امیرحسین طالبی در گفت‌وگو با پانا:

‌واقعیت جهان عادل یا حفظ سلامت روان به توصیه تراپیست

تهران (پانا) - یک کارگردان سینمای کوتاه درباره فیلم خود «از اینجا باز شود» می‌گوید این فیلم به‌دلیل اینکه کانسپت جهان عادل در ایران قوت دارد، بیشتر درک می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۲۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
‌واقعیت جهان عادل یا حفظ سلامت روان به توصیه تراپیست

امیرحسین طالبی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «از اینجا باز شود» که به‌عنوان فیلمی در ژانر فانتزی در سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز حضور داشت، در گفت‌وگو با پانا گفت: «من این فیلم را به‌طور مشترک با همراهی محسن اصدق‌پور ساختم. البته این کارگردانی مشترک کار دشواری هم بود. ماهیت کارگردانی نه تنها در عرصه فیلم کوتاه یا بلند بلکه در ذات خود نوعی تک‌رای بودن و حرف آخر زدن را دارد. کارگردان به‌نظرم باید حرف همه عوامل و نظرات تک تک اعضای گروه را درباره بخش‌های مختلف بشنود و در نهایت تصمیم نهایی را بگیرد اما در شرایط کارگردانی مشترک او بخشی از تصمیم را در اختیار دارد.»

وی افزود: «من و‌ محسن در طول کار با یکدیگر زیاد صحبت می‌کردیم و تلاش کردیم تا انرژی گرفتن کارگردانی مشترک تنها بر دوش خودمان باشد و به سایر عوامل منتقل نشود. حتی همین موضوع که می‌خواستیم این ماجرا تنها از خودمان انرژی بگیرد، نیز کار سختی بود (با خنده).»

طالبی درباره شکل‌گیری ایده این فیلم کوتاه فانتزی توضیح داد: «مدت‌ها به این فکر می‌کردم که یک ایده فلسفی را چطور در قالب یک قصه دارای سر و ته و کامل تعریف کنم. داستان‌های کوتاهی نیز که قبلا نوشته بودم، معمولا تلخ بود و در آن لحن کنایه‌آمیزی قرار می‌دادم تا زهرش به اصطلاح گرفته شود. همچنین تم جهان عادل نیز به‌عنوان یک دغدغه برایم همیشه مطرح بود. این که ما چقدر به این ماجرا باور داریم که سازوکار برقراری عدالتی در این دنیا وجود دارد و باید همیشه به‌درستی زندگی کنیم تا جواب خوبی‌مان را در دنیا بگیریم یا این ذهنیت ممکن است از شناخت‌هایی باشد شبیه به آنچه هر تراپیستی برای حفظ سلامت روان افراد به مراجعه‌کنندگانش توصیه می‌کند.»

وی درباره تجربه حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز گفت: «من و‌ محسن اولین تجربه حضورمان را در این رویداد به‌عنوان کارگردان پشت سر گذاشتیم. من قبل از این بازیگر و بازیگردانی کرده‌ام و در فضای هنری فعال بودم. با محسن سال‌هاست دوست هستم و علاقه داریم در مدیوم مختلف تجربه‌هایی داشته و قصه تعریف کنیم. اهل دنبال‌کردن داستان‌های خوب هستیم و شنونده پادکست و موسیقی هستیم. برای‌مان جشنواره تهران هم بسیار مهم بود زیرا کانسپت اعتقاد به جهان عادل در بین ما ایرانی‌ها قوت دارد و وقتی فیلم را برای جشنواره‌های خارجی زیرنویس کردیم جور دیگری این مضمون تغییر یافت و انگار فیلم قصابی شده بود.»

طالبی در پایان گفت: «ژانر درام فانتزی برایم جذابیت دارد و فیلم‌نامه‌ای که درگیر نوشتن‌اش هستم نیز در همین حال و هواست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار