‌پژوهش، زیرساخت پیشرفت در شاخص‌های آموزشی آذربایجان‌ غربی است

ارومیه (پانا) - رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی گفت پژوهش و بهره‌گیری از یافته‌های علمی به‌منزله یک زیرساخت مهم در پیشرفت و توسعه تلقی می‌شود و بهره‌گیری از آن در تحقق شاخص‌های آموزشی استان می‌تواند نقش به‌سزایی داشته و از این مسیر می‌توان به ارتقای شاخص‌ها و به‌دنبال آن ارتقای جایگاه آذربایجان‌ غربی در آموزش و پرورش کشور و نیز رفع محرومیت دست یافت.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
‌پژوهش، زیرساخت پیشرفت در شاخص‌های آموزشی آذربایجان‌ غربی است

بابک سلمانی در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «از مجموع بیش از ۱۶۰ شاخص مورد بررسی در گزارش شاخص‌های پایش و ارزشیابی آموزشی وزارت متبوع در سال تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ۳۰ شاخص دارای اهمیت بسیار بالایی هستند، به گونه ای که به تنهایی ۹۱ درصد از ضریب توسعه آموزشی در تمام دوره های تحصیلی در استان متاثر از این ۳۰ شاخص است. به عبارتی با اولویت دادن به تدوین و اصلاح برنامه های مرتبط با این ۳۰ شاخص، ضریب توسعه استان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «بالاترین وزن به شاخص های زیر از جمله سرانه فضا، ترک تحصیل و تکرار پایه، کارایی و اتلاف، مدارس دونوبته، کلاس چندپایه و مختلط، بازمانده از تحصیل و توازن رشته ای در دوره دوم متوسطه تعلق دارد.»

سلمانی با بیان اینکه افزایش مدارس دونوبته به ویژه در دوره دوم متوسطه کاهش کیفیت آموزشی را در پی دارد اظهار کرد: «ایجاد توازن بین رشته های دوره دوم متوسطه و به خصوص افزایش تعداد دانش آموزان رشته ریاضی از عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت آموزشی و بهینه شدن جایگاه استان خواهد بود.»

وی ادامه داد: «همچنین افزایش تعداد مربیان پرورشی، معلمان تربیت بدنی و پذیرش در دوره پیش دبستانی در افزایش کیفیت آموزشی موثر است.»

سلمانی با اشاره به برش شاخص های اولویت دار در توسعه آموزش و پرورش استان با تاکید بر حوزه های آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی و فرهنگی، پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، تربیت بدنی و سلامت در سه دوره تحصیلی ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم مبتنی بر گزارش شاخص های پایش و ارزشیابی آموزشی وزارت متبوع در سال تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: «در دوره ابتدایی ۲۲ شاخص، در دوره اول متوسطه اول ۲۵ شاخص و دوره دوره متوسطه دوم ۳۵ شاخص روی هم رفته ۹۱ درصد از توسعه آموزش و پرورش استان را تحت تاثیر قرار می دهند که با «برنامه ریزی منطقه ای» در ۲۴ ناحیه و منطقه آموزشی استان و اجرای منظم و نظارت مستمر بر فرایندهای مربوط در سال های آتی شاهد حرکت در مسیر توسعه یافتگی استان خواهیم بود.»

وی با اشاره به راهبردهای مؤثر در برنامه ریزی منطقه ای و نیز نحوه پایش و نظارت بر تحقق هدف‌های مربوط به هر یک از شاخص‌ها تاکید کرد و گفت: «بهره گیری از دیدگاه‌های اساتید تعلیم و تربیت، صاحبنظران، انجمن های علمی و پژوهشی مرتبط در استان، اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و هماهنگی و همکاری در بخش ها و حوزه های مختلف همواره باید مورد توجه قرار گیرد تا تحقق اهداف مورد نظر و ارتقای شاخص ها را شاهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار