مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران:

وجود تشکل‌های گوناگون در سازمان دانش‌آموزی باعث پویایی در مدارس می‌شود

تهران( پانا)- مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران، رسالت اصلی سازمان دانش‌آموزی را در تربیت دانش‌آموزان در حوزه‌های دینی، اجتماعی و سیاسی دانست و گفت وجود تشکل‌های گوناگون در سازمان دانش‌آموزی باعث پویایی مدارس می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۵۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
وجود تشکل‌های گوناگون در سازمان دانش‌آموزی باعث پویایی در مدارس می‌شود

حسین سعیدی‌یکتا، مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران با حضور در برنامه رادیویی «پل مدیریت» در شبکه رادیو تهران به تشریح و معرفی تاریخچه سازمان دانش‌آموزی پرداخت و اظهار کرد: «سازمان دانش‌آموزان در حدود ۲۳ سال پیش تأسیس شده است و با مصوبه شوارای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده است. رسالت اصلی سازمان دانش‌آموزی در حوزه تربیت دینی، تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان است و فعالیت‌های آن منعطف به فعالیت‌های اردوی و فعالیت‌ زندگی دانش‌آموزان در شرایط اردویی خاص است.»

وی افزود: «سازمان دانش‌آموزی در مدارس فعالیت‌های موثر و گسترده‌ای را دارد؛ گاهی در زمان‌های مختلف این سازمان دچار افت و خیزهایی بوده است، اما به فعالیت مستمر خود در حوزه‌های مختلف ادامه داده است؛ ممکن است تمامی دانش‌آموزان در سطح کشور تحت پوشش این سازمان قرار نگرفته باشند، اما در سطح شهرستان‌های استان تهران، در بهترین شرایط حدود یک‌پنجم از دانش‌آموزان با این تشکل و سازمان آشنا هستند و در آن عضویت دارند.»

مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران، در تشریح فعالیت‌های تشکل‌های تحت مجموعه سازمان دانش‌آموزی، گفت: «سازمان دانش‌آموزی، بستری است برای فعالیت چند تشکل در درون خود که ممکن است اسم تشکل‌ها به گوش خانواده‌ها آشناتر باشد تا نام خود سازمان برای مثال، خبرگزاری دانش‌آموزی پانا که یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور است و یا نهاد مجلس دانش‌آموزی که بعضا ممکن است به گوش افراد خورده باشد و یا تشکل پیشتازان سازمان دانش‌آموزی، که تمام این‌ تشکل‌ها در ذیل این سازمان فعالیت می‌کنند و در کنار سازمان دانش‌آموزی، هدف تربیت سیاسی و اجتماعی در دانش‌آموزان را دنبال می‌کنند.»

سعیدی‌یکتا با اشاره به اهداف فعالیت تشکل‌های مختلف در سازمان‌ دانش‌آموزی، ادامه داد: «هدف از فعالیت تشکل‌های مختلف در مدارس، جذب دانش‌آموزان و پراختن به تربیت دینی، انقلابی و تربیت فرهنگی دانش‌آموزان است؛ حال ممکن است سوال شود که چرا ارکان‌های مختلفی در این سازمان با نام‌های مختلف وجود دارد، همان طور که در وعده غذایی مختلف سلایق مختلف وجود دارد این موضوع هم مانند همان امر است؛ اگر قرار بر این بود که همه تشکل‌ها در یک تشکل باشد و پاسخگوی یک سلیقه باشد ممکن بود آن دانش‌آموزی که موافق یک فعالیت‌ است و یا به آن علاقه‌مند است به بعضی فعالیت‌ها علاقه‌مند نباشد که اینگونه از همه فعالیت‌ها جا می‌ماند؛ بنابراین این تشکل‌ها به وجود آمد و سبد تشکل‌های دانش‌آموزی شکل گرفت که پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشند. ما دانش‌آموزانی را داریم که فقط علاقه‌مند به خبرنویسی است که وارد خبرگزاری پانا می‌شوند و یا دانش‌آموزانی را داریم که علاقه‌مند هستند در هیت‌های مذهبی دانش‌آموزی شرکت کند و وارد تشکل انجمن اسلامی شوند.»

وی افزود: «در اصل وجود این تشکل‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شود که پویایی در مدارس بوجود آید؛ در شهرستان‌های استان تهران قطعا حرکت تمامی این تشکل‌ها به سمت اهداف بوده است و قطعا هم موفق بوده است. هدف غایی و نهایی کلیه تشکل‌های مختلف که در کشور وجود دارد، باهم یکی است و آن هم تربیت دانش‌آموز در تراز جمهوری اسلامی است؛ یعنی قرار نیست آنها کار خارق‌العاده‌ای انجام دهند هدف این است با آن سلایقی که دانش‌آموزان دارند در آن وارد شوند تا در ادامه تربیت دانش‌آموزان در آینده شکل گیرد.»

مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان‌های استان تهران هدف از این گفتگو را شناساندن فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی خواند و تصریح کرد: «شاید برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی کمتر رسانه‌ای شده است و در رسانه‌ها حضور پرررنگی نداشته، اما سازمان دانش‌آموزی خود رسانه‌ای دارد به صورت قوی و حرفه‌ای کار می‌کند، به نام خبرگزاری پانا و دارای سابقه‌ فعالیت بسیار طولانی در سطح کشور است که خبرنگاران این خبرگزاری همگی دانش‌آموزان سراسر کشور هستند؛ این خبرگزاری دو رسالت مهم را دنبال می‌کند، رسالت اول همان اطلاع رسانی است که همه خبرگزاری‌های مکتوب، صوتی و تصویری دارند؛ اما کار مهم‌تری که خبرگزاری پانا انحام می‌دهد بحث آموزش خبرنگاران است؛ امروز بسیاری از خبرنگارانی که در بخش‌های مختلف حتی در سازمان صدا‌‌و‌سیما فعالیت می‌کنند قبلا سابقه فعالیت در این خبرگزاری را دارند و براساس استعداد خودشان در دوران دانش‌آموزی به جذب فعالیت‌های خبری و خبرنگاری شدند و حال در این عرصه موفق هستند.»

وی در پاسخ به نحوه عضویت دانش‌ آموزان در سازمان دانش‌آموزی، بیان کرد: «عضویت در سازمان دانش‌آموزی بسیار راحت است؛ کافی است دانش‌آموزان به مربی پرورشی خود در مدرسه مراجعه کنند و علاقه خود را اعلام کنند.»

سعیدی‌یکتا در بیان معرفی تشکل مجلس دانش‌آموزی، گفت: «تشکل دیگری که در ذیل سازمان دانش‌آموزی، وجود دارد مجلس سازمان دانش‌آموزی است و در واقع نهادی برای تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان است؛ این مجلس، مجلس قانون گذاری نیست، بلکه دانش‌آموزان چالش‌های آموزش و پرورش را تبدیل به سند می‌کنند؛ آنها به بررسی کارشناسی می‌پردازند و آن را به وزارت آموزش و پرورش ارائه می‌دهند تا مسؤلین در آن موضوع خاص اگر نیاز به نظر دانش‌آموزان داشته باشند از آن سند استفاده کنند. فایده‌ای که این کار دارد، این است که مسؤلین می‌توانند از نظر دانش‌آموزان استفاده کنند و فایده دوم تربیت اجتماعی است که دانش‌آموزان در آن قرار می‌گیرند و حضور دانش‌آموزان در کنار مسؤلین عالی‌رتبه و تمرین فعالیت‌ها، نقش تربیتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.»

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه عضوگیری در تشکل‌های مجموعه سازمان دانش‌آموزی محدودیتی ندارد، بیان کرد: «تشکل‌های ما هیچ محدودیتی در عضوگیری ندارند، ما فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهیم و این دانش‌آموزان هستند که انتخاب می‌کنند که آیا دوست دارند وارد تشکلی شوند و یا خیر؛ سازمان دانش‌آموزی نهادی دارای برنامه‌ریزی است که دائم در حال به‌روز رسانی است.»

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار