مدیرکل دفتر آموزشهای فنیحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
آموزش و پرورش بر رشتهها و دروسی تاکید دارد که چرخ تولید کشور را بچرخانند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزشهای فنیحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش معتقد است توسعه مبحث هوش مصنوعی باعث شد تا بیش از پیش به مباحثی مانند کدنویسی و برنامهنویسی توجه شود و در اولویت قرار گیرد.
چند روز پیش بود که محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه به مبحث هوش مصنوعی در کشور گفت: «موضوع هوش مصنوعی به عنوان اولویت کشور و برنامهنویسی و کدنویسی در دوره متوسطه اول از جمله مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد و آموزش آن در سنین پایین جزو اولویتهای جدید وزارت آموزش و پرورش است که باید برنامهریزی های لازم درباره آن انجام شود.»
عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنیحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا مباحثی مانند کدنویسی و برنامهنویسی در زمره اولویتهای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است به پانا گفت: «در درس کار و فناوری که در دوره متوسطه اول تدریس میشود، بحث کدنویسی و هوش مصنوعی مطرح شده است. همچنین در دوره متوسطه دوم و شاخه فنی کارودانش به صورت مشخص رشتههای تخصصی را در این حوزه داریم که دانشآموزان ما با توجه به میزان علاقه خود در هریک از آنها به تحصیل ادامه دهند.»
وی ادامه داد: «یکی از اشکالاتی که طی سالیان گذشته در نظام آموزش و پرورش و آموزشهای فنیحرفهای و کارودانش داشتهایم، مبحث توسعه نامتوازن رشتهها بوده است. برای مثال توجه بیش از حد به یک رشته باعث رشد فراوان آن و عدم توجه به یک رشته دیگر موجب تضعیف آن شده است و حتی در مواقعی دیگر شاهد بودهایم که تعدادی از رشتههای توسعهیافته متناسب با بازار کار نبوده است. حال با توجه به این شرایط و همچنین با توسعهای که در حوزه هوش مصنوعی محقق شده، تصمیم گرفته شد تا بیش از پیش به مباحثی مانند کدنویسی و برنامهنویسی توجه شود و در اولویت قرار گیرد.»
بیات در ادامه با اشاره به این موضوع که اساس نیاز کشور، رشتههای زمینه صنعت و همچنین رشتههای تولیدمحور است، بیان کرد: «ما معتقدیم این رشتهها میتواند چرخ کشور را در عرصه تولید بچرخاند، به همین خاطر به سراغ شهرکهای صنعتی و کارخانههای تولیدی رفتیم تا مشارکت این واحدهای تولیدی را نیز داشته باشیم.»
لازم به ذکر است با توجه به آموزشهای فنیحرفهای و مبحث توسعه "هنرستانهای وابسته و جوار" در جهت توجه هرچه بیشتر به آینده کشور و اهمیت موضوع تولید در ایران، ۴۰ هنرستان توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد که ۱۸ هنرستان در حوزه کشاورزی و ۲۲ هنرستان در زمینه صنعت، معدن و خدمات است.
ارسال دیدگاه