رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

ممنوعیت سوزاندن زباله‌های شهری و خانگی در تهران؛ «طرح کهاب» اجرا شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره برخی راهکارهای کاهش آلودگی هوا توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۲۰۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت سوزاندن زباله‌های شهری و خانگی در تهران؛ «طرح کهاب» اجرا شود

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه با نزدیکی به فصل زمستان باید نظارت‌های دوره‌ای از کارخانه‌ها، برج‌ها و ... که آلایندگی‌های زیست‌محیطی دارند انجام شود تا مشکلات آلایندگی برطرف شود، گفت:‌ «در این زمینه سازمان محیط زیست و استانداری تهران به‌طور جدی باید بازرسی‌های دوره‌ای انجام دهند. بعضی اماکن از جمله رستوران‌ها، هتل‌ها، نانوایی‌ها، حمام‌ها و بعضی دیگر از اماکن که از سوخت گاز استفاده می‌کنند، باید به میزان آلایندگی‌ که ایجاد می‌کنند و به اثر سوختی که استفاده می‌کنند، دقت‌نظر ویژه داشته باشند و از طریق اتحادیه‌های مربوطه، آموزش‌های لازم را ببینند و چنانچه به تسهیلاتی نیاز است، باید این تسهیلات در اختیار آنها قرار گیرد. ضمن اینکه تسهیلات باید ارزان‌قیمت باشند تا بتوانند جایگزینی را انجام دهند.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ «ممنوعیت سوزاندن و انباشتن زباله‌های شهری و خانگی و هرگونه نخاله‌‌ای که در معابر عمومی و فضای شهری و باز در جاهایی دپو می‌شود، اهمیت دارد. ما دو بحث داریم؛ یکی سوزاندن زباله‌هاست که در بعضی از شهرها انجام می‌شود و یکی هم نخاله‌های ساختمانی است که این نخاله‌ها وقتی انباشت شود، بر اثر باد و توفان‌هایی که ممکن است رخ دهد، گرد و غبار به اطراف و گاه به مراکز شهر منتقل می‌شود. بنابراین باید برای این مساله هم فکر شود وگرنه نمی‌توان به‌راحتی از کنار این موضوع گذشت.»

دولت واردات خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد

پیرهادی تاکید کرد:‌ «همچنین استاندارد تولید خودروها باید ارتقا پیدا کند و دولت باید واردات خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد. اگر برای سلامت انسان‌ها خودروی برقی و هیبریدی وارد می‌کنیم، ممکن است برای برخی خودروسازها که اکنون توان تولید ندارند، ناراحت‌کننده باشد ولی برای تأمین سلامت مردم است. باید تسهیلاتی را ایجاد کرد که در قبال از رده خارج‌ کردن برخی خودروهای فرسوده افراد بتوانند خودروی برقی وارد کشور کنند.»

تاکید بر اجرای طرح کهاب

رئیس کمیسیون سلامت بر حسن اجرای طرح کهاب تاکید کرد و گفت: «با درآمدی که وزارت نفت دارد، انتظار داریم جایگاه‌های توزیع بنزین را بررسی کند. اینکه بخار بنزین، ترکیبات آلی فرار را وارد محیط می‌کند، برای شهروندان و مخصوصا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار خطرناک است. طرح کهاب برای کنترل و هدایت‌ و انتقال بازیافت بخارات بنزین است و حتی در قانون هوای پاک هم پیش‌بینی شده، به‌صورت ویژه دیده شود. جای تشکر دارد که استانداری تهران در جلسه اخیر به این موضوع پرداخت. من در جلسه بودم و استاندار وقت، مسئولان را مورد عتاب و خطاب قرار داد و تقریبا با زبان تهدید ورود پیدا کرد و خواست این موضوع حل شود.»

وی تاکید کرد: «برای وزارت نفت هزینه‌ای ندارد که تسهیلات اجرای طرح کهاب را در اختیار جایگاه‌دارها قرار دهد که این مساله حل شود. اگر این طرح اجرا نشود، باید چندین برابر برای سلامت افراد هزینه شود. این موضوعی است که باید وزیر نفت به آن بپردازد، چراکه مستقیما با سلامت مردم سروکار دارد و وزیر هم این مسائل را دغدغه‌مندانه پیگیری کند تا مشکلات حل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار