توجه مدیران به پژوهش در بحث تعلیم و تربیت یک ضرورت در آموزش و پرورش است
ارومیه (پانا) - مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت تعلیم و تربیت یک موضوع وسیع با مسیری طولانی و زمانبر است که نیازمند ابزارهای مختلف و در راس آن ابزار پژوهش است که از این موضوع غفلت شده است.
علی علینژاد در همایش یک روزه مدیران مناطق ۲۴ گانه استان در ارومیه که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: مدیران هر کدام مجری یک دستورالعمل هستند، ولی ما به اینکه در مناطق چه چالشهایی وجود دارد که اثرات بخشنامه ها را تعدیل و اجرایی کند دسترسی نداریم و باید در این زمینه به پژوهش توجه کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون گروه تحقیق و پژوهش به صورت جدی در استان فعال شده و مطالعاتی انجام شده است که در دسترس مدیران مناطق قرار میگیرد.
علینژاد افزود: دومین مساله که باید مورد توجه مدیران باشد قانون محوری است، قانون زمانی اجرایی می شود که یا روی میز باشد یا روی حافظه افراد. چون حجم قوانین بالاست و مدیران ما باید به این مساله توجه خاصی کنند.
وی اضافه کرد: ارزیابی هایی که شده بیانگر این است که آشنایی مدیران با قوانین یک الزام است و برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت ضروری است.
علینژاد بیان کرد: نکته سوم بحث برنامه محوریست، برنامه ریزی برای سال بعد از امسال و هم اکنون آغاز می شود. نیازها احصا و برای سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی و فضا عمل می شود.
وی اضافه کرد: محور چهارم استقلال کاری برای مدیران است، اولین ویژگی کاری مدیر توانایی حفظ استقلال فنی و مدیریتی است. مشاوره و توجه به نظر جمعی موضوع مهم و ارزشمندی است ولی حفظ استقلال کاری از مهمترین مولفه های مدیریتی است و نباید اجازه داد افراد دیگر مدیریت کننده مدیران باشند.
مشاور مدیر کل با بیان اینکه توانایی پاسخگویی و حس پاسخگویی در مقابل مردم یک ضرورت است ادامه داد: اکثر ارباب رجوع اداره آموزش و پرورش همکاران و اولیا هستند و شخص مدیران ما با توجه به مردم دار بودنشان بسیار شریف هستند ولی باید این حس را به زیر مجموعه منتقل کرد که جوابهای غیرمنطقی و سربالا به ارباب رجوع نباید داد و آنان را باید توجیه کرد تا رضایتمندی مردم و مراجعان را جذب کنیم.
وی تاکید کرد: همکاران را برای پاسخگویی باید تربیت کرد و این هنر مدیران در این نهاد فرهنگی است.توجیه ارباب رجوع موجب رضایت آنان خواهد شد و باید با تدابیر امید را به جامعه بازگرداند.
علینژاد افزود: اولین وظیفه فرد مدیر، مدیریت بر خودش است وقتی که این فرد به درستی مدیریت کند مردم از نظام و مسوولان جامعه راضی و خرسند می شوند؛ پس امیدبخشی به مردم و مراجعان یک امر اساسی است.
وی با بیان اینکه اخلاق مداری در راس رفتار مدیران باید قرار داشته باشد. ادامه داد: عشق به خدمت، سازندگی و توسعه کشور نیز نباید از ذهن مدیران دور شود چرا که زمینه و زیرساخت عشق به انسان سازی از همین مولفه نشات میگیرد و تاثیر رفتار معلمان در طول سالهای متمادی در جامعه نمود پیدا می کند.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر تکریم گذشتگان گفت: تکریم گذشتگان و اسلاف در آموزش و پرورش در جلسات یک ضرورت است تا ایندگان از ما به نیکی یادکنند.
وی افزود: اعتمادسازی نیز جزو مولفه هایی است که در دستیابی به اهداف ضروریست در صورت اعتمادسازی مدیران سریعتر به موفقیت می رسند.
ارسال دیدگاه