مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
همافزایی با معلمان، همراستایی با کتب درسی، همراهی با اولیا و ایجاد همدلی، چهار رویکرد برنامههای قرآنی است
رویکردهای تحولی خبرگزاری پانا جای قدردانی دارد /هدف ما جذب حداکثری دانشآموزان است و برنامههای فرهنگی و تربیتی، یک راهکار برای تشویق همه دانشآموزان به مشارکت در فعالیتهای قرآنی محسوب میشود
تهران (پانا) - مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تشریح رویکردهای تحولی این ادارهکل در مسیر اجرای فعالیتها و برنامههای تربیتی، فرهنگی و پرورشی پرداخت.
میکائیل باقری در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «ابتدا جا دارد به تغییر و تحول در خبرگزاری پانا اشاره داشته باشم؛ تغییرات خوب و تحولات مثبت در این خبرگزاری کاملا مشخص است و جای تشکر و قدردانی دارد. ما نیز از مدتها قبل در ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش رویکردهای تحولی را در دستور کار قرار دادهایم.»
وی افزود: «از اوایل سال جاری چندین اصل را مدنظر داشتهایم و جلسات متعددی با افراد مختلف از صف تا ستاد برگزار کردهایم و حتی دانشآموزان، مدیران و مربیان مدارس، کارشناسان قرآن در سطوح مختلف و داوران در این جلسات حضور یافتهاند.»
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «ما در حال تعریف یک زیربنا هستیم که بر اساس آن و مطابق با تجربیات چهار دهه گذشته در زمینه قرآن، عترت و نماز، شاهد تحولات و تغییرات مثبت در برخی فعالیتها باشیم.»
باقری تصریح کرد: «برخی از این تحولات مربوط به شکل و شیوه برنامهها است؛ از جمله جشن تکلیف، جشنوارههای قرآن و دیگر برنامههایی که سالیان سال قدمت دارند و در حال اجرا هستند. به این معنا که شیوه برگزاری این نوع برنامهها اصلاح خواهد شد و حتی امکان دارد برخی شیوهها و برنامهها را به کلی کنار بگذاریم و برنامهها و شیوههای جدیدی را ایجاد کنیم.»
تغییر ذائقه، نگاه و نیازهای دانشآموزان
وی اضافه کرد: «این تحولات و تغییرات به این جهت است که در دوسال گذشته به واسطه شرایط کرونایی شاهد تغییر ذائقه، دیدگاه و نیازهای دانشآموزان بودیم و امروز به نقطهای رسیدهایم که برخی فعالیتهای دو، سه یا چهار دهه اخیر دیگر جوابگو نیستند و نیاز به تغییر، اصلاح و حتی حذف و جایگزینی دارند.»
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان مثالی افزود: «به طور مثال چند سالی است که مدیران و مربیان مدارس ترجیح میدهند به جای برگزاری مسابقات قرآنی در سطح مدرسه، به صلاحدید خودشان دانشآموزان خاصی را انتخاب و به مراحل بالاتر منطقهای و استانی معرفی کنند. یعنی در مرحله مدرسه، مسابقهای را برگزار نمیکنند و این موضوع به هیچ وجه مورد تایید نیست. چون هدف ما جذب حداکثری دانشآموزان است و این برنامههای فرهنگی و تربیتی، یک نوع راهکار برای تشویق همه دانشآموزان به مشارکت در برنامههای قرآنی است، چراکه بچهها را به مدت چندماه ماه در یک رقابت دوستانه و سازنده، سرگرم میسازد و زندگی درست، اخلاق خوب و امور تربیتی را به آنها یادآوری میکند و آموزش میدهد.»
چهار رویکرد تحولی در برنامههای قرآنی
باقری با اشاره به مهمترین رویکردهای تحولی در ادارهکل قرآن، عترت و نماز اظهار داشت: «نکته اول این است که ما میخواهیم "همافزا با معلمان" باشیم. یعنی معلمان را به مدد بگیریم تا فعالیتهای مرتبط با قرآن، عترت و نماز به دل کلاسها و درون برنامههای درسی برود.»
وی ادامه داد: «محور دوم "همراستایی با کتابهای درسی" است. پیش از این، روال هرسال اینطور بود که در برخی رشتهها از جمله تفسیر، قرائت و نهجالبلاغه، موضوعات مسابقات و جشنوارهها از محتوای خارج از کتب درسی انتخاب میشد اما از این به بعد رویکرد ما این خواهد بود که محورها و محتوای مسابقات را دقیقا از محتوای موجود در کتابهای درسی انتخاب کنیم.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «سومین محور مهم در برنامههای تحولی ما، "همراهی با اولیا" است. واقعیت این است که ما باید برای مشارکت دادن والدین در برنامهها و فعالیتهای قرآن، عترت و نماز برنامه میداشتیم اما غفلتهایی شده بود. بنابراین سعی میکنیم در فعالیتهایی که امکانپذیر است (به طور مثال در مسابقات رشته احکام) مسابقات به صورت خانوادگی برگزار شود.»
باقری "ایجاد همدلی با انجام کارهای گروهی" را رویکرد چهارم این ادارهکل عنوان و اظهار کرد: «میخواهیم تا جایی که امکان دارد از فعالیتهای انفرادی بکاهیم و به سمت برنامههای گروهی برویم تا همدلی و همراهی بیشتری بین دانشآموزان ایجاد شود و شاهد تاثیرگذاری بیشتر و عمیقتر برنامههای تربیتی، فرهنگی و پرورشی در حوزه قرآن، عترت و نماز باشیم.»
ارسال دیدگاه