موزه کهگیلویه و بویراحمد پس از ۱۴ سال افتتاح می‌شود

یاسوج (پانا) - ساخت موزه یاسوج در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و اکنون مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از تکمیل شدن بهره‌برداری می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۶۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
موزه کهگیلویه و بویراحمد پس از ۱۴ سال افتتاح می‌شود

کلنگ ساخت موزه یاسوج در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد بعد از چند سال قرار شد بنیاد شهید و امور ایثارگران این زمین را در اختیار گرفته و زمین دیگری در اختیار میراث فرهنگی برای ساخت موزه قرار دهد اما این معاوضه سرانجامی نداشت و ساخت موزه یاسوج در زمین کنونی در سال ۱۳۹۱ بطور رسمی آغاز شد.

کمبود اعتبار ساخت این مکان فرهنگی را چند بار با وقفه رو به رو کرد تا اینکه در سال ۹۶ با اختصاص ۱۴میلیارد تومان اعتبار ملی، ساخت موزه بطور جدی پیگیری شد و مرحله اول آن در واپسین روزهای دولت قبلی آماده افتتاح شد.

۱۴ سال طول کشید تا ساختمان موزه یاسوج ساخته شود و نیمه مرداد ماه سال ۱۴۰۰، قیچی روبان رنگی را از دو سو پاره کردند تا خبر از افتتاح موزه یاسوج دهند.

اکنون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که ساختمان موزه یاسوج تکمیل نشده است و نیاز به اعتبار دارد. موزه یاسوج در زمره طرح های ملی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و اعتبارات آن هم بصورت ملی اختصاص می یابد.

سعید طالبی پور می گوید که ساختمان موزه یاسوج هنوز افتتاح نشده است. اگر چه روند پیشرفت فیزیکی این طرح ۹۹درصد است. اگرچه بسیاری از مردم استان هنوز نمی دانند موزه یاسوج کجاست.

وی می افزاید: برای تامین امکانات و تجهیزات نرم افزاری ساختمان موزه یاسوج نیاز به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است و تا زمانی که این اعتبار تخصیص نیابد موزه یاسوج به بهره برداری نمی‌رسد.

ساختمان موزه یاسوج در جنوب شهر یاسوج و در کنار مجموعه گردشگری تفریحی و هتل المپیک باقری قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می گوید: اعتبارات این طرح ملی است و مسئولان وزارت خانه وعده داده اند که ۷۰ درصد اعتبار تکمیل موزه را تامین کنند اما ما به دنبال تامین ۱۰۰ درصدی این اعتبار هستیم.

طالبی پور تاکید می کند اگر این اعتبار تخصیص یابد تا دو ماه دیگر موزه یاسوج افتتاح می شود و اشیا و آثار باستانی به این مجموعه انتقال می‌یابد تا در منظر دید عموم قرار گیرند.

موزه یاسوج در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شده است. این طرح در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه، کتابخانه و رستوران طراحی و احداث شده است.

مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و ٣ هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود. اکنون پیش از این ، ۳۱۰ شیء تاریخی از ٣ هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت ۱۵۰ مترمربع نگهداری می شد.

در موزه کنونی یاسوج اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.

یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که بر روی سنگ حفاری شده است.

در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می خورد.

این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از ٨ شهرستان ، ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار