والدین و دانش‌آموزان کرجی در گفت‌وگو با پانا بیان کردند:

تاثیر بازگشایی حضوری مدارس بر بهبود سلامت روان دانش‌آموزان

کرج (پانا) - تعدادی از والدین و دانش‌آموزان دبیرستان یادگار امام (ره) ناحیه سه کرج در آستانه بازگشایی و حضوری شدن مدارس بیان کردند قرنطینه دو ساله دانش‌آموزان، رشد جسمی و روانی آن‌ها را با مخاطره مواجه کرده، در حالی که بازگشایی مدارس کارکرد به‌سزایی در رشد روان آنان خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر بازگشایی حضوری مدارس بر بهبود سلامت روان دانش‌آموزان

سارا شکوری، مادر یکی از دانش‌آموزان البرزی در گفت‌وگو با پانا گفت: «بسیاری از کودکان و نوجوانان در طول پاندمی انزواطلب شدند، اما بازگشایی حضوری مدارس قطعا تاثیرات مثبتی روی ذهن و روان آنها خواهد داشت.»

وی افزود: «از زمان شروع کرونا، والدین با تهیه تلفن همراه یا لپ‌تاپ تلاش کردند تا شرایط لازم برای آموزش مجازی فرزندان خود را فراهم کنند. دبیران و معلمان نیز در ارائه آموزش مجازی سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کنند.»

این مادر بیان کرد: «در این مدت والدین به این باور رسیدند که آموزش مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و برای آموزش مجازی وجود افراد متخصص و کارآمد در حوزه آموزش لازم است. همچنین با توجه به ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل عدم بهره‌مندی از امکانات لازم جهت شرکت در کلاس‌های مجازی، رشد بی‌سوادی و تضعیف پایه تحصیلی افراد بیش از پیش به چشم می‌خورد و همین موضوع دانش‌آموزان را بعدها برای ادامه تحصیل دچار مشکلات جدی می‌کند. سال گذشته هم قرار بود مدارس باز شوند و بر همین اساس هم سناریوهای مختلفی مطرح شد، اما در آستانه بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمام مدارس دایر است. در این میان دانش آموزان نیز علاوه بر والدین و معلمان بازگشایی مدارس را امری رضایت‌بخش دانسته و خود را برای آغاز سال تحصیلی دیگر آماده می‌سازند.»

نورا نایبجی، دانش آموز رشته علوم تجربی دبیرستان یادگار امام (ره) شهرستان کرج در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «قطعا بازدهی آموزش حضوری بسیار بیشتر از غیرحضوری است و آموزش با کیفیت بیشتری ارائه می‌شود. من به شخصه از بازگشایی مدارس بسیار خرسندم و این امر شور و اشتیاق زیادی را برای من و همکلاسی‌هایم به وجود آورده است.»

وی اضافه کرد: «اگرچه در ابتدا بازگشت به مدرسه و کنار آمدن با فضای قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی که به شکل سخت گیرانه‌ای دنبال می‌شد، برایمان سخت بود، اما رفته رفته به حالت عادی بازگشتیم و بار دیگر در کنار معلمان و همکلاسی‌هایمان لذت آموزش با کیفیت حضوری را پس از کرونا تجربه کردیم. با وجود اینکه بازگشایی مدارس، ارائه آموزش با کیفیت بهتر و برقراری ارتباط دوباره دانش‌آموزان با همکلاسی هایشان و معلمان امری حائز اهمیت است، اما در عین حال دغدغه هایی را نیز به دنبال دارد. دغدغه هایی که از شرایط متفاوت تحصیلی در طول دو سال پاندمی نشأت می‌گیرد.»

حمید رضایی، یکی از والدین دانش‌آموزان این دبیرستان در ابتدا مشکلات دوران کرونا و آموزش مجازی را اینگونه توصیف کرد: «در دو سال گذشته دانش‌آموزان به سبک خودشان آموزش دیده‌اند. آنان نظم و انضباط مدرسه را در خانه نداشتند. ارتباطشان با همسالان قطع شده بود، درس و مشق را در فضای مجازی جدی نمی‌گرفتند و صبح‌ها تا نزدیکی‌های ظهر خواب بودند و شب‌ها هم بیشتر وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند.»

این پدر دانش آموز همچنین اضافه کرد: «با در نظر گرفتن شرایط تحصیلی که دانش آموزان در طول پاندمی دو ساله تجربه کردند قطعا بازگشایی مدارس، با وجود کیفیت بهتر آموزش‌ها مشکلاتی را برای خانواده ها و دانش آموزانشان نیز به دنبال دارد. بسیاری از آنها با صبح زود بیدار شدن مشکل دارند و برخی نیز به خاطر شرایط قرنطینه عصبانی و پرخاشگر شده اند. معلمان و مدیران باید بدانند که این دوران آنها را به لحاظ روحی نیز ویران کرده و خوب است مشاوره‌هایی در این‌باره با آنها صورت گیرد.»

شکوری بر تاثیرات مثبت بازگشایی مدارس بر ذهن و روان دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: «از نظر من رشد اجتماعی دانش آموزان در طول دو سال اخیر به گونه ای متوقف شد و کودکان و نوجوانان انزواطلب و بسیاری از آنها نیز دچار افسردگی پنهان شدند. اما بازگشایی حضوری مدارس قطعا می‌تواند تاثیرات مثبتی را روی ذهن و روان دانش آموزان داشته باشد، زیرا آنها در مدرسه فقط درس نمی‌خوانند، بلکه روابط اجتماعی دارند و با همکلاسی‌هایشان ارتباط برقرار می‌کنند و صد البته اینکه با معلم نیز رابطه چهره به چهره هم دارند.»

وی در پایان یادآوری کرد: «از مدیران مدارس می خواهیم که در روزهای آغازین بازگشایی مدارس با آرامش بیشتری با دانش آموزان به ویژه کودکان مقاطع ابتدایی رفتار شود تا دانش آموزان خود را با شرایط تحصیلی حضوری بار دیگر وفق دهند. همچنین خوب است که در هفته معلمان چندین جلسه را به صحبت درباره مهارت های زندگی با دانش آموزان بپردازند که بی شک در بهبود سلامت روان دانش آموزان و روابط اجتماعی آنها تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. امیدوارم سال تحصیلی جدید با وجود تمامی چالش‌ها به خوبی برای دانش آموزان و معلمان‌شان سپری شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار