رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس در گفتوگو با پانا:
فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است
شیراز(پانا) - رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد با شیوع کرونا و لزوم برخورداری دانشآموزان از تلفن همراه، در راستای عدالت آموزشی و برخورداری همه دانشآموزان از آموزش مجازی، آموزش و پرورش به تهیه تبلت برای دانشآموزان اقدام کرد و آموزش مجازی علاوه بر آشکار کردن ظرفیت خود در ارائه آموزش، معضلات خود را نیز آشکار کرد. بهطوری که فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است.
![فضای مجازی، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTQwMTFmkzV8/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHOErIFu4LegQsAIKXaKdntA,,/MTQwMTFmkzV8.jpg)
طیبه رحیمی در گفتوگو با پانا، از جمله آسیبهای رایج در بین دانشآموزان را، آسیبهای فضای مجازی برشمرد و گفت: «آسیبهای ناشی از فضای مجازی، در دوران کرونا، در بین دانشآموزان غوغا و با ابتلای بسیاری از آنها به خود، بدترین ضربه را به نوجوانان وارد کرد.»
رحیمی ادامه داد: «علاوه بر آسیبهای جسمی و روحی، از جمله معضلات وارد شده به دانشآموزان، افت تحصیلی شدید در دانشآموزان است، به نحوی که میتوان گفت، در دوران کرونا، آموزش برای دانشآموزان آسیبزا بوده و معضلاتی را به همراه داشته است.»
وی با بیان اینکه فضای مجازی برای نوجوانان، جایگزین زندگی سالم اجتماعی شده است، گفت: :وابستگی به تلفن همراه، آسیبی ماندگار از آموزش مجازی در اکثر دانشآموزان به شمار میرود، چرا که دانشآموزان وقت روزانه خود را صرف فعالیت در فضای مجازی کردند و به این نقطه رسیدند که علاوه بر ابتلا به چاقی کاذب، تحرک بدنی را به فراموشی سپرده و حتی بازدید از اماکن تاریخی، زیارتی و گردشگری را از طریق فضای مجازی انجام میدهند.»
رحیمی با اشاره به نقش والدین در بهبود آسیبهای رایج در بین نوجوانان گفت: «محدودکردن استفاده دانشآموزان از فضای مجازی، در تفریحات و ورزشهای خانوادگی، توسط والدین، یک عامل موثر در راستای بهبود آسیب در بین دانشآموزان به شمار میرود و خانوادهها از این طریق میتوانند نقش موثری را در بهبود آسیبهای ایجاد شده در فرزندان خود ایفا کنند.»
وی خطاب به والدین گفت: «در راستای کاهش آسیب در بین دانشآموزان، در خارج از خانه، برنامههای تفریحی و ورزشی را پیاده سازی کنید و در زمان اجرای این برنامه، استفاده فرزندان خود از فضای مجازی را به طور کامل حذف کنید تا این قاعده به یک قانون تبدیل شود و فرزندان شما موظف به اجرای آن شوند. با این روش، فرزندان شما درمسافرتها و تفریحات خانوادگی از فضای بیرون لذت میبرند و از فضای مجازی دور میشوند.»
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: «با توجه به اینکه نوجوان با چشیدن لذت زندگی، دنیای واقعی را به دنیای مجازی ترجیح میدهد و وابستگی خود به فضای مجازی را کاهش میدهد، والدین در راستای ایجاد محیطی آرام و با نشاط در منزل تلاش کنند و طعم زندگی واقعی را به فرزندان خود انتقال دهند.»
رحیمی با بیان اینکه کانون گرم خانواده مانع از بروز آسیب در نوجوانان میشود، گفت: «درصورت برقراری ارتباطِ عاطفیِ اعضایِ خانواده با یکدیگر، فرزندان گفتگو با خانواده خود را جایگزین وابستگی به تلفن همراه میکنند. بنابراین ارتباط عاطفی در بین اعضای خانواده، مخصوصا پدر و مادر، نقش مهمی را در دوری نوجوانان از تلفن همراه ایفا میکند. درنتیجه با توجه نوجوانان به روابط عاطفی، نحوه صحبت کردن و احترام پدر و مادر به یکدیگر، نوجوانان از فضای مجازی دل میکنند و از فضای خانواده استفاده میکنند.
وی با اشاره به نقش فعالیتهای ورزشی و پرورشی در بهبود آسیبهای رایج در بین دانشآموزان گفت: «مدارس با برگزاری مسابقات ورزشی، میتوانند نقش موثری را در زمینه بهبود آسیبهای رایج در بین دانشآموزان ایفا کنند و ساعتهای لذت بخشی را برای آنها به ارمغان بیاورند. ضمن اینکه ورزش و تحرک بدنی، نقش موثری در افزایش آستانه فشار درد و افزایش بازدهی دانشآموزان دارد و دانشآموزان و مشاورین باید آن را در برنامهریزیهای تحصیلی خود قرار دهند.»
رحیمی اظهار امیدواری کرد که با همکاری والدین و حضور دانشآموزان در مدرسه، شاهد بهبود افت تحصیلی و آسیبهای رایج در دانشآموزان باشیم.
دانش آموز خبرنگار: محمد فروتن
ارسال دیدگاه