تشکری هاشمی در جلسه بررسی اقدامات و برنامههای سازمان ترافیک:
اقدامات و خدمات حوزه حملونقل شهری هر روز در منظر دید و قضاوت مردم قرار دارد
تهران (پانا) - جلسه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با حضور رئیس و اعضای این کمیسیون با موضوع بررسی اقدامات انجام شده و برنامههای پیشبینی شده سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تعامل شورای شهر و شهرداری تهران را متضمن تسریع و تسهیل در روند پیشرفت کارها و اجرای برنامههای مصوب در زمان مقرر و شناسایی و برطرف کردن نواقص و اشکالات احتمالی دانست و گفت: شورا، نقش کلیدی و اساسی برای باز کردن مسیر در جهت حل مسائل و مشکلات درونشهری ایفاء میکند.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه با احصاء و شناسایی مسائل و مشکلات، باید نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنیم و شورا و مدیریت شهری در این مسیر باید مکمل هم باشند تا در پایان این دوره، دستآوردهای ماندگار و عملکرد قابل قبولی از خود بر جای بگذارند، افزود: برخی کارها، آثار و نتایج فوری ندارند و زمان زیادی برای به ثمر رسیدن نیاز دارند اما بعضی امور را میتوان به سرعت انجام داد و اثرات آن را مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل و ترافیک هر دوی این ویژگیها را با هم دارد، اظهار کرد: برخی از کارهایی که در این حوزه، انجام میشود از جمله خدمات حمل و نقل عمومی، المانهای شهری و تجهیزات ترافیکی در منظر دید عمومی قرار دارد و مردم هر روز آنها را میبینند و در موردشان قضاوت میکنند اما بعضی دیگر از امور این حوزه نیاز به برنامهریزی بلندمدت دارد که از جمله میتوان به ساخت و راهاندازی مترو اشاره کرد که مردم اثرات آن را چند سال بعد خواهند دید.
تشکری هاشمی با بیان اینکه مدیریت شهری ضمن نگاه به دوردست، باید با شناخت وضعیت موجود، انجام کارهای منطقی که شهروندان آثار و نتایج آن را در زندگی روزمره خود ببینند و درک کنند را در اولویت اقدامات خویش قرار دهد، تصریح کرد: فراموش نکنیم که مردم، شهردار و شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران را یک جمع واحد میبینند و تفاوت و حد و مرزی بین آنها قائل نیستند.
حجتالاسلام سید محمد آقامیری، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با اعلام اینکه تهران با ۲۷۰ کیلومتر خط فعال مترو، تنها ۱۲۰۰ دستگاه واگن در اختیار دارد و به دلیل کمبود قطار، با وجود ظرفیت جابهجایی ۴ میلیون سفر در روز، روزانه تنها یک و نیم میلیون سفر از طریق مترو انجام میشود، گفت: خطوط آماده بهرهبرداری مترو به علت کمبود واگن، راهاندازی نمیشوند و ترجیح ما این است که با منابع موجود، واگنهای بیشتری خریداری کنیم زیرا مهمترین خطوط مترو را بر اساس اولویت راهاندازی کردهایم.
وی از راهاندازی ۳۲۵ کیلومتر خطوط دوچرخهسواری در دوره گذشته خبر داد و با اعلام اینکه با وجود تمامی هزینههایی که در این حوزه صرف شده، روزانه ۳۲۵ نفر هم از این خطوط استفاده نمیکنند، افزود: واقعیت این است که دوچرخه به یک مُد حملونقلی تبدیل نشد و نتیجهای از آن نگرفتیم و از این رو، پیشنهادمان این است که بهجای تصرف قسمتی از خیابان و اختصاص آن به خطوط دوچرخهسواری، ازاینپس تنها در بوستانها، این خطوط را ایجاد کنیم و بودجه محدودمان را در مواردی هزینه کنیم که از اولویت بیشتری برخوردارند.
در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر با تأکید بر اینکه مخالف توسعه دوچرخهسواری نیستیم اما یک کار خوب را نمیتوان با یک روش غلط پیش برد و برای اینکه مردم به استفاده از دوچرخه تمایل پیدا کنند، کار اساسی و مهمی انجام نشده و صرفاً به انجام اقداماتی مانند جداسازی فیزیکی مسیر دوچرخهسواری مبادرت شده است، گفت: درحالحاضر، توسعه دوچرخهسواری یک پیششرط برای پایداری حملونقل است که در سلامت مردم، کاهش آلایندهها و افزایش ایمنی مؤثر است.
تشکری هاشمی از دوچرخه بهعنوان یکی از راهحلهای نیل به حملونقل پایدار نام برد که اگر از آن با روش غلط استفاده کنیم، مطمئنا جواب درست نخواهیم گرفت و افزود: به این منظور، پیشنهاد تشکیل کارگروهی را دارم که در آن به گونهای عمل شود که توسعه دوچرخهسواری بهعنوان یک مُد رفتوآمد سازگار با محیط زیست، ایمن و سالم برای کمک به حل مسائل و مشکلات حملونقلی مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این جلسه که با حضور علیاصغر قائمی، عضو دیگر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر برگزار شد، جلال بهرامی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه در بحث زیرساختهای حملونقلی مشکلات زیادی نداریم، اعلام کرد: در حال حاضر، عارضه اصلی شهر، بینظمی است و اگر نظم در تردد را تعریف کنیم، خیلی از مشکلات حل خواهند شد و از اینرو، برقراری انضباط شهری از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است.
در ابتدای این جلسه، مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، هدف اصلی این سازمان را تحقق حملونقل پاک، ایمن، روان، اقتصادی، کارآمد و مبتنی بر حملونقل عمومی تعریف کرد و توضیح داد: این سازمان بهمنظور تحقق هدف مذکور در حوزههای عملیاتی برنامهریزی، فنی و مهندسی، حملونقل پاک، آموزش، مطالعات و بهرهبرداری از سامانههای ترافیکی فعالیت میکند و در ادامه، معاونان سازمان ترافیک در مورد هر یک از سرفصلهای عنوانشده، گزارشهای جداگانهای ارائه دادند.
ارسال دیدگاه