزایش میزان آن- پرداخت عوارض در طول ۲۴ تا ۳۶ ماه تقسیط شده- حکایت از این دارد که دغدغه شورا و شهرداری دغدغه مردم است. به طوری که مدیریت شهری توجه دارد شهر را به سمت ارزانی، گشایش و ایجاد زمینه زندگی آرام و با آسایش و همراه با رشد مادی و معنوی سوق دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: ما مفتخریم که امروز برنامه چهارم توسعه و آبادانی شهر را تقدیم شورا می کنیم. حدود دو ماه و نیم قبل بود که شورا ۳۴ سیاست را ابلاغ کرد که مبتنی بر این سیاست‌ها برنامه چهارم توسعه شهر تنظیم شود؛ در گذشته نیز زحماتی کشیده شده بود و برنامه سوم و ماقبل آن تنطیم شده بود اما این برنامه تفاوت های جدی با برنامه های قبل دارد.

وی درباره این تفاوت ها یادآور شد: اولین تفاوت برنامه قبل با این برنامه این است که برنامه قبل طی دو سال و نیم نوشته شد اما این برنامه طی کمتر از سه ماه تنظیم شد اما با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و خبرگان درون شهرداری به علاوه افرادی از اساتید علمی خارج از شهرداری.


زاکانی عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های شورا، این برنامه دارای ۶۰ ماده و ۲۶۱ حکم است که امروز تقدیم شد البته پیام دیگر این برنامه این بود که اگر تنظیم برنامه قبلی دو سال و نیم طول کشید برنامه جدید در اثنا آشوب و آشوبگری در شهر تنطیم شد تا تاکید کنیم این آشوب ها ما را از برنامه‌ریزی برای کار و تلاش برای آبادانی شهرمان غافل نکرده است.
شهردار تهران بیان کرد: در قریب ۵۰‌ روز گذشته با یک سطح بالایی از تنش و تکانه ای مواجه بودیم. در یک جنگ شناختی و ترکییی با آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و حکومت کودک کش آل سعود بودیم و آنها تلاش کردند این جنگ را به نظام اسلامی تحمیل کنند اما بار دیگر ملت رشید ایران موفق شدند که در تبعیت از رهبری همه دشمنان را نا امید کرده و با فداکاری نیروهای انتظامی، بسیج و مردم افتخاراتی خلق شد و ما فوق همه آنها در روز جهانی مبارزه با استکبار مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زده و افتخار دیگری خلق شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از جنایت های این دوره آشوب و روزهای اخیر، موضوع شهادت شهدای شاهچراغ و اهانت به حریم اهل بیت بود. آنها از هیچ تلاشی برای ایجاد جنگ داخلی و شکاف قومی و مذهبی پرهیز نکردند اما نتیجه این کارها و جنایت ها تجلی وحدت، عظمت و بزرگی بود. همچنین در شورا و شهرداری تلاش کردیم که گام‌های استواری که جریان مقاومت تحت علمداری علمدار شهدای انقلاب شهید سلیمانی، در منطقه و جهان برداشته؛ با فداکاری و خدمت به مردم برداریم.

زاکانی ادامه داد: دشمن تلاش بی وقفه کرد که صورت شهر تغییر کند تا آنچه که از شهر به عنوان ویرانه طلب می کنند نمایان شود، اما در کنار تلاش مردم و همت بسیجیان، گامهایی در مدیریت شهری برداشته شد که صورت شهر علیرغم ددمنشی ها و جنایت پیشگی ها که حتی به پاکبانان و آتش نشان ما هم رحم نکردند، روال عادی خود را داشته باشد و گام‌های دیگر نیز مستحکم تر از گذشته در جهت خدمت به مردم برداشته خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در برنامه چهارم که با ابلاغ وزارت کشور تطبیق با دوره مدیریتی شورا دارد، از آسیب های گذشته درس گرفته شد به طوری که با دوره چهار ساله شورا تطبیق داشته باشد تا هم افق و چارچوب و مسیر درست تحقق و امکان میزان تحقق یافتگی را معلوم کند.

وی بیان کرد: در این برنامه سعی شده که به اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم، چارچوب های برنامه جامع و سیاست های ابلاغی شورا و چارچوب ها و مبانی که بر اساس آن مدل منطقی و مفهومی برخاسته از پایه یک حرکت درست را داشته باشد دقت شود و در قالب یک نقش نما و چارچوب، ابتدا نوع نگاهمان را به انسان بیان کردیم و بعد از آن باورها و ارزش های خود را ذکر کردیم.

زاکانی با بیان اینکه مبتنی بر نوع نگاه و انسان شناسی که مکتب اسلام به ما آموخته توجه ما به ۵ ارزش کلیدی کشور و باورهای آن معطوف شد، گفت: بر این اساس ۱۲ رویکرد را استخراج کردیم و تمام گام‌های ما با رویکردهای ما تطبیق دارد و پیرو آن ۴ تحول را در دستور کار گذاشتیم؛ نخست تحول درون زا برای ایجاد مدیریت شهری الگو که علی القاعده معاونت ها و عناصر آن مشخص شد که ابر پروژه آن این شد که در این تحول مسیر ارتقای مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی یه یک نهاد خدمتگزار اجتماعی را شاهد باشیم. به طوری که تمام اصلاحاتی که ضرورت دارد در مدیریت شهری صورت بگیرد، در ذیل آن ابرپروژه که ۸ کلان پروژه را شامل می شود، داشته باشیم. پس از آن خردپروژه های خودمان را هم داریم.

وی افزود: در تحول کالبدی شهر توجه به این بود که شهر ما به یک شهر الگو تبدیل شود و ابتدا مدیریت شهری الگو را هدف گذاری کردیم تا تجلی آن در شهر تحول کالبدی باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه ما مدیریت شهری الگو را مورد توجه قرار داده ایم، گفت: در تحول کالبدی ابر پروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که شهر از آلودگی هوا، بی هویتی معماری، ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و بد مسکنی آسیب می بیند، ما ابر پروژه را اینگونه تعریف کردیم. توجه ما به این است که ابعاد و ظرایف مشکلات را با ۱۰ کلان پروژه دنبال کنیم و البته پروژه های خرد را نیز در نظر داشته باشیم. به طوری که مجموعه های ما و تمام عناصر و اجزاء در این چارچوب گنجانده شده اند.

وی تحول سوم را تحول روحی و نرم شهر عنوان کرد و افزود: شاید اختلاف ماهوی مسیری که در آن حرکت می کنیم با مسیر گذشته این است که توجه جدی به تحول کامل شهر داشته ایم. هدف تغییر سبک زندگی و تطبیق او با سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که در این حوزه ابر پروژه مشارکت شهروندان با محوریت نخبگان برای مدیریت شهر است. مقدمه این اقدام افزایش سرمایه های اجتماعی برای اعتماد مردم به مدیریت شهری است که جز با خدمت بی منت و نوکری مردم حاصل نخواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری برگرفته از آن به این مسیر افتخار می کند، یادآور شد: با افزایش اعتماد، مشارکت انجام می شود و با مشارکت آنها، پیشرفت و آبادانی مادی و معنوی حاصل خواهد شد که در این مسیر نیز ۱۰ کلان پروژه تعریف شده است.

وی ادامه داد: چهارمین تحول فناورانه است و در این تحول انتظار شهر هوشمند را داریم. ابر پروژه این بخش در واقع پیشرفت شهر و آبادانی آن و همچنین سازوکار ارتقاء شهر بر مدار نیاز شهروندان و تکیه بر نوآوری است. به همین دلیل مقدمه شکل گیری سازمان فناوری های نوین و ارتقاء سازمان فناوری اطلاعات رقم خورد.

شهردار تهران با بیان اینکه در این برنامه ۶ محور اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمند سازی را در دستور کار قرار داده ایم، خاطرنشان کرد: بیشترین موضع در بخش هوشمندسازی بود تا بتوانیم خدمت شایسته ای را مبتنی بر نیاز آنها ارائه دهیم؛ لذا احکام کمتر شد و از ۳۷۸ حکم برنامه سوم، ۲۶۱ حکم در برنامه چهارم هدفگذاری شده است و علت این بود که برنامه محور بودن بر مدار مسائل و عملیاتی شدن موضوعات را در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در انتهای مجلد تحویل داده شده به شورا، شاخص ها را قرار دادیم که مورد ارزیابی قرار بگیرد. امیدواریم بتوانیم با اولویت هوشمندسازی، ساماندهی اجتماعی و دیگر موارد بتوانیم شرایط خوبی داشته باشیم. توجه به منابع و مصارف و دقت بر اینکه بتوانیم شرایط را طوری محاسبه کنیم که تا سال ۱۴۰۴ که برنامه خاتمه می یابد حداقل از ۱۶۷ همت بدون در نظر گرفتن نرخ تورم برای نوسازی و توسعه شهر بهره بگیریم و این غیر از اداره شهر و حقوق و دستمزد و نگهداشت شهر است.

زاکانی در ادامه یادآور شد: ما امروز در حرکتی که در استمرار سال قبل انجام شد، توانستیم با دقیق کردن سهم منابع به تحقق ۹۹ درصدی بودجه برسیم. البته عدد اولیه ۹۳ درصد بود و با بست تمام سرفصل ها به ۹۹ درصد رسید، باید بگوییم امسال در تحقق بودجه از سال قبل بسیار جلوتر هستیم و از بودجه مکلفی شورای شهر به لطف الهی عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما تقریبا امروز تمام پروژه های عمرانی شهر را عملیاتی کرده ایم، گفت: غیر از پروژه شهید متوسلیان تمام طرح ها عملیاتی شده و تقاطع های اصلاحی، بزرگراه ها و آزادراه ها در حال ساخت است. پروژه هایی که در بودجه آمده بود عملیاتی شده و مقدمات بخش غربی طرح جاویدالاثر متوسلیان آماده شده که طرح بسیار مهمی است و در جهان نظیر ندارد و افتخار ملی محسوب می شود.

شهردار تهران گفت: پروژه های جدیدی نیز در دستور کار است که مقدمات آن آماده خواهد شد تا برای بودجه سال ۱۴۰۲ تا دی ماه آماده شود. این برنامه و همچنین بودجه زحماتی را برای شورا ایجاد خواهد کرد. تلاش کردیم که حکم بدون مسئولیت پذیری را در برنامه جاری نکرده باشیم. تلاش شده همه چیز را به مدل مفهومی ارجاع دهیم و تعادل بین منابع و مصارف را ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم بر مدار رشد و آبادانی شهر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یک «شنبه» از شنبه های امید و افتخار تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: تلاش آنها معطوف بر این بود که شنبه ها را شنبه های سیاهی و اعتراض قرار دهند و ما دو ماه قبل از این آشوب، نام شنبه ها را شنبه امید و افتخار قرار دادیم. «افتخار» برای ۸۰ درصدی است که خاتمه پیدا می کند و «امید» برای ۲۰ درصد آغاز به کار است.

زاکانی همچنین تصریح کرد: امروز یک سال و دو ماه و ۱۱ روز است که در مدیریت شهری ذیل اعتماد اعضای شورا حرکت خود را دنبال می کنیم. اهمیت کار در این بود که با نگاه به آینده، گام های پیش رونده، خلاقیت و نو آوری و مدیریت جهادی، موانعی که مدیریت قبلی داشت، پشت سر گذاشته ایم. اگر در دوره قبل به هر دلیلی سه ماه از حقوق سال ۹۹ را با قرض از منابع خارج از شهرداری پرداخت کردند، اما در این دوره نه تنها نیازی در این مدت به هیچ منبعی پیدا نکردیم، بلکه منابع مافوق تصور در کنار خدمات درخور و شایسته قرار گرفت؛ لذا شنبه های امید و افتخار شنبه های لبخند بر لبان مردم است.

وی با اشاره به اجرای برنامه دوشنبه های خدمت و با بیان اینکه از این هفته توجه مضاعف و چندین باره به نیازهای پرسنل صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: بسته های خرسندساز رونمایی خواهد شد. امیدواریم به سمتی برویم که پرداختن به یک بخش ما را از دیگر بخش ها غافل نکند. ما به مردم مدیونیم لذا این حرکت ها صورت می گیرد تا بتوانیم گامی را در جهت مسیرهای پرافتخار برای آینده در جهت رفاه برداریم.

شهردار تهران در پایان با تأکید بر موفقیت سپاه پاسداران در توسعه راهبردی ساخت موشک ها، یادآور شد: امروز شایستگی این افراد افتخار برای کشور به ارمغان آورده است.

علیرضا زاکانی در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما حمل و نقل است، اظهار کرد: چهار تحول در برنامه چهارم توسعه شهرداری پیش بینی شده که اجرای هشت کلان پروژه را در بخش تحول کالبدی شهر داریم. بزرگترین مشکل ما ترافیک است و مردم از آن رنج می برند. آلودگی هوا و بد مسکنی دیگر مشکل ماست و برای حل آن ابرپروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را در نظر داریم تا بتوانیم آسایش، ایمنی و رفاه را به ارمغان بیاوریم.

شهردار تهران با بیان اینکه در تحول نرم مشارکت مردم بر محور نخبگان مدنظر بود، گفت: خروجی تحول فناورانه در کنار شهروند الگو، شهر هوشمند است و بر این اساس پیشرفت و آبادانی را بر محور شهروندان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: حمل و نقل مساله ای بسیار جدی است و به جز تمرکز بر توسعه ریلی، تمرکز را بر توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی قرار داده‌ایم. امیدواریم روند افزایش دو هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس که تحویل گرفتیم و با جهش هزار عددی به حدود سه هزار و ۲۰۰ دستگاه افزایش یافت، تسریع و توسعه دهیم. شهر ما حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید بتوانیم تا پایان امسال به پنج هزار دستگاه دست پیدا کنیم که شب گذشته جلسه ای در این خصوص برگزار شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مترو نیز فعالیت ها را توسعه می بخشیم تا افق ۲۰ ساله را به پنج ساله تبدیل کنیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل و نقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می دهیم و با این اقدام می‌توانیم دو سوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می توانیم با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل را باید به سمت حمل و نقل عمومی ببریم، گفت: اگر این اقدام انجام شود، می توانیم تهران را شهری با هوای دلچسب داشته باشیم که قابلیت سکنی‌پذیری داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن، ۱۳ درصد پیش پرداخت برای طرف خارجی انجام شده است، اظهار کرد: تمام مراحل و مقدمات انجام شده و به انتهای کار رسیده است. دولت انقلابی به ما کمک می کند و افتخار داریم که این کمک را دریافت می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قرارگاه مسکن کار شبانه روزی ماست، تصریح کرد: از سال قبل برای تسهیل‌گری در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برنامه ریزی کردیم. امروز نیز ۳۴۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد و ساخت ۳۰ هزار واحد آغاز شده و زمینه ها در حال فراهم شدن است.

زاکانی با بیان اینکه در کمیسیون ماده پنج طرح های موضعی و موضوعی افزایش یافته است، گفت: در تلاش هستیم به جای تصمیم گیری برای یک پلاک، نسبت به موضوعات مختلف برای مثال منطقه اسلام آباد تصمیم گیری کنیم و یا ناظر بر ده ونک یا ده کن تصمیمات کلی بگیریم که یک تصمیم هزاران اقدام را در برمی‌گیرد. وقتی تصمیم بر تغییر ماهیت فداییان اسلام و یا خیابان قزوین می‌گیریم عموم شهر از یک ظرفیت بالا برخوردار می شوند.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم شهرک های الگو بسازیم تا سرانه های هفت گانه را تامین کند. تعداد این شهرک‌ها به اندازه انگشتان یک دست نیست و تلاش می کنیم این شهرک ها ایجاد شود. در منطقه ۴، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ لکه گذاری انجام شده است. تمام مناطق شهر بر مدار توسعه شهر بر مدار حمل و نقل عمومی مورد نظر قرار گرفته اند. ما سه ایستگاه مترو در خیابان شهید بهشتی داریم و دو هزار و ۸۰۰ قطعه در اطراف آن شناسایی و بارگذاری شده و در کمیسیون ماده پنج بررسی می شود. کاربری هایی از جنس نیاز شهر در این قطعات وجود دارد.

زاکانی با بیان اینکه اولین مصوبه مربوط به منطقه ۱۸ بود و اگر اقدامات آن انجام شود، این هفته به کمیسیون ماده پنج می رسد، خاطرنشان کرد: با بسته های تشویقی پیش بینی شده، تلاش بر این بود که برای مردم تخفیف ۴۰ درصدی عوارض در نظر گرفته شود که فرصتی است که اتمام خواهد یافت، چون ماه به ماه تخفیف کاهش می یابد و در اسفندماه به ۲۰ درصد می رسد. تخفیفات از سال بعد صورت های دیگری خواهد داشت که وضعیت را بسیار سخت خواهد کرد، لذا فرصت خوبی برای مردم فراهم شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تقسیط بدهی‌ها برای ۲۴ ماه برای مردم تصویب شد، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به رفاه شهر منجر شود.

وی افزود: ما در خصوص ارائه تخفیفات هدف داشتیم؛ ما از نظر مالی مشکلی نداریم و منابع ما بدون اینکه ظلمی به مردم روا داشته شود، از سال قبل بیشتر است. ما به این توجه داریم که تمام حق و حقوق مردم با جزئیات ادا شود. این فرصت برای ما بسیار جدی است و به دنبال این هستیم که سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا کند. شهرداری سال قبل تصمیم گرفت در حوزه مسکن دخالت کند و طرف مردم باشد، لذا در قرارگاه جهادی مسکن کار کردیم که بتوانیم با توسعه ساخت و ساز، آبادانی شهر شکل بگیرد و نیاز مردم پاسخ داده شود.

زاکانی گفت: بالغ بر ۸۰ درصد پول شهرداری از طریق عوارض است اما تلاش کردیم مردم بتوانند از تخفیفات برخوردار شوند و بر لبان مردم لبخند بنشانیم.

شهردار تهران با بیان اینکه از تمام ظرفیت هایی که برای ارتقاء حمل و نقل عمومی کمک کند، استفاده می کنیم، گفت: در بخش خصوصی با ۱۶ شرکت کار می کنیم و خرید خدمت از شرکت های بیشتری نیز خواهیم داشت. تا دو هفته آینده بسته ما آماده خواهد شد و پیگیری می کنیم دو هزار و ۲۲۵ دستگاه به پنج هزار دستگاه برسد که تاکنون سه هزار و ۲۰۰ دستگاه را تامین کرده ایم. ۸۰۰ دستگاه بازسازی و بخشی نیز نوسازی می شوند. بیش از ۳۰۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و مابقی نیز تحویل و در شنبه های امید و افتخار رونمایی خواهد شد.

وی افزود: از شورای عالی امنیت ملی مجوزهایی دریافت کردیم و شرکت های سرمایه گذاری نیز باید در این زمینه وارد شوند.

زاکانی با اشاره به موضوع ساختمان‌های ناایمن خاطرنشان کرد: صحبت روز گذشته من دقیق بود و بیان اینکه کدام ساختمان ناایمن است بر ذهن و روح و روان جامعه خدشه وارد می کند و آسایش مردم را مورد آسیب قرار می دهد و مردم در پی اعلام اسامی ساختمان‌ها، از لحاظ روانی نمی توانند زندگی کنند نه از لحاظ فیزیکی. هیچ گاه تاکنون اقدامی جدی در زمینه ایمن سازی صورت نگرفته اما امروز ۹ دستگاه دست به دست هم داده اند و تیم های مشترکی در ۲۲ منطقه تشکیل شده که ساختمان های بلندمرتبه تا ۶ طبقه را بررسی می کنند و فراتر از ضوابط آتش نشانی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جان مردم برای ما بسیار مهم است و کار سختگیرانه ای داریم، به گونه ای که برای هر ساختمان شناسنامه ای خواهیم داشت که آیا آن ساختمان قابل استمرار و بهره برداری است یا نیاز به بازسازی و نوسازی دارد؟ در این جنس ساختمان ها که در مرحله خطر قرار می گیرند، ورود ضوابط سختگیرانه انجام خواهد شد. آنچه مهم است سلامتی و جان مردم و مسافران و ساکنان در شب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار