کودکان و دانشآموزان میتوانند از کره زمین محافظت کنند؟
تهران (پانا) - هر فردی باید از کودکی و ابتدای تحصیل از نوع و ماهیت بلایای طبیعی آگاه شود و درباره پیشگیری از آنها در صورت امکان آموزش داده شود. این آموزشها رفته رفته در فرد احساس مسئولیت ایجاد میکند و هر کودکی به نوبه خود در پیشگیری از بلایای قابل پیشگیری طبیعی، نقش ایفا میکند.
برای مثال کودک میآموزد که والدین او نباید به طور بیرویه از خودروی شخصی خود استفاده کنند. زیرا این کار باعث افزایش گازهای گلخانهای و گرمشدن زمین میشود. آموزش سیر اثر گازهای گلخانهای بر گرمای زمین و اثر گرمای زمین بر ذوب شدن یخها و تغییر اکوسیستم طبیعی زمین و در نتیجه بروز خشکسالیهای فراگیر، میتواند به آنها بیاموزد که خود نیز بخشی از این فرآیند هستند و هرکدام میتوانند در جهت متوقف کردن این سیر نقش داشته باشند. برای مثال در زمان بزرگسالی سعی میکنند بیشتر از سامانهی حمل و نقل عمومی استفاده کنند و یا نسبت به نوسازی ماشین فرسودهی خود اقدام کنند. کودکان باید بیاموزند برای پیشگیری مؤثر از بلایای طبیعی، علاوه بر اقدامات شخصی، به اقداماتی در سطح اجتماع نیاز دارند؛ مثلاً همانطور که دربارهی مصرف آب گفته شد، بیشتر مصارف آب مربوط به بخشهای کشاورزی و صنعتی است و صرفهجویی در مصرف شخصی آب اگر چه تأثیرگذار ولی نقش کوچکی را در کاهش خطر بلایای خشکسالی دارد.
بنابراین آگاهیهای فردی باید به صورت یک آگاهی عمومی در بیاید و همهٔ افراد یک جامعه از مسئولین درخواست کنند و حتی در صورت نیاز با انجام حرکتهای مدنی گسترده در دنیای مجازی و واقعی، مانع از پیادهسازی برنامههای مخرب دولتی در جهت افزایش مصرف آب شوند. این اقدامات اجتماعی- چه در سطح آگاهیبخشی و چه در سطح حرکات اعتراضی مدنی میتواند برای پیشگیری از موارد زیر نیز رخ دهد:
توسعهی بدون برنامهی شهرسازی به مناطق جنگلی و مسیلها و افزایش احتمال رانش زمین و همچنین افزایش تلافات سیل
قطع درختان و چرای بیرویهی دامها و در نتیجه کاهش فضای سبز و افزایش احتمال مهاجرت ریزگردها و سیل و...
از بینرفتن سفرههای زیرزمینی و تالابها بر اثر حفر بیحساب چاههای کشاورزی و تخریب زیست بومهای طبیعی جانواران و پرندگان
افزایش شهرنشینی و ساختوسازهای غیراصولی و فوری بدون توجه به ایمن سازیهای استاندارد و در نتیجه آسیبپذیری افراد نسبت به زلزله
کمبود منابع مالی و زیرساختها و تجهیزات لازم برای امدادرسانی به موقع و مؤثر بعد از بروز بلایای طبیعی مانند آتش سوزی یا زلزله
افزایش کارخانجات و وسایل نقلیهی غیراستاندارد و خارج از رده و تولید گازهای گلخانهای
ایجاد صنایع و کارخانجات در نزدیکی رودخانهها و آلوده سازی آبهاو در نتیجه به هم خوردن اکوسیستم طبیعی آن منطقه با مرگ آبزیان و تخریب زیستگاه جانوارن
افزایش بیماریهای تنفسی و سرطانهای مختلف در شهرهای صنعتی، با استنشاق گازهای مضر کارخانجات نزدیک این شهرها
ضرورت شناسایی گسلهای زلزله خیز و محلهای پرخطر نزدیک به آتشفشانهای فعال و نیمهفعال و رعایت فاصله از آنها در احداث مجتمعهای مسکونی و شهرها
آموزش این موارد و موارد مشابه در سنین کودکی باعث آگاهی و احساس مسئولیت در افراد نسبت به طبیعتی که میزبان آنهاست میشود. این احساس مسئولیت به تدریج باعث انجام وظیفهی شخصی و جمعی در حفظ منابع طبیعی و داشتن رفتار درست نسبت به آن و همچنین پیشگیری از تخریب آن میشود.
کتابهای ویژهی کودکان میتواند هم در مرحلهی آگاهیبخشی و هم در مرحلهی مسئولیتپذیری به کودکان در این زمینه کمک کند. روایت شهرهای آسیبدیده از بلایای طبیعی و خانوادههایی که بر اثر این بلایای دچار مشکلات فراوانی شدهاند، با زبان کودکانه میتواند کودکان را متوجه اهمیت محیطزیست و ضرورت عدم تخریب آن نماید.
ارسال دیدگاه