گرسنگی، مهمترین عامل اختلال در بی‌اشتهایی عصبی کودکان

تهران (پانا) - یک روانشناس بالینی گفت گرسنگی مهمترین عامل اختلال بی‌اشتهایی عصبی کودکان است که در این اختلال، مصرف مواد غذایی به شدت محدود می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۳۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
گرسنگی، مهمترین عامل اختلال در بی‌اشتهایی عصبی کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ندا هوشیار در مورد اختلال بی‌اشتهایی عصبی گفت: گرسنگی مهمترین عامل اختلال بی اشتهایی عصبی در کودکان است، در این اختلال، مصرف موادغذایی به شدت محدود و منجر به کاهش وزن نسبت به سن و قد می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه بی اشتهایی عصبی در کودکان نوعی اختلال در خوردن است و میزان مصرف موادغذایی مبتلایان که شامل غذا‌های پرکربوهیدرات و چربی است، محدود می‌شود، افزود: بهترین کار برای رفع این مشکل تشویق کودک به داشتن عادات سالم غذایی و نگرش واقع‌بینانه نسبت به وزن و رژیم غذایی و به داشتن عادات سالم غذایی نسبت به وزن و رژیم غذایی است.

هوشیار گفت: آغاز این بیماری اغلب به شکل گرسنگی و سپس کاهش وزن شدید است و کودکان مبتلا به بی‌اشت‌هایی معمولا ار نظر عاطفی وابسته هستند و ممکن است خود را از اطرافیان دور بدانند و از مشکلات روانی دیگری مانند اضطراب هم رنج ببرند.

وی عوامل بی اشتهایی عصبی در کودکان را شامل تاثیرات خانوادگی، ژنتیک، عدم تعادل شیمیایی و مسائل مرتبط با رشد عنوان کرد و افزود: بیشترین اختلال این بیماری در کودکان به دلیل سابقه بیماری جسمی و سایر مشکلات روانی همچون افسردگی در خانواده‌ها است. چرا که بی اشتهایی عصبی به عنوان خطر، در کمین کودکان است که دلیل آن سخت گیری خانواده‌ها در مصرف موادغذایی است و بیش از حد، به نوع تغذیه کودک توجه می‌کنند.

هوشیار علایم بی اشتهایی عصبی در کودکان را شامل وزن کم، انکار احساس گرسنگی، وسواس درتهیه غذا، گوشه گیری، تندخویی و افسردگی، پوست خشک، یبوست، شکم درد، لاغربودن غیرطبیعی، رشد کم موها، زردی پوست، بی حالی و خستگی شدید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات قلبی، خون، دستگاه گوارش، کلیه ها، مشکلات سیستم غدد درون ریز و مشکلات استخوانی را از عوارض بی اشتهایی عصبی است، افزود: برای جلوگیری از بی اشتهایی عصبی در کودکان، تشویق کودک برای داشتن عادات غذایی سالم و نگرش واقع بینانه نسبت به وزن و رژیم غذایی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

این روانشناس در مورد درمان بی اشتهایی کودکان و بزرگسالان و مبارزه با این احساس روانی اظهارکرد: بی اشتهایی و سوء تغذیه‌ای که در بین کودکان ایجاد می‌شود، ممکن است به سیستم‌های ارگانی بدن آسیب برساند و حتی می‌تواند درطولانی مدت کشنده باشد و این عوارض شاید به مشکلات جسمی منجرشود؛ بنابراین در وهله اول بازگرداندن وضعیت تغذیه‌ای بیمار به حالت طبیعی در درمان بی اشتهایی عصبی است. چرا که کم آبی بدن و گرسنگی ممکن است موجب اختلال جدی در تندرستی شود.

هوشیار در ادامه به برنامه‌های روان پزشکی برای کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها نیز شامل ترکیبی از مدارای رفتاری، روان درمانی انفرادی، درمان و آموزش خانوادگی و دارو است.

وی هدف اصلی از درمان‌های بی اشتهایی عصبی در کودکان را اقدام به اصلاح تفکرات منفی آن‌ها و رساندن وزن بدن به اندازه متعادل عنوان کرد: این درمان‌ها کمک می‌کند تا مشکلات عاطفی کودکان برطرف شود و تغییر و تحولی در رفتارشان رخ دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار