رئیس سازمان جوانان هلال احمر:
تشکیل تیمهای امدادی در مدارس کشور؛ آموزشهای همگانی در کتب درسی لحاظ شود
تهران (پانا) - رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به تشکیل تیمهای امدادی در مدارس کشور گفت اکنون ۱۴ هزار و ۶۰۰ کانون دانشگاهی، دانشآموزی، غنچههای هلال، طلاب و روستایی در قالب تفاهمنامه با مراکز آموزش عالی، حوزههای علمیه، وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی فعالیت دارند.
محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: تمامی فعالیتهای حوزه جوانان هلال احمر براساس اصول و اهداف فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی و صلیب سرخ و به طور یقین طبق موازین قانونی و بر اساس منویات مقام معظم رهبری بوده است.
وی با اشاره به فعالیت های جوانان هلال احمر در ۴۰۰ شعبه، گفت: وظیفه هلال احمر جذب، آموزش و توانمند سازی جوانان است تا به مردم خدمت کنند. جوانان بشردوست و امدادگر هلال احمر در بحران ها و سیل و زلزله در صف اول خدمت رسانی هستند.
گل فشان با اشاره به آسیب پذیری مناطق حادثه خیز کشور، به لزوم ایجاد آمادگی در آحاد مردم و تاب آوری جامعه، تاکید کرد و افزود: سازمان جوانان هلال احمر وظیفه دارد تا با تعامل با وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زمینه ای برای همه کسانی که تمایل به فراگیری آموزش های امداد و کمک های اولیه را دارند فراهم کند.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۰۰ کانون دانشگاهی، دانش آموزی، غنچه های هلال، طلاب و روستایی در قالب تفاهم نامه با مراکز آموزش عالی، حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی، فعالیت دارند.
وی افزود: در بخش غنچه های هلال احمر، فعالیت ها متمرکز روی بشردوستی و مهربانی است و با در نظرگرفتن اهداف جمعیت هلال احمر غنچه ها مهربانی و بخشش از وسایلی که دوستش دارند آنها را نسبت به حوزه های اجتماعی آگاه کنیم.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: در همین راستا آموزش های امدادی و مفاهیم بشردوستانه در کانون های دانش آموزی در دوره ابتدایی در قالب کتاب های درسی و جزو سرفصل های درسی قرار گرفته و در تمامی مدارسی که کانونهای دانش آموزی دارند ۲ تیم امدادی آماده ۱۴ نفره تشکیل می شود که به آموزش ها مسلط باشند.
گل فشان با بیان اینکه الویت سازمان جوانان هلال احمر استفاده از طرح های ابتکاری جوانان است، گفت: یکی از این طرح ها در حوزه بشردوستی طرح «دست های مهربان» بود که فرهنگ احترام متقابل به یکدیگر و مهربانی با همنوعان را بین کودکان ترویج می کرد.
وی در ادامه با اشاره به آموزش های طرح دادرس در ۸ هزار مدرسه، برای دانش آموزان گفت: دوره های پیشرفته دادرس در دانشگاه ها برای دانشجویان آماده در روز های سخت ادامه خواهد داشت. پس از آن آموزش های برای داوطلبان نیز برگزار می شود.
گل فشان خاطر نشان کرد: در مقطع دانشجویی آموزش ها را در قالب دادرس پیشرفته تحت عنوان دانشجوی آماده در روزهای سخت آموزش های مورد نیاز را دریافت و به دانشجویان دیگر آموزش می دهند و در صورتی که عضو هیچکدام از کانونهای مذکور نباشند در قالب اعضای داوطلب آموزشها را می بینند.
وی افزود: یکی از کارهایی که اکنون در دست اجراست با عنوان دادرس پیشرفته از هشتم لغایت شانزدهم آبان ماه با حضور ۶ استان ویژه خواهران و سپس ۶ استان ویژه برادران به صورت منطقه ای آموزش و سپس این آموزش ها را در استان های خود ارائه می دهند.
گل فشان همچنین به طرح پیشگامان پیشرفت و عدالت اشاره کرد و افزود: این طرح یک کار تشکیلاتی است که براساس آن جوانان در مناطقی که نیاز باشد خدمات آموزشی به مردم ارائه می دهند. ما رهبران جوانی را تربیت می کنیم تا با هدایت و برنامه ریزی هلال احمر در جامعه به نحو مطلوب خدمت رسانی کنند.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اجرای طرح ملی یاس با همکاری کمیته امداد در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار، گفت: با برگزاری این طرح تاکنون ۱۲ هزار نفز از دختران مجرد بالای ۴۰ سال از آموزش های هلال احمر بهره مند شده اند که به عنوان یاران آسیب ستیز در خانه های هلال فعالیت می کنند.
لزوم وارد شدن آموزشهای همگانی در کتب درسی
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون موضوع آموزش های همگانی در کتب درسی لحاظ نشده است، گفت: این موضوع وظیفه وزارت آموزش و پرورش است و ما فقط نقش همکار و کمک کننده داریم. هلال احمر در تهیه مطالب آموزشی و محتوای کتب درسی در خصوص آموزش های همگانی آمادگی کامل دارد و به عنوان متولی آموزش های همگانی در کشور خواستار وارد شدن آموزش های همگانی در کتب درسی در مدارس و دانشگاه ها است. ما به جد پیگیر این موضوع هستیم که در سال آینده با همکاری آموزش و پرورش، آموزش های همگانی وارد کتب درسی در مدارس و دانشگاه ها، شود.
گل فشان یادآور شد؛ اکنون در دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار دانشجو از آموزش های هلال احمر بهره مند شده اند و آموزش ۶۰ هزار دانشجوی دیگر هم در دستور کار قرار دارد.
گفتنی است، توسعه شبکه شتاب، مسئله تغییرات اقلیمی، سامانه مهتاب (مرکز هدایت و توسعه ایده های برتر) ، ناظران سلامت، خدمات بهداشتی اعضا درکرونا و واکسیناسیون سراسری کرونا، بحث کسب و کارهای خرد و کار آفرینی، تقدیر از زوج های جوان هلال احمری از دیگر موضوع هایی بود که دکتر گل فشان به آن اشاره کرد.
ارسال دیدگاه