دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان شاهد محسنین:

درس تربیت‌بدنی اساس و زیربنای تربیتی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان شاهد محسنین، درس تربیت‌بدنی را اساس و زیربنای تربیتی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش دانست و با توجه به اینکه سلامت جسمانی و روحی لازمه حیات طیبه است، تربیت‌بدنی را بخشی از رسالت حفظ حیات زیستی انسان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۷۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
درس تربیت‌بدنی اساس و زیربنای تربیتی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش است

علیرضا زوده؛ دبیر تربیت بدنی دبیرستان شاهد محسنین با تبریک هفته تربیت بدنی، در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «نظام آموزش و پرورش ایران که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی است، باید به تمام زمینه هایی که مورد نظر اسلام است، توجه داشته باشد. هدف آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت دانش آموزان است و با توجه به ابزاری که در اختیار دارد، سعی می کند دگرگونی های مطلوبی در افراد ایجاد کند، استعدادهای آنان را شکوفا سازد و انسان را به سرحد کمال برساند. درس تربیت بدنی از دروسی است که در این راه کمک زیادی به دانش آموزان می‌کند و برای سریع تر و بهتر طی کردن این مسیر، بهترین وسیله است.»

وی در خصوص اهمیت و اهداف ورزش صبحگاهی در مدارس خاطرنشان کرد: «ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط، شادابی و تامین سلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد. این برنامه با توجه به ویژگی های خاص دانش آموزان در ۳ بخش گرم‌کردن، پیاده کردن هدف و بازگشت به حالت اولیه طراحی می‌شود. انجام این برنامه در ابتدا با افزایش تدریجی ضربان قلب توام است که به آستانه تحریک برای افزایش استقامت عمومی می رسد و سرانجام به حالت اولیه برمی گردد. اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد. انجام چند حرکت ساده و منظم آن هم در چند دقیقه بدن را در مقابل عوارض جسمی زیادی مصون می دارد.»

زوده در خصوص نقش ورزش در پیشگیری از افسردگی دانش آموزان گفت: «بسیارى از افراد در سراسر جهان از افسردگى ناتوان کننده اى رنج مى برند. ورزش، بویژه اگر بصورت گروهى انجام شود، لااقل به اندازه داروهاى استاندارد براى کاهش علائم در بیماران دچار افسردگى نقش دارد. همچنین مطالعات دیگرى نشان مى دهند ورزش در ورزشگاه و یا دوى سریع روزانه مى تواند به اندازه فعالیت هاى گروهى در دور کردن افسردگى مؤثر باشد. محققان مى گویند: در حالیکه ورزش احتمالا بر مواد شیمیایى مغز مانند سروتونین و دوپامین تاثیر مى گذارد، فعالیت بدنى ممکن است تغییرات مثبتى را در سایر قسمت ها نیز اعمال کند. اما بسیارى از افراد مبتلا به افسردگى، ورزش را شروع نمى کنند. زیرا افت در انرژى ویژگى عمده افسردگى است؛ بطوریکه فرد احساس مى کند براى ورزش هیچ انرژى ندارد. تنها راه شکستن این سیکل، شروع ورزش است.»

وی در خصوص تاثیر ورزش در رشد و پرورش اخلاقی کودکان و نوجوانان عنوان کرد: «مهمترین عاملی که انگیزه های کودک را در مسیر رشد صحیح قرار می دهد، گنجاندن ارزش‌های اخلاقی در بطن بازی ها و ورزش های نشاط انگیز است، این ارزش‌ها باعث می شوند که کودکان و نوجوانان از بازی لذت ببرند و برای رسیدن به آنها تلاش کنند. کودکان ونوجوانان در موقعیت لذت ناشی از بازی و ورزش، با معانی ارزش های اخلاقی - هماهنگی و ارتباط برقرار می کنند، این ارتباط بین ورزش و لذت پلی است تا کودک را عادتا در زندگی فردی معتقد و مقید به اصول اخلاقی بار آورد.»

زوده درباره نقش سازنده و فواید ورزش‌های جمعی در رشد اجتماعی و تامین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: «ورزش مجموعه فعالیت های بدنی و امور جسمانی است که باعث سلامتی و نشاط می‌شود. عمده‌ ترین ثمره پرداختن به ورزش، دست‌یابی به سلامت جسمانی و روانی است. علاوه بر اینها، تقویت حس همکاری و تعاون، قدرت اراده و تصمیم گیری، ایجاد و تقویت قدرت ابتکار، از بین بردن روحیه بی تفاوتی و ایجاد انگیزه پیروزی، رعایت حقوق دیگران، اجتماعی کردن و درمان انزواطلبی از دیگر فواید ورزش های جمعی در رشد اجتماعی و تامین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است.»

وی ادامه داد: «بزرگ‌ترین مانع اجرای طرح درس تربیت بدنی در مدارس، تنزل این درس در حد بازی است. آیا دانش‌آموز می تواند بگوید من به فیزیک علاقه ندارم یا ریاضی برایم سخت است، بنابراین از این درس معاف شود؟ اگر بپذیریم که تربیت بدنی همانند دیگر دروس مدارس یک درس محسوب می شود، پس باید آن را همانطور که توسط اساتید این رشته تدوین شده، فرا گرفت و بر اساس آموخته‌ها نیز امتحان داد.»

دبیر تربیت بدنی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از ارزش های مهم در زندگی، رسیدن به زندگی مطلوب است و یکی از روش های نیل به این ارزش مهم، حفظ سلامتی و تربیت بدنی است، تصریح کرد: «امروزه کم تحرکی ناشی از زندگی ماشینی، زمینه ساز بروز برخی از ناهنجاری های عضلانی اسکلتی، اضافه وزن و کاهش حجم تنفسی در دانش آموزان شده است. چاقی به ویژه در کودکان یکی از دلایل مهم و شایع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی است که علاوه بر تهدید سلامت عمومی دانش آموزان، هزینه های درمانی گزافی را بر جامعه تحمیل می کند. بنابراین، توجه به تربیت بدنی و آموزش شیوه زندگی فعال به عنوان عامل پیشگیری نه تنها هزینه های درمان را کاهش می دهد، بلکه از پیدایش ناهنجاری های عضلانی جلوگیری می کند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار