رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

راه فرار برای خودروهای فرسوده باز است؛ حل مسائل کار پیچیده‌ای نیست

کسی که می‌خواهد بیشتر از ۱۰ روز یا دو هفته در تهران تردد کند، باید معاینه فنی‌ خود را از تهران بگیرد/ بهره‌برداری از آب‌های زیرسطحی در تهران افزایش یافته است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت تا وقتی که راه فرار را برای برخی خودروها و برخی افرادی که خودروهای آلاینده دارند باز است وضعیت آلودگی هوا از این بهتر نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
راه فرار برای خودروهای فرسوده باز است؛ حل مسائل کار پیچیده‌ای نیست

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تردد خودروهای فرسوده که قادر به دریافت معاینه فنی نیستند، گفت:‌ «خودروی 40 ساله در شهر تهران داریم که برخی از آن‌ها در تهران نمی‌توانند تاییدیه معاینه فنی بگیرند و با مراجعه به شهرستان‌ها این تاییدیه را دریافت می‌کنند و وارد تهران می‌شوند. استانداردهای کلانشهرها فرق می‌کند. برای کسی که یک هفته به تهران می‌آید و قرار است تردد داشته باشد، مشکلی نیست ولی کسی که می‌خواهد بیشتر از 10 روز یا دو هفته در تهران تردد کند، باید معاینه فنی‌ خود را از تهران بگیرد.»

وی ادامه داد: «تا وقتی که راه فرار را برای برخی خودروها و برخی افرادی که خودروهای آلاینده دارند باز می‌گذاریم وضعیت‌ از این بهتر نمی‌شود. مسائل را می‌دانیم و حل این مسائل خیلی کار پیچیده‌ای نیست. من از استاندار خواهش کردم این موضوع را به جد پیگیری کند. البته شاید به تنهایی دست او هم نباشد و نیاز به دستور وزیر کشور دارد که برخی از این اقدامات توسط وزیر یا در هیات دولت اصلاح شود.»

افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرسطحی در تهران

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره وضعیت آبی تهران که هفته گذشته در صحن شورای شهر تهران نسبت به آن هشدار داده بود، هم گفت:‌ «جمعیت تحت‌ پوشش شهر تهران نزدیک به 12 میلیون نفر است و حدود یک‌ میلیون‌ و 145 هزار انشعاب آب در شهر تهران وجود دارد که اگر انشعابات را به تعداد واحدها محاسبه کنیم، در حدود چهار‌ هزار‌ و 580 انشعاب می‌شود. شبکه‌ توزیعی که در مدار بهره‌برداری است، 10‌ هزار‌ و 220 کیلومتر است که حجمی در خور توجه است. همچنین در تهران هفت تصفیه‌خانه و حدود 600 حلقه چاه داریم که به آبرسانی شهر تهران کمک می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که میزان آبی که ما در 15 تیر‌ 1400 از منابع زیرزمینی استفاده کردیم، نسبت به سال جاری بسیار کمتر بوده و امسال بیشتر از سال قبل از منابع زیرزمینی‌مان استفاده می‌کنیم. منابع سطحی‌ نیز کاهش پیدا کرده است.»

وی با اشاره به کاهش بارندگی به ویژه در فصل پاییز گفت: «در سال 1390 کل برداشت از منابع‌ یک‌‌میلیارد‌ و 27 میلیون متر مکعب بود. سهم منابع سطحی‌ نیز 735 میلیون مترمکعب بوده است و درصد سطحی‌ ما 72 درصد بود. سهم منابع زیرزمینی‌ حدود 290 میلیون مترمکعب بود و درصد منابع زیرزمینی‌ نیز حدود 28 درصد بود. در سال 1400 کل برداشت‌ از منابع یک‌ میلیارد‌ و 165 متر مکعب بوده و سهم منابع سطحی‌ 756 میلیون مترمکعب بوده که افزایش پیدا کرده است و سهم منابع زیرزمینی‌ 407 میلیون مترمکعب شده؛ یعنی نزدیک به بیش از 1.5 تا 2 برابر شده است. درصد استفاده منابع زیرزمینی‌مان 35 درصد شده‌؛ یعنی از 28 درصد به 35 درصد رسیده است. این آمارها مربوط به سال 1400 است که وضعیت آبی در این سال به مراتب نسبت به سال 1401 بهتر بوده و الان وضعیت‌مان بسیار نامناسب است.»

مقایسه‌ وضعیت ذخایر آبی تهران

پیرهادی در مقایسه‌ وضعیت ذخایر آبی تهران در سال گذشته و امسال گفت‌: «در سال 1400 بحث حجم کل حوزه آبریز سطح شهر تهران 458 میلیون مترمکعب بوده و اکنون به 378 میلیون مترمکعب رسیده است. وضعیت ذخایر آبی سدها نیز بدون سد طالقان 256 میلیون مترمکعب بود که امسال 191 میلیون مترمکعب شده است که امسال هم درصد کاهش‌مان زیاد بود. اگر سال نرمال آبی را سال 99 در نظر بگیریم، نسب به این سال، منفی 50 درصد کاهش ذخایر آبی داشته‌ایم؛ یعنی 376 میلیون مترمکعب کاهش داشتیم و هرکدام از سدها درصد درخور توجهی کاهش پیدا کرده است.»

وی ادامه داد: «گمان نمی‌کنم هیچ کشوری از آب تصفیه‌شده‌ برای شست‌وشوی معابر یا حتی برای شست‌وشوی راه‌پله‌ها، حیاط خانه و پرکردن استخر، شستن ماشین و... استفاده کند. اگر همین‌طور این وضعیت‌ بخواهد ادامه پیدا کند، دچار بحران می‌شویم.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: «مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان باید رعایت شود. همچنین در بحث آبیاری فضای سبز به شهرداری تأکید کردیم و مجموعه سازمان بوستان‌ها این موضوع را پیگیری می‌کند. در حوزه آبیاری، از سنوات گذشته آبیاری قطره‌ای را آغاز کرده بود. بعضی از گیاهانی که مصرف آب زیادی داشتند، دیگر برای فضای سبز تهران استفاده نمی‌شود. همچنین امسال مواردی را با مدیرعامل آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم که برخی از مناطق و بعضی از بوستان‌ها از پساب آب برای آبیاری استفاده کنند. یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم، ایجاد چند تصفیه‌خانه‌ محلی برای استفاده از پساب‌هاست.»

پیرهادی معتقد است‌: «دولت حتما باید ساختمان‌ها، مجموعه‌ها و تمام مجموعه‌های دولتی و عمومی را ملزم به رعایت مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان کند. این باید تکلیف قانونی شود و برای ساختمان‌های جدیدالتأسیس نیز رعایت این موارد اجباری شده و نظارتی دقیق بر حسن اجرای آن شود. هنوز شهرداری‌ها به‌دقت سراغ این موضوع نرفته‌ است. یک‌سری برنامه‌ریزی با معاونت شهرسازی شهرداری تهران دارد صورت می‌گیرد و مشوق‌هایی را برای ساختمان‌هایی که در این زمینه صرفه‌جویی می‌کنند و مبحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان را به بهترین شکل انجام می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود.همچنین امسال شیرهای هیدرانته و مخازن آب اضطراری را که می‌توانند در مواقع بحرانی کمک‌کننده باشند، به‌شدت افزایش دادیم. تفاهم‌نامه‌هایی را با آب و فاضلاب منعقد کردیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار