رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با پانا:

فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است

شیراز(پانا) - رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد با شیوع کرونا و لزوم برخورداری دانش‌آموزان از تلفن همراه، در راستای عدالت آموزشی و برخورداری همه دانش‌آموزان از آموزش مجازی، آموزش و پرورش به تهیه تبلت برای دانش‌آموزان اقدام کرد و آموزش مجازی علاوه بر آشکار کردن ظرفیت خود در ارائه آموزش، معضلات خود را نیز آشکار کرد. به‌طوری که فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۱۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است

طیبه رحیمی در گفت‌وگو با پانا، از جمله آسیب‌های رایج در بین دانش‌آموزان را، آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: «آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، در دوران کرونا، در بین دانش‌آموزان غوغا و با ابتلای بسیاری از آنها به خود، بدترین ضربه را به نوجوانان وارد کرد.»

رحیمی ادامه داد: «علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی، از جمله معضلات وارد شده به دانش‌آموزان، افت تحصیلی شدید در دانش‌آموزان است، به نحوی که می‌توان گفت، در دوران کرونا، آموزش برای دانش‌آموزان آسیب‌زا بوده و معضلاتی را به همراه داشته است.»

وی با بیان اینکه فضای مجازی برای نوجوانان، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است، گفت: :وابستگی به تلفن همراه، آسیبی ماندگار از آموزش مجازی در اکثر دانش‌آموزان به شمار می‌رود، چرا که دانش‌آموزان وقت روزانه خود را صرف فعالیت در فضای مجازی کردند و به این نقطه رسیدند که علاوه بر ابتلا به چاقی کاذب، تحرک بدنی را به فراموشی سپرده و حتی بازدید از اماکن تاریخی، زیارتی و گردشگری را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهند.»

رحیمی با اشاره به نقش والدین در بهبود آسیب‌های رایج در بین نوجوانان گفت: «محدودکردن استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی، در تفریحات و ورزش‌های خانوادگی، توسط والدین، یک عامل موثر در راستای بهبود آسیب در بین دانش‌آموزان به شمار می‌رود و خانواده‌ها از این طریق می‌توانند نقش موثری را در بهبود آسیب‌های ایجاد شده در فرزندان خود ایفا کنند.»

وی خطاب به والدین گفت: «در راستای کاهش آسیب در بین دانش‌آموزان، در خارج از خانه، برنامه‌های تفریحی و ورزشی را پیاده سازی کنید و در زمان اجرای این برنامه، استفاده فرزندان خود از فضای مجازی را به طور کامل حذف کنید تا این قاعده به یک قانون تبدیل شود و فرزندان شما موظف به اجرای آن شوند. با این روش، فرزندان شما درمسافرت‌ها و تفریحات خانوادگی از فضای بیرون لذت می‌برند و از فضای مجازی دور می‌شوند.»

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: «با توجه به اینکه نوجوان با چشیدن لذت زندگی، دنیای واقعی را به دنیای مجازی ترجیح می‌دهد و وابستگی خود به فضای مجازی را کاهش می‌دهد، والدین در راستای ایجاد محیطی آرام و با نشاط در منزل تلاش کنند و طعم زندگی واقعی را به فرزندان خود انتقال دهند.»

رحیمی با بیان اینکه کانون گرم خانواده مانع از بروز آسیب در نوجوانان می‌شود، گفت: «درصورت برقراری ارتباطِ عاطفیِ اعضایِ خانواده با یکدیگر، فرزندان گفتگو با خانواده خود را جایگزین وابستگی به تلفن همراه می‌کنند. بنابراین ارتباط عاطفی در بین اعضای خانواده، مخصوصا پدر و مادر، نقش مهمی را در دوری نوجوانان از تلفن همراه ایفا می‌کند. درنتیجه با توجه نوجوانان به روابط عاطفی، نحوه صحبت کردن و احترام پدر و مادر به یکدیگر، نوجوانان از فضای مجازی دل می‌کنند و از فضای خانواده استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نقش فعالیت‌های ورزشی و پرورشی در بهبود آسیب‌های رایج‌ در بین دانش‌آموزان گفت: «مدارس با برگزاری مسابقات ورزشی، می‌توانند نقش موثری را در زمینه بهبود آسیب‌های رایج در بین دانش‌آموزان ایفا کنند و ساعت‌های لذت بخشی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند. ضمن اینکه ورزش و تحرک بدنی، نقش موثری در افزایش آستانه فشار درد و افزایش بازدهی دانش‌آموزان دارد و دانش‌آموزان و مشاورین باید آن را در برنامه‌ریزی‌های تحصیلی خود قرار دهند.»

رحیمی اظهار امیدواری کرد که با همکاری والدین و حضور دانش‌آموزان در مدرسه، شاهد بهبود افت تحصیلی و آسیب‌های رایج در دانش‌آموزان باشیم.

دانش آموز خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار