در جلسه ستاد پروژه مهر منطقه ۱۴ عنوان شد:
پروژه مهر یک راهبرد اصلی برای شروع سال تحصیلی است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه شهر تهران، برنامه بازگشایی مدارس تحت عنوان پروژه مهر را یک راهبرد اصلی برای شروع سال تحصیلی دانست و بر اساس خودارزیابی صورت گرفته در سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان، از آمادگی کامل مدیران و مدارس شهر تهران برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.
امیر علیجانی؛ معاون آموزش متوسطه شهر تهران با بیان اینکه فلسفه پروژه مهر یعنی هر سال آغاز سال تحصیلی را باشکوه تر از سال قبل آغاز کنیم و امسال نسبت به سال های قبل متفاوت و رو به جلو حرکت کرده باشیم، گفت: «با هدف شروع مطلوب فعالیتهای پرورشی و آموزشی مجموعه تعلیم و تربیت و بسترسازی مناسب در این زمینه، اقدامات و برنامههای پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ از ماه ها پیش تدوین و آغاز شد و با جدیت در مدارس و ادارات آموزش و پرورش مناطق ۱۹ گانه استان در حال انجام است، تا مهر امسال را پس از ۳ سال تعلیق فعالیتهای حضوری، پرشورتر از گذشته آغاز کنیم.»
وی ادامه داد: «مهر ۱۴۰۱ و شروع مجدد مدارس، بعد از تعطیلی درازمدت و دور شدن نظام تعلیم و تربیت از مسیر اصلی و جاری خود، قطعا فضای آموزشی را دستخوش تحرک تربیتی و یادگیریهای مستقیم و غیرمستقیم قرار خواهد داد، دانشآموزان برای اینکه در راستای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش باشند، نیازمند حضور اجتماعی و فیزیکی در مدرسه هستند و بیشک مدرسه نیز برای حفظ اصالت و کانون تعلیم و تربیت ماندن همه جانبهاش، نیازمند حضور دانشآموزان است و این یک فرایند متقابل و تکاملی است.»
علیجانی با بیان اینکه پروژه مهر یکی از فعالیتهای مهم وزارت آموزش و پرورش است که هر ساله در ابتدای سال تحصیلی در کشور برگزار میشود، افزود: «پروژه مهر، یک طرح ملی و سرآغاز تحولی نوین در نگرش به نظام تعلیم و تربیت است. تلاش و هدف از اجرای این پروژه، آمادگی کامل مدارس و شناسایی مشکلات و تنگناها و همکاری و همدلی به منظور اتخاذ تصمیمات موثر برای مرتفع کردن آنها است. این پروژه میتواند مظهر مدیریت تحولگرا، نوگرا و ایدهگرا باشد و با پیشبینیهای اصولی و منطقی که در آن انجام میشود، میتوان میزان موانع و آسیبها را کاهش داد. در واقع میتوان پروژه مهر را مهمترین کار آموزش و پرورش دانست، چراکه این پروژه نماد برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، راهبری و ارزشیابی در راستای حداکثر کارآیی و اثر بخشی است.»
جایگاه و اهمیت پروژه مهر
وی با تاکید بر اینکه جایگاه و اهمیت پروژه مهر در مجموعه آموزش و پرورش و تاثیر آن بر ارتقای روحیه دانشآموزان و کسب آمادگی هرچه بیشتر برای شروع سال تحصیلی، به حدی است که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از آن با عنوان «ابرپروژه» یاد کرده است، افزود: «به اعتقاد بنده هدف از اجرای پروژه مهر برنامهمحور شدن همه فعالیتها و برنامهریزی به منظور فراهم ساختن زمینههای مناسب و تمهید ساز و کارهای لازم برای بازگشایی هرچه باشکوهتر مدارس است، به نحوی که دانشآموزان برای ورود به مدرسه لحظهشماری کنند. علاوه بر این پروژه مهر خلق مدرسهای شاداب و مهرماهی بانشاط و ماندگار برای دانشآموزان در آغاز سال تحصیلی است. پروژه مهر نماد برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، راهبری و ارزشیابی در راستای حداکثر کارآیی و اثربخشی است.»
معاون آموزش و پرورش متوسطه شهر تهران خاطر نشان کرد: «مدیران مدارس به عنوان میدان داران اصلی تحقق و اجرای ابر پروژه مهر، نقش بسزایی در روند اجرای مطلوب این پروژه به ویژه در موضوع ساماندهی نیروی انسانی و آماده سازی فضاهای آموزشی دارند و امیدواریم مدیران مدارس با استفاده از تخصص و تدابیر مدیریتی خود در همکاری با مدیر منطقه؛ در جهت هرچه باشکوه تر و بی دغدغه تر بازگشایی مدارس موثر باشند.»
علیجانی ضمن اشاره بر اینکه شعار پروژه مهر امسال حرکت جهادی، تربیت تمامساحتی و عدالت آموزشی است، تصریح کرد: «با توجه به اینکه در پروژه مهر همه خانوادهها دخیل هستند، دغدغههای خانوادهها برای فرزندانشان در آغاز سال تحصیلی، ورود دانشآموزان به مدارس، سرویس مدارس، لباس فرم مدرسه و انتخاب مدرسه فرزندانشان است و در نتیجه این موضوع به امر مهمی تبدیل شده است.برای پروژه بزرگ مهر در ابتدا به مدیران تأکید کردیم تا برای حفظ عزّت، کرامت و همچنین امیدآفرینی، تقویت روحیه خودباوری و بصیرت در همکاران فرهنگی و دانشآموزان را تقویت کنند.»
وی در پایان با تاکید بر اینکه در مهرماه امسال برای نخستین از ابتدای سال تحصیلی شاهد بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری هستیم، افزود: «با توجه به وظیفهای که برعهده اعضای ستاد پروژه مهر قرار گرفته است و به واسطه تاکید بر ضرورت تمهیدات مقدمات بازگشایی مدارس، حتما اقدامات انجام شده، به صورت مستمر رصد و بررسی میشود تا بازگشایی موفق و باکیفیتی را در ابتدای سال تحصیلی شاهد باشیم و بر همگان ثابت شود، ابرپروژهای مانند پروژه مهر نهتنها ضروری و لازم است، بلکه بیش از پیش باید به آن پرداخته شود.»
شایان ذکر است؛ در پروژه مهر امسال نظارت های میدانی سطوح مختلف، دریافت گزارش عملکرد و شناسایی مشکلات و ارزیابی میزان آمادگی مدارس برای بازگشایی مدارس و شروع فعالیت ها با دو دسته ابزار اصلی؛ سیستم مدیریت پروژه» و ابزار دوم؛ «فرم سنجش میزان رضایت و آمادگی برای بازگشایی مدارس» انجام شده است.
دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه