اولین جشنواره ملی زرشک

افزایش کیفیت زرشک و سود بیشتر کشاورزان با توسعه بارگاه‌ها

زیرکوه ( پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت با توسعه بارگاه‌های زرشک، کشاورز می‌تواند در سال فروش داشته باشد و خودش مدیریت‌کننده این جریان باشد که در این صورت عرضه و تقاضا در طول سال به‌درستی انجام می‌شود و کشاورز بهره کافی از محصول خود را می‌برد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش کیفیت زرشک و سود بیشتر کشاورزان با توسعه بارگاه‌ها

کاظم امیری، در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: شهرستان زیرکوه دومین قطب تولید زرشک در خراسان جنوبی و کشور است که ٣ هزار بهره‌بردار زرشک در این شهرستان حضور دارند.

وی با بیان اینکه از مهرماه برداشت زرشک در شهرستان آغاز می شود، افزود: این محصول برای فروش نیاز به خشک شدن دارد که از 2 طریق خرمن یا بارگاه انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه با اشاره به اینکه توسعه بارگاه‌ها به کیفیت رسیدن و خشک شدن زرشک به شکل پفکی کمک می‌کند، گفت: به دلیل کمبود بارگاه، کشاورزان مجبور به فروش فوری و با قیمت پایین در زمان برداشت می شوند در حالی که در اواخر سال با افزایش قیمت زرشک کشاورز سودی از این محصول نخواهد داشت.

امیری تصریح کرد: با توسعه بارگاه‌ها شاهد از بین رفتن دست دلالان نیز خواهیم بود و از آنجایی که اقتصاد برخی مناطق زیرکوه وابسته به زرشک است، با افزایش حتی ۱۰ درصدی قیمت زرشک، شاهد مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ خواهیم بود.

وی تثبیت قیمت زرشک و مدیریت عرضه و تقاضا طی سال را موجب افزایش سود بهره برداران دانست و خاطرنشان کرد: اکنون ٣ هکتار بارگاه زرشک سنتی و خودمدیریتی توسط کشاورزان داریم که در راستای توسعه این موضوع نیز ۱۲ هکتار برای ایجاد مجتمع بارگاه بهداشتی زرشک در روستای افین دیده شده است.

امیری با اشاره به اجاره واحدهای این مجتمع به کشاورزان گفت: این مجتمع دارای ۲۲۵ واحد خواهد بود که ١۴٠ واحد آن به‌زودی به بهره‌برداران تحویل داده خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه با اشاره به مشکلات پیش روی عرضه این محصول افزود: آشنا نبودن مردم دیگر استان‌ها با خواص و محصولات متعدد زرشک، خام فروشی و صادرات آن با برند دیگر کشورها از مهمترین این مشکلات است.

امیری با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان زیرکوه، قائنات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود، ادامه داد: انتظار می‌رود با برگزاری این جشنواره و معرفی زرشک شاهد افزایش متقاضی محصول باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار