در گفت‌وگو با پانا عنوان شد:

تجویدی: تاکنون در هنر جز زیبایی، راستی و انسان‌دوستی چیزی مشاهده نکرده‌ام

شیراز (پانا) - یک هنرمند نگارگر و مجسمه‌ساز استان فارس که ٧٠ سال به فعالیت در زمینه نگارگری ایرانی پرداخته است، معتقد است که تاکنون در هنر جز زیبایی، راستی، درستی، آرامش و انسان‌دوستی مشاهده نکرده است و عنوان می‌کند که هنر برایش از هر چیز دیگر ارزشمندتر است.

کد مطلب: ۱۳۰۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تجویدی: تاکنون در هنر جز زیبایی، راستی و انسان‌دوستی چیزی مشاهده نکرده‌ام

علی اصغر تجویدی در سال ۱۳۲۷ در فسا متولد شد و با کشف علاقه خود به هنر در سن ۴ سالگی، به فعالیت در این زمینه پرداخت و در این مسیر، علاوه بر کسب لوح افتخارهای متعدد از کشورهای مختلف، موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از سازمان میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۸۲ و عضویت در شهرک بین المللی هنرهای پاریس شده است.

علی اصغر تجویدی در گفت‌وگو با پانا، هنر را عاملی در راستای تقرب انسان به خداوند عنوان می‌کند و می‌گوید: «من هنر را یک نوع نیایش به درگاه خداوند می‌دانم و معتقدم هنر راهی برای شناخت خدا و رسیدن به صفا و صمیمت است. به نظر من یک هنرمند واقعی هرگز نمی‌تواند راه خطا برود و یا آزاری به دیگران برساند چرا که هنر را عبادت به درگاه خداوند می‌داند.»

تجویدی با بیان اینکه زیبایی از صفات پرودگار است و همه انسان‌ها آن را دوست دارند خاطرنشان می‌کند: «خداوند در وجود همه انسان‌ها زیبایی را قرار داده است، بنابراین هر کس به نوعی می‌تواند این زیبایی را درک کند؛ اما همه نمی‌توانند آفرینش آن را تجربه کنند، چراکه لازمه پرداختن به هنر وجود آن در انسان است.»

وی با بیان اینکه آثار هنری، متناسب با برداشت هر انسان درس نهفته‌ای را درون خود دارد بیان می‌کند: «پیش‌نیاز استخراج این درس‌ها، داشتن چشمی بینا، گوشی شنوا و قلبی پر از مهر و صفا است.»

تجویدی با بیان اینکه هر انسانی از دریچه چشم خود هنر را تعریف می‌کند اظهار می‌کند: از دید بعضی، هنر دارای یک چهارچوب مشخص است درحالی که بعضی دیگر، به یک تکه سنگ و گل نیز با دیده هنری می‌نگرند و هنر برای آنها چهارچوبی ندارد. بنابراین، ارتباط هماهنگ عناصر هنری می‌تواند برای هر انسانی به یک نحو تعبیر شود.»

وی ادامه می‌دهد: «به نظر من، هنر بیان احساسات درونی انسان است و هنرمند احساسات خود را از طریق هنر بیان می‌کند.»

تجویدی مشاهده آثار هنری، مطالعه و راهنمایی گرفتن از دیگران را عناصر در آفرینش تخیل یک هنرمند موثر می‌داند و می‌افزاید: «رشته‌هایی همانند هنرهای تجسمی و نمایشی، نسبت به سایر رشته‌های هنری، نیازمند مطالعه بیشتری است.»

این هنرمند نگارگر و مجسمه‌ساز استان فارس می‌افزاید: «با توجه به سطحی بودن هنر و اهمیت کم آن در مدارس، معلمان باید در راستای ایجاد روشنگری در دانش‌آموزان بکوشند و در راستای آشنایی آنها با فرهنگ، تمدن و اصالت ایرانی اقدام کنند.»

به گفته تجویدی، مدارس می‌توانند در راستای آشنایی دانش‌آموزان با هنر و ایجاد علاقه‌مندی در آن‌ها، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با تدریس اساتید این رشته کنند.

وی با اشاره به لزوم آشنایی دانش‌آموزان با هنر، ادبیات و تاریخ می‌گوید: «در حالی‌که نسل جوان از گذشته خود بی‌خبر است و حتی بسیاری از شاعران و نویسندگان برجسته تمدن خود را نمی‌شناسند، وقت خود را صرف جستجوی مسائل بی‌فایده در شبکه‌های مجازی می‌کنند و فرهنگ خود را به فراموشی می‌سپارند.»

تجویدی ادامه می‌دهد: «آشنایی با فرهنگ و تمدن از کودکی ایجاد می‌شود. بنابراین اگر خشت اول در بنای پرورش کودکان، که فرهنگ و تمدن است، به درستی گذاشته شود، نیازی به تذکر درست و غلط‌ به نوجوانان نداریم، چرا که خود نوجوان با توجه به فرهنگ ما، راه درست را انتخاب می‌کند.»

وی با اشاره به لزوم برخورداری نسل جوان از دید هنری می‌گوید: «مطالعه در زمینه‌ تاریخ و ادبیات، مشاهده نمایشگاه‌ها و آثار هنری، صحبت کردن با افراد هنرمند، حضور در سیمنارها و گفتگو می‌تواند در ایجاد دید هنری در انسان موثر باشد.»

به گفته او متاستفانه تاکنون، برخی‌ از افراد تحصیل کرده جامعه به دید هنری دست‌نیافتند و به ارزش آثار تاریخی پی نبرده‌اند.

وی اظهار می‌کند: «کارهایم مورد استقبال رده‌های سنی مختلف، واقع می‌شود، اما نسبت به کسانی که تنها به زیبایی یا رنگ به کار رفته در اثر توجه می‌کنند، متخصصان در زمینه نگارگری ایرانی، ارتباط نزدیک‌تری با اثر برقرار می‌کنند.»

تجویدی می‌افزاید: «گاهی یک نوجوان یا جوان که تجربه چندانی در زمینه نگارگری ندارد شیفته آثارم می‌شود و دوست دارد برای آن توضیح دهم که ایده کار را از کجا گرفته‌ام. گاهی هم ممکن است یک فرد با تحصیلات بالا از آثارم لذت نبرد و با آن ارتباط برقرار نکند.»

وی بیان می‌کند: «معمولا در هنگام برپایی نمایشگاه، به عنوان یک بیننده آثار خود را مشاهده می‌کنم تا ببینم مخاطب با چه دیده‌ای به مشاهده اثر من می‌پردازد، با این دیده که بگوید فقط زیباست یا بگوید پشت این اثر فکر و اندیشه نهفته است.»

دانش‌آموز خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار