مدیر آموزش و پرورش شهرستان فریدن:

آموزش نه گفتن به کودکان از خانواده باید شروع شود

اصفهان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش فریدن عنوان کرد آموزش نه گفتن به کودکان از خانواده باید شروع شود و خانواده در این زمینه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش نه گفتن به کودکان از خانواده باید شروع شود

محمد فصیحی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فریدن در گفت وگو با پانا گفت: «برای شروع سال تحصیلی جدید یک برنامه‌ جامع در نظر گرفتیم که از زمان بازگشایی مدارس شروع و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد. بازگشایی مدارس یک پروژه‌ عظیم در آموزش و پرورش به شمار می‌آید که چگونگی و کیفیت آن نماد مدیریت در نظام تعلیم و تربیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی افزود: «در سال تحصیلی جدید باید به چند بُعد توجه شود:۱_با توجه به ازبین نرفتن ویروس کرونا به دانش آموزان و همکاران توجه ویژه ای شود. ۲_در اولویت دوم آموزش با کیفیت و استمرار یادگیری است که خوشبختانه برای تمامی موارد ریل گذاری شده است.»

وی بیان کرد: «یکی از مهمترین برنامه هایی که در چند سال اخیر در آموزش و پرورش اجرا می شود، پروژه مهر است، که در واقع یک ضمانت اجرایی ،با کیفیت مطلوب تا آخر سال است که از ثبت نام دانش آموزان، تهیه‌ کتب درسی، فضاسازی محیط مدرسه آغاز می شود و تا برنامه هایی که یک مدیر مدرسه به صورت برنامه‌ سالانه برای خودش تهیه می کند، ادامه دارد.»

فصیحی عنوان کرد: «مهمترین نکته که باید به آن توجه شود، سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی است که مقدمات آن انجام شده است. با توجه به اینکه در سال های اخیر مخصوصاً در مقطع ابتدایی، با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، مدتی است که کارشناس آموزش ابتدایی با معاون آموزشی شهرستان برنامه ریزی و یک تقسیم‌بندی فرضی برای پالایش نیروی انسانی انجام داده اند. با توجه به تدبیر وزارتخانه، نیروهای ورودی سال ۹۸ استخدام می شوند و مشکل کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی حل می شود.»

وی در مورد روش های نوین آموزش و تربیت دانش آموزان اضافه کرد: «با توجه به شیوع کرونا، روش های جدیدی از تعلیم روی کار آمد که یکی از این روش ها، روش ترکیبی است.روش ترکیبی به این معنی نیست که دانش آموزان در روزهایی مشخص در فضای مجازی و در روزهایی به صورت حضوری آموزش ببینند. روش ترکیبی به این صورت است که در کنار مدارس که حضوری برگزار می شوند، موارد و برنامه های جانبی که مکمل آموزش هستند، در سامانه‌ شاد بارگذاری شده اند و دانش آموزان و معلمان می توانند از آنها استفاده کنند. برای مثال اگر مدرسه ای آزمایشگاه ندارد و درس نیاز به آزمایشاتی دارد، همکاران ما می توانند با استفاده از فیلم های مربوطه که در سامانه‌ شاد بارگزاری شده است، استفاده کنند. امسال با توجه به تأکید ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش ، آغاز سال تحصیلی به صورت رسمی حضوری برگزار خواهد شد.»

فصیحی عنوان کرد: «بهترین الگوهایی که برای مسائل تربیتی وجود دارد، الگوهای عملی هستند که معلمان به عنوان یک الگوی تربیتی در مدارس قلمداد می‌شوند. الگوی مناسبی هم در دانش آموزان وجود دارد که بهترین الگو و نماد برای دانش آموزان است که می توان به شهید فهمیده اشاره کرد.»

وی همچنین عنوان کرد: «آسیب های اجتماعی به دسته ای از نابسامانی ها، ناهنجاری ها و رفتارهای افراد یک جامعه به صورت فردی و جمعی اطلاق می شود که از یک شخص سر می زند. بیشتر افراد که تحت تأثیر این ناهنجاری ها قرار می گیرند، از نظر اکثریت افراد جامعه ناپسند محسوب می شوند.»

فصیحی بیان کرد: «آسیب های اجتماعی دانش آموزان عبارتند از :
۱ ترک تحصیل
۲ فرار از مدرسه
۳ اعتیاد به مواد مخدر
۴اعتیاد به فضای مجازی که یکی از ناهنجاری های اجتماعی است.
۵ سرقت
۶ خشونت و پرخاشگری
۷ تشکیل گروه های معارض که این گونه مواد در شهرستان فریدن وجود ندارد که تمام اینها زیر مجموعه آسیب های اجتماعی است.»

فصیحی ادامه داد: «ریشه اصلی و اغلب آسیب های اجتماعی دانش آموزان که در مدارس و اجتماع شکل می‌گیرد، باید شناسایی شود و این دانش آموزان توسط مربیان آشنایی کاملی نسبت به این مسائل داشته باشند و سعی شود در مدارس مهارت های اجتماعی لازم را به دانش آموزان گوشزد کنند و یاد بگیرند.»

وی در مورد راهکارهای برخورد با این آسیب های اجتماعی افزود:«۱_ تدوین راهکارهای ارتقای مهارت های اجتماعی دانش آموزان است، یعنی آسیب هایی که مواد مخدر به دانش آموزان و خانواده ها وارد می‌کند را شناسایی کنیم و آنها را نسبت به این موضوع آگاه کنیم و راه‌های مقابله با آن را به دانش آموزان تفهیم کنیم.»

وی ادامه داد: « دومین مسئله توجه به مهارت های اجتماعی در برنامه ریزی درسی است که در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی گنجانده شده و این شگرد و تبحر یک معلم است که در کلاس درسی به این موضوع ها توجه شود. سومین موضوع تقویت عزت نفس است، چهارم تقویت ارزش های دینی است. اگر دانش آموزان ماارزش های دینی خوب و مطلوب را یاد بگیرند می‌توانند از آسیب های اجتماعی دوری کنند. پنجمین مورد هم آموزش نه گفتن به کودکان است که باید از خانواده شروع شود و خانواده در این زمینه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.»

دانش آموزان خبرنگار: فاطمه بدیع الزمانی، مبینا شکوهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار