تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تُن افزایش می‌یابد

اردبیل (پانا) - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت با اجرای برنامه‌های کشت و زرع و توسعه صنایع وابسته در حوزه دام و لبنیات و نیز در زمینه تولید گندم، جو، کلزا و چغندر قند، مجموع تولیدات کشت و صنعت مغان به بیش از یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تولیدات کشت و صنعت مغان به یک میلیون تُن افزایش می‌یابد

قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در نشست تخصصی با کارشناسان بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت مغان میزان تولیدات فعلی این شرکت را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در جهان کنونی که غذا به حربه‌ای در دست کشورهای دیگر تبدیل شده، این شرکت دولتی برای تامین امنیت غذایی کشور گام بلندی را برداشته است.

وی افزود: بر این اساس، برای ذخیره سازی راهبردی گوشت کشور، برنامه ایجاد واحد دامپروری با ظرفیت ۲۰ هزار راس دام جدید در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصریح کرد: همچنین در راستای تامین امنیت غذایی کشور طی ۲ سال گذشته تعداد دام این شرکت از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به حدود ۲۱ هزار راس افزایش داده شده و با بهداشتی کردن محیط نگهداری دام‌ها و تامین جیره غذایی مناسب و باکیفیت، میزان تولید شیر خام از ۲۶.۵ کیلوگرم به ۳۲.۵ کیلوگرم به ازای هر راس دام افزایش یافته است.

محمدی میزان تولید روزانه شیر خام در این شرکت را حدود ۲۳۰ تن اعلام کرد و گفت: در نتیجه اقدامات انجام شده، فعالیت واحد تولید لبنیات مغان سه شیفته شده است.

وی با اشاره به ایجاد باغ در ۱۰ درصد از مجموع اراضی شرکت کشت و صنعت مغان به وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بیان کرد: امسال از این مجتمع هفت هزار تن محصول برداشت شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز عملیات نوسازی یک هزار هکتار از باغات شرکت کشت و صنعت مغان به علت فرسودگی و عدم سرمایه گذاری در طول سالیان متمادی خبر داد و گفت: اصلاح و نوسازی مقدار ۱۲۰ هکتار از این باغات انجام شده و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز برای کشت زیتون آماده سازی شده است.

محمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی از منابع داخلی برای نوسازی و افزایش بهره‌وری در این شرکت بیان کرد: طرح آبیاری زیرسطحی در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شرکت آغاز شده که یک هزار هکتار آن با سرمایه‌گذاری دولتی و ۲۰۰ هکتار دیگر نیز از محل منابع داخلی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به اجرا در می‌آید.

گفتنی است شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده بود، پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار