رقابت 25 انیمیشن در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه

تهران (پانا) - ۲۵ فیلم پویانمایی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بهره‌گیری از تکنیک‌های متنوع در معرض تماشای مخاطبانشان قرار گرفته‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۷۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
رقابت 25  انیمیشن در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال در حالی کار خود را آغاز کرده است که از میان 1996 اثر رسیده به این جشنواره، 107 پویانمایی ایرانی در این جشنواره شرکت کردند. مریم کشکولی‌نیا، هادی محمدیان و محمدامین همدانی به عنوان اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش پویانمایی این رویداد، 25 اثر را برای حضور در این بخش برگزیدند که در جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شود. در این گزارش به معرفی آثار این بخش و صاحبان آثار می‌پردازیم.

کبوتران صلح

«موزه صلح» فیلمی به کارگردانی سیداحمد جعفریان و از آثار حاضر در بخش پویانمایی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این فیلم توسط سیداکبر جعفریان تدوین، صداگذاری، طراحی موسیقی و تهیه شده است و داستان کبوتری را در برمی‌گیرد که برای بدست آوردن شاخه زیتون صلح، وارد موزه صلح شده و مجبور به مبارزه می­شود؛ سرانجام به سرنوشت دیگر کبوتران دچار می­شود. این فیلم از خمینی شهر با فیلمنامه‌ای از سید احمد جعفریان در جشنواره سی ونهم حضور دارد و دارای مدت زمان 5 دقیقه است. سید احمد جعفریان متولد 1365 در خمینی شهر و کارشناس ارشد نمایش است. عوامل زیر در تولید این فیلم او را همراهی کرده‌اند: انیماتور: سید احمد جعفریان و صدرا دبیری، طراح فضا: مژگان منصوری و طراح شخصیت: اطهر جعفریان و مژگان منصوری

یک جوان دهه پنجاه

«یاماها» نوشته و کاری از فرزانه قبادی است که توسط او خود نیز تدوین شده است. این فیلم کوتاه انیمیشن 10 دقیقه دارد و در سال 1400 به تهیه‌کنندگی حوزه هنری درباره برشی از زندگی یک جوان در دهه 50 شمسی ساخته شده است. «یاماها» از شاهرود در جشنواره سی‌ونهم تهران حضور دارد و صداگذاری آن را محمد حسین کریمی برعهده داشته است. فرزانه قبادی متولد 1365 در شاهرود و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد انیمیشن است.

قسمتی از مجموعه کتاب انیمیشن هزار و یک داستان

«یک چیز سیاه» به کارگردانی ریحانه کاوش در مدت زمان 7 دقیقه و سال جاری تولید شده است. این فیلم کوتاه انیمیشن که در بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، با نویسندگی و تصویرگری رضا دالوند و فیلمنامه‌ای از حمزه علیرضایی این خلاصه داستان را شامل می‌شود: « اون چیه؟ از کجا اومده؟ چه اتفاقی می‌افته؟ بعضی وقت‌ها یک چیز مبهم می‌تونه موجب نگرانی و سردرگمی بشه.» این پویانمایی یکی از قسمت‌های مجموعه کتاب انیمیشن هزار و یک داستان بوده که مراحل تولید فنی آن در استودیو صلح و سلام انجام شده است.» همچنین عوامل تولید آن عبارتند از: انیماتور: نگار زنجانی و زهرا صافی، تدوینگر: علی رئیس، صداگذار: منصوره هنرمند، موسیقی: مهدی قشقایی، تهیه کننده: علی رئیس و سازمان صداوسیما.

ریحانه کاوش کارگردان این فیلم متولد 1363در اصفهان و دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی است.

«جایگزین»

فیلم کوتاه «جایگزین» از آثار حاضر در بخش پویانمایی جشنواره سی‌ونهم است که در سال 1400 و در 15 دقیقه به نویسندگی و کارگردانی عبدالله علیمراد ساخته شده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داستان شتر عصاری را روایت می‌کند که بیمار می‌شود و باید مدتی استراحت کند. عصار برای ادامه دادن به کارش تصمیم جدیدی می­گیرد.

عبدالله علیمراد متولد 1326 در تهران و دانش‌آموخته نقاشی متحرک از مرکز تجربیات و آموزش نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او از هنرمندان پیشکسوت و باسابقه حاضر در جشنواره دوره سی‌ونهم است. این عوامل نیز در تولید «جایگزین» مشارکت داشته‌اند: انیماتور: عبدالله علیمراد و محمد رحیم بختیاری، تدوینگر: محمدرضا علیمراد، صداگذار: بهروز شهامت و موسیقی: بهرام دهقانیار.

قصه خلبان و دختر کوچکش

«آسمان دوست داشتنی» به نویسندگی و کارگردانی امیر مهران عنوان یکی از فیلم‌های کوتاه پویانمایی حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در 14 دقیقه 1401 داستان خلبان یک هواپیمای جنگی است که هر روز به بمباران شهر‌ها می‌پردازد. او هر روز بعد از اتمام مأموریتش نزد دختر کوچکش بازمی‌گردد. عوامل تولید این فیلم عبارتند از: انیماتور: جلال نعیمی، تدوینگر: امیر مهران، صداگذار: آرش و محمد قاسمی، موسیقی: پژمان خلیلی، تهیه کننده: محمدرضا کریمی صارمی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

امیر مهران متولد 1360 در سبزوار و دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن است.

«زمین بازی» دخترک

سمانه اسدی با نویسندگی و کارگردانی «زمین بازی» در بخش پویانمایی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. او خود انیمه و تدوین این فیلم را عهده دار بوده است و هوتن پورزکی در صداگذاری و مهدی قشقایی در طراحی موسیقی او را همراهی کرده‌اند. «زمین بازی» دارای 8 دقیقه است و در سال 1400 به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «بیماری و روزمرگی­های بیمارستان دخترک را خسته و بی‌حوصله کرده­اند تا صبح روزی که او می­آید. هم­بازی جدیدش روزهای یکنواخت او را از شادی و رویا پُر می­کند. آیا آمده که همیشه کنار او بماند؟»

سمانه اسدی متولد 1361 در تهران و دارای مدرک کارشناسی نقاشی است.

نان به بهای جان...

«بی‌ستون» به نویسندگی و کارگردانی علی معصومی در سال 1400 و در مدت زمان 3 دقیقه تولید شده است. این اثر با انیماتوری و تدوین معصومی ساخته شده و بهروز شهامت صداگذاری آن را عهده‌دار بوده است. همچنین میلاد موحدی به عنوان طراح موسیقی، مریم ذوالفقاری به عنوان طراح لباس و با تهیه‌کنندگی محمود معصومی با این پروژه همکاری داشته و در خلاصه داستان آن آمده است: «نان به بهای جان...»

علی معصومی متولد 1375 در تهران و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی است.

پرنده‌ای در سرزمین جنگ‌زده

«پوتین» عنوان فیلم کوتاه انیمیشن در بخش پویانمایی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در سال 1400 و در 4 دقیقه تولید شده است. سیدمحسن پورمحسنی شکیب نویسنده و کارگردان و تدوینگر این اثر در ساخت آن به تهیه‌کنندگی انجمن سینمایی جوانان ایران و خودش با عوامل زیر همکاری کرده است: انیماتور: پژمان ماله‌میر، صداگذار و موسیقی: محمد زمان‌ثانی. همچنین «پوتین» شامل خلاصه داستان آن آمده است: «پرنده‌ای که در سرزمینی جنگ‌زده زندگی می‌کند و برای سیر کردن شکم جوجه‌هایش، هرروز سفری پرخطر را میان تیربارها پشت سر می‌گذارد. تا اینکه روزی، یک کرم توجهش را جلب می‌کند. پرنده سعی می‌کند تا کرم را شکار ‌کند؛ ولی هیچ‌چیز آن‌طور که او می‌خواهد، پیش نمی‌رود. اما پرنده ناامید نشده و راه حلی خلاقانه پیدا می‌کند.»

سیدمحسن پورمحسنی شکیب متولد 1367 در رشت و کارشناس ارشد روانشناسی عمومی است.

یک تصمیم غیرعادی

«گفت برقص» نوشته علی فیاض­منش و اثری به تهیه کنندگی و کارگردانی آبتین یغماییان است که در سال 1400 و 8 دقیقه تولید شده است. فرزانه شکوهی، شیوا ممتحن و صادق جوادی انیماتور، نوید توحیدی تدوینگر، احسان رنجبر صداگذار، احسان بیرقدار طراح موسیقی این پروژه بوده‌اند.

در خلاصه داستان «گفت برقص» آمده است: «در یک روز عادی، یک مرد عادی تصمیمی غیرعادی برای رفع مشکل خود می­گیرد.»

آبتین یغماییان کارگردان این فیلم کوتاه پویانمایی حاضر در جشنواره سی و نهم متولد 1367 در تهران و دارای مدرک کارشناسی تئاتر است.

هدیه­ای برای روز تولد

«دشت گل‌های زرد» از عناوین فیلم‌های کوتاه حاضر در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این اثر انیمیشن به نویسندگی و کارگردانی حسین آقامحمدی در سال 1400 و در 10 دقیقه ساخته شده است و عوامل تولید آن عبارتند از: انیماتور: مینا محمودی، صداگذار: فرهاد میرمحمدصادقی، موسیقی: محمدعلی دی مهر، تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«دشت گل‌های زرد» داستان دخترکی تنهاست که شوق به دنیا آمدن خواهرش را دارد. او را در رویا هایش تصور می­کند و در تلاش است تا با کاردستی­هایش، هدیه­ای برای روز تولدش بسازد.

حسین آقامحمدی متولد 1374 محلات و دارای تحصیلات کارشناسی انیمیشن است.

تنها بازمانده

«برگشت ناپذیر» اثری از شیدا کاشی است که فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته و تدوین کرده است. این فیلم کوتاه انیمیشن 8 دقیقه در سال 1400 ساخته شده و رشید عابدینی، امین نرمیسا، حامد شاملو، علی جاوید، فرگل قدیمی، شهریار بیرانوند به عنوان انیماتور در تولید آن مشارکت داشته‌اند. همچنین در خلاصه داستان آن آمده است: «کشوری، سال‌ها پیش در جنگ شکست خورده و اشغال شده است. اشغالگران همه چیز را از جمله زبان، نشانه ها، یادگارها و... از بین برده‌اند. در این میان تنها یک بازمانده از مردم پیشین آن کشور باقی مانده است. کسی که سی‌وهفت سال برای بازیافتن از دست رفته‌ها جنگیده و حالا در این جنگ احساس شکست می‌کند.» حمید پاکدل صداگذار و طراح موسیقی و پوریا رحیمیان صداگذار آن بوده اند. شیدا کاشی متولد 1370 در تهران و دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی است.

یک ملودی از پیانو

«ملودی» فیلمی از احمد عربانی گرافیست و کارگردان پیشکسوت تجسمی و سینماست. این هنرمند باتجربه فیلم خود را در 9 دقیقه و در سال 1400 تولید کرده است. «ملودی» داستان پسربچه و دختربچه­ای را روایت می‌کند که با همدیگر همسایه­اند، دختر پیانو می­نوازد و هر دو دانش‌آموز هستند. یک (قطعه ملودی) ارتباط حسی آنها بود تا اینکه بزرگ شدند.

سحر یاسینی و معصومه گدازچیان انیماتوری، نگار صدری تدوین، بهروز شهامت صداگذاری، محمود عربانی طراحی موسیقی این فیلم را با تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برعهده داشته‌اند.

احمد عربانی متولد 1326 در تهران و دارای کارشناسی هنر و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است.

جهان؛ همچون یک پیکر زنده

«زنده بیدار، آگاه» عنوان فیلم کوتاه پویانمایی 10 دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی حسین مرادی‌زاده است که در سال 1400 ساخته شده و منبع اقتباس آن رساله حی بن یقضان بوده است. عوامل تولید آن نیز عبارتند از: انیماتور دوبعدی: مهسا یزدانی، تدوینگر: حسین مرادی­زاده، صداگذاری و موسیقی: ایلیا مرادی­زاده، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

همچنین در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «طفلی با امواج به جزیره دور افتاده­ای می­آید، آهویی او را شیرداده تا به سن رشد می­رسد. به آسمان می‌اندیشد و جهان را مانند یک پیکر زنده می‌شناسد.»

حسین مرادی­زاده متولد 1348 در آبادان و کارشناسی کارگردانی انیمیشن است.

تصمیم بعد از بیداری

«تیر مشقی» نام انیمیشن 6 دقیقه‌ای است که در سال 1401 ساخته شده و کاوه سیستانی کارگردان، نویسنده، انیماتور و تدوینگر تهرانی این انیمیشن است. وی متولد 1360 در شهر داراب و فارغ‌التحصیل رشته انیمیشن و نقاشی است. همچنین مهدی زارع صداگذاری و ساخت موسیقی این پویانمایی را بر عهده دارد. کاوه سیستانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مشترکا تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارند.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: سرباز پس از دیدن یک خواب با حالت وحشت بیدار می‌شود و تصمیم می­گیرد کاری که به او داده شده را انجام ندهد. (متاثر از نقاشی سوم ماه مه - اثر فرانسیسکو گویا 1808)

از دعوا تا جنگ

«سلاخی» نام انیمشینی پنج دقیقه‌ای است که در سال 1401 و تهران ساخته شده و کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و انیماتور این اثر سپهر مومنی است. او متولد سال1370 در تهران بوده و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن است. صداگذار این اثر نیلوفر راستی و محمد هادی مجیدی بوده و ساخت موسیقی آن بر عهده سامان رمش است. همچنین سپهر مومنی و مرکز گسترش مستند و تجربی، تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده دارند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «زن و مردی در منزل خود در حال تماشای تلویزیون هستند که بر سر برنامه تلویزیون شروع به دعوا می‌کنند، به مرور دعوای آنها گسترش پیدا کرده و تبدیل به جنگی تمام عیار می­شود که کل شهر را در بر می­گیرد.»

ویرانشهری در آینده‌ای دور

«سمپاش» نام انیمیشن 9 دقیقه‌ای به کارگردانی و نویسندگی فرنوش عابدی از تهران است. او متولد 1364 در اصفهان بوده و فارغ التحصیل کارشناسی نمایش است.

همچنین تدوین این انیمیشن را نیز بر عهده دارد. انیماتور این اثر نگاه فردیار بوده و سروش عابدی صداگذاری و موسیقی این اثر را بر عهده دارد. تهیه کننده این انیمیشن، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و محصول سال 1401 است. در خلاصه داستان این اثر امده است: «ویرانشهری در آینده‌ای دور که رویش هرگونه روییدنی در آن توسط ارتش سمپاش‌ها ممنوع است.»

برشی از زندگی یک دختربچه

«سقوط نور» نام انیمیشن 10 دقیقه‌ای به کارگردانی فرزانه شفیعی و امین صفار است. فرزانه شفیعی متولد 1376 بوده و دارای کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال است. امین صفار نیز متولد خرم‌آباد بوده کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال است؛ نویسندگی، تدوین و تهیه‌کنندگی این اثر را فرزانه شفیعی و امین صفار مشترکا بر عهده دارند. همچنین امین صفار و سیدعلی موسوی انیماتور این اثر هستند. صداگذار این اثر محمد قاسمی (هام استودیو) بوده و علیرضا حبیبی ساخت موسیقی آن را بر عهده دارد. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده: «سقوط نور برشی از زندگی دختربچه­ی 6 ساله­ای را به نمایش می­گذارد که در طول جنگ خانواده­ خود را از دست داده و بر اثر فشارهای روانی حوادث را توام با تخیل و توهم می­بیند.»

ماه و دوران عاشقی

«آدم­ها و ماه» نام انیمیشن 5 دقیقه‌ای به کارگردانی یونس غزالی است. او متولد 1370 در تهران بوده و دارای تحصیلات کاردانی گرافیک است. این کارگردان، همزمان تدوینگر، انیماتور، صداگذار و تهیه کننده این اثر است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «ماه همیشه حضورِ مهمی دارد، در دورانِ عاشقی.»

آدم­ها و ماه محصول سال 1400 است.

داستان تکامل یک پیچ

«داستان پیچ» دیگر پویانمایی حاضر در جشنواره 13 دقیقه و محصول سال 1401 است. کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کننده این اثر محمدرضا علیمراد متولد 1366 از تهران است. همچنین انیماتور این پویانمایی محمدرضا علیمراد و مهدی ترکمان، فیلمبردار فرید الماسی و صداگذار رامین ابوالصدق و بازیگر، اکبر مشکاتی بوده و موسیقی این اثر توسط مارکوف(فرناندو کرونا) و هانا شلوبک و نیما پورکریمی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این پویانمایی آمده است: «پیچی در یک کارگاه متروکه بیدار می­شود و زندگی خود را تجسس می‌کند. در گشت وگذار در کارگاه او دلیل ساخته شدنش را کشف می‌کند و متوجه می‌شود که برای کامل شدن و به کار آمدن به یک مهره­ی هم اندازه خود نیاز دارد.»

فاجعه فرودگاه کابل

«رباب» نام دیگر انیمیشن حاضر در این جشنواره است. این پویانمایی 7 دقیقه ای محصول 1401 بوده و صبا جاور، فیلمنامه‌نویس، انیماتور، تدوینگر، صداگذار و تهیه کننده این اثر است. همچنین ساخت موسیقی این کار نیز بر عهده خود صبا جاور است. این کارگردان ساکن تهران بوده، متولد 1365 در مرند و کارشناس ارشد سینما است.

فیلم درباره فاجعه فرودگاه کابل و تصرف افغانستان بدست طالبان است که در اکتبر 2021 پس از خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از افغانستان رخ داد.

سال‌ها بعد از جنگ

«کُلنِل» انیمیشن دیگری است که محصول 1401 است، زمان آن 10 دقیقه بوده، پرستو کاردگر و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مشترکا تهیه‌کننده این اثر هستند. فیلمنامه‌نویس، پرستو کاردگر، انیماتور، مهدی خلیلی، تدوینگر، امیر سحرخیز، صداگذار، زهره علی اکبری و موسیقی این اثر ساخته پیام آزادی است. خلاصه داستان: از زمانی که کلنل جنگ را ترک کرده سال­ها می­گذرد، اما جنگ هیچگاه او را ترک نکرده است.

پرستو کاردگر، کارگردان این انیمیشن، متولد 1365 در تهران بوده و تحصیلات او کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن است.

تهران 1350

«بزرگترین ماجرای گُلی» محصول سال 1400 بوده و 13 دقیقه است. کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر این اثر الیکا مهران‌پور است که تهیه‌کنندگی این کار را مشترکا با مرکز گسترش مستند، تجربی و پویانمایی بر عهده دارد. همچنین صداگذاری این کار بر عهده حسین قورچیان بوده و ساخت موسیقی توسط میلاد موحدی صورت گرفته است، ابوالفضل برومندی و نسترن حسنی نیز انیماتورهای این اثر هستند. این انیمیشن از تهران در جشنواره شرکت می کند و در خلاصه داستان آن آمده است: تهران 1350، گلی کوچولو عاشق اینه که با برادرش بره سینما. ولی داداشش می­دونه که اون چه قدر می­تونه شیطون باشه!

الیکا مهران‌پور کارگردان این اثر متولد سال 1365 در تهران بوده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن است.

داستان گنجشک‌ها و هیزم‌شکن

«زمان خواب» نام دیگر انیمیشن حاضر در جشنواره سی‌ونهم است. این اثر محصول سال 1400 بوده و زمان آن 5 دقیقه است. محمود غلامی کارگردان، فیلمنامه نویس، انیماتور، تدوینگر، صداگذار و تهیه کننده این اثر است. موسیقی این کار نیز اثر آنتونیو ویوالدی است. «زمان خواب» از شهر شیراز در جشنواره شرکت می‌کند. محمود غلامی، کارگردان این اثر متولد سال 1365 در شهر شیراز بوده و تحصیلات او در مقطع کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال است.

در خلاصه داستان آمده است: صبح زود یک روز زمستانی،گنجشک­هایی بر روی درختی در نزدیکی یک کلبه، مانع خواب هیزم‌شکن می­شوند.

دخترکی در شهر قم

«گوهر نور» نام پویانمایی دو دقیقه‌ای است که تولید سال 1400 به کارگردانی زهره ملامحمدی است. او متولد 1363 در شهر قم بوده و دارای تحصیلات کارشناسی کارگردانی انیمیشن است.

طراح این اثر فاطمه صادقی، انیماتور، عارفه ولایی پیرایش، تدوینگر و صداگذار، معصومه مهرنوروزی، عکاس و نورپرداز، مرضیه­سادات قاسمی و تهیه کننده این انیمیشن داوود جلیلی است. «گوهر نور» از شهر قم در این جشنواره حضور دارد.

داستان این پویانمایی این گونه است دخترکی در بین بقیه ساکنین شهر قم برای ورود بانو به این شهر به استقبال رفته و دسته گلی را تقدیم حضرت معصومه می­ کند و تاج گلی را از او هدیه می­ گیرد.

از تولد تا مرگ
«چرخ زندگی» دیگر پویانمایی حاضر در جشنواره است که 3 دقیقه و تولید 1401 انجمن سینمای جوانان اردبیل است. زهرا حسینی، کارگردان این اثر متولد سال 1366 در شهر اردبیل و فارغ التحصل کارشناسی کامپیوتر است. فیلمنامه‌نویس و تدوینگر این اثر حسین حبیبی اصل،

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار