مدیر دبیرستان نمونه دولتی شمس تبریزی شهرستان نظرآباد در گفتوگو با پانا:
افزایش اُفت تحصیلی در بین دانشآموزان، بهدلیل انتخاب نادرست رشته تحصیلی است
کرج (پانا) - مدیر دبیرستان نمونه دولتی شمس تبریزی شهرستان نظرآباد، دلیل اصلی اُفت تحصیلی دانشآموزان را، انتخاب نادرست رشته تحصیلی آنان دانست.
علی حبیبی، مدیر دبیرستان نمونه دولتی شمس تبریزی در گفتوگو با پانا در پاسخ به اینکه افت تحصیلی در چه مقطعی بیشتر به چشم میخورد گفت: «در مقاطع ورودی ابتدایی به متوسطه اول و متوسطه اول به متوسطه دوم بهدلیل تغییر محیط مدرسه، نحوه برخوردها و تدریس دروس از عوامل موثر در افت تحصیلی است که دانشآموز میبایست سعی در وفق دادن خود و تلاش بیشتر برای رقابت و موفق شدن داشته باشد.»
وی افزود: «در رشته تجربی بهدلیل تعداد زیاد متقاضی در این رشته رقابتهای بالایی صورت میگیرد که تلاش دانشآموزان این رشته نسبت به بقیه رشتهها بیشتر است. رشته علوم انسانی هم در سطح متوسط متقاضیان قرار دارد و رقابت قابل قبولی را در این رشته شاهد هستیم، اما رشته ریاضی با وجود متقاضی کم رقابت ضعیف و در نتیجه افت تحصیلی در بین طرفداران این رشته بسیار زیاد است.»
مدیر مدرسه شمس تبریزی دلیل افت تحصیلی دانشآموزان را چنین بیان کرد: «دانشآموزان بر اساس شنیدههای خود انتخاب رشته میکنند که پس از ورود به مدرسه و مشغول شدن به تحصیل در آن رشته متوجه عدم علاقه و توان کم خود نسبت به انتخاب رشتهای که کردهاند میشوند که قابل جبران نبوده و دست به ترک تحصیل زده یا دچار افت شدید درسی میشوند و خواهان تغییر رشته هستند.»
وی در ادامه نسبت به راهکارهای جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان افزود: «افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به انتخاب رشته که اکثر ضربههای وارد شده به دانشآموزان انتخاب نادرست آنها در رشتهها و شاخهها است، از عوامل مهم افت تحصیلی است. همچنین باید همانگونه که شاخههای نظری بهصورت کامل و مناسب و مطلوب معرفی میشوند، شاخههای دیگر مانند فنیحرفهای و کاردانش هم بهصورت کامل و تاثیرگذار معرفی شوند تا دانشآموزان دچار اشتباه در انتخاب خود نشوند.»
حبیبی همچنین اظهار کرد: «یکی از معضلات آموزشی در نظام آموزش کل کشور پشتیبانینشدن دانشآموزان پس از مدرسه است که این ضعف را باید اولیا پر کنند. فرزندان محصل خود را به مراکز و موسسههای آموزشی هدایت کنند که اشکال ناشی از پشتیبانینشدن دانشآموز در حین تحصیل را جبران کنند.»
وی در پایان هم گفت: «در همین خصوص موسسهها و مراکز آموزشی نسبت به نوع منطقه و کمبود تعداد رقبا از این فرصت استفاده کرده و هزینههای گزاف و دبیران ضعیف را به محصلان خواهان افزایش کیفیت تحصیلی تحمیل میکنند.»
دانشآموز خبرنگار: علیاصغر مختاری
ارسال دیدگاه