مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ شمالی:

در خلق آثار فرهنگی و هنری باید چارچوب‌های ارزشی، عرفی و ملی حفظ شود

شیروان (پانا) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ شمالی در دیدار با تعدادی از هنرمندان نویسنده و شاعر شهرستان شیروان اظهار کرد در خلق آثار فرهنگی و هنری باید چارچوب‌های ارزشی، عرفی و ملی حفظ شود.

کد مطلب: ۱۳۰۶۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
در خلق آثار فرهنگی و هنری باید چارچوب‌های ارزشی، عرفی و ملی حفظ شود

تقی صادقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اشعاری از شاعر عرب زبان "نزار قبانی" گفت: شعر در هویتش خیال و خیال پردازی است و شعرا و اهل هنر، عاطفی و زودرنج هستند و ما از همه انواع سبک های شعری در سطح استان حمایت کرده و پنهان شدن در پشت زبان و با گرایش های تجزیه طلبانه و در نتیجه آسیب به انسجام ملی در استان به واسطه شعر و هنر را نمی پسندیم.

وی در ادامه از پیگیری برگزاری عصر شعر استانی در قالب های مختلف شعری در شهرستان شیروان خبر داد و افزود: در شورای شعر استان باید ترمیم انجام بپذیرد و ضمن عدم حذف افراد، دوستان جدیدی نیز وارد آن شورا شوند.

صادقی تصریح کرد: برای انجمن شعر استان، ساز و کار انتخاباتی دیده نشده است و برخی از هنرمندان اهل موسیقی استان نیز به جهت عدم حمایت ها در گذشته، به استان های دیگر مهاجرت کرده و یا با آنان همکاری دارند و در این استان هیچ اجرای موسیقی ندارند.

وی از برخی شخصیت های شیروان به عنوان میراث اصلی ملت ها یاد کرد و گفت: علامه سعدالدین تفتازانی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته و مهم این شهرستان و از مفاخر جهان اسلام بوده و غیرممکن است که افراد اهل تحقیق از آثار ایشان بی نیاز باشند.

تقی صادقی با اشاره به وجود تمدن موهن جو دارو، به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا در این منطقه تصریح کرد: آثار شهرنشینی بشر قدمت سه هزار تا پنج هزار سال پیش از میلاد را دارد که این آثار تاریخی شباهت بسیار زیادی به آثار تخت جمشید ما داشته و این تمدن از بیابان های مرکزی عشق آباد ترکمنستان شروع و پس از گذشت از مناطق شمالی شهرستان شیروان تا مناطق شمالی کراچی واقع در کشور پاکستان ادامه دارد و علت از بین رفتن آن نیز به جهت تغییر اقلیم و بارش ها بوده و این نقطه تاریخی و جغرافیایی متعلق به تاریخ شهرنشینی بشری بوده و بسیار ارزشمند است.

صادقی از ترویج موسیقی "دَمّام" برای اولین بار در ایام محرم سال جاری، در شهر بجنورد خبر داد و افزود: دوست داریم اتفاقات خوبی در این استان بیفتد و رکود نباشد و همه سر و سامان گرفته و با پویایی و حرکت، در میدان باشند.

وی در پایان گفت: بنیاد امام رضا علیه السلام از نویسندگان کتاب با موضوع سبک زندگی امام رضا علیه السلام در جهت چاپ آثار آنان حمایت می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان نیز گفت: استاد محمد اسماعیل مقیمی، فرهنگی پیشکسوت، نویسنده، محقق، پژوهشگر و یکی از خیرین مدرسه ساز شهرستان شیروان هستند که کتاب های جغرافیای تاریخی شیروان و سیمای فرهنگی شیروان از آثار مکتوب ایشان بوده و یک کتاب دیگر نیز در حوزه جغرافیا آماده چاپ است. همچنین بسیاری از دانشجویان، از کتاب های این استاد به عنوان منبع مطالعاتی استفاده می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان در معرفی یکی از شاعران برجسته شهرستان شیروان افزود: ربابه قصابان، یکی دیگر از فرهنگیان پیشکسوت، شاعر، نویسنده، داور جشنواره های خوارزمی، داستان نویسی، شعر دانش آموزی و عضو شورای شعر شهرستان شیروان و مسئول انجمن ادبی دیدار هستند که دست به قلم بسیار خوبی هم دارند.

وی همچنین در معرفی یکی دیگر از شاعران برجسته شهرستان شیروان نیز گفت: ابوطالب شیرین، شاگرد استاد قدرت الله شریفی، شاعر، دبیر و داور چندین دوره جشنواره های شعر استان، مدرس کارگاه شعر حوزه هنری، عضو شورای شعر شیروان، کارشناس ارشد مدیریت و یکی از کارمندان بانک در این شهرستان هستند.

ابراهیم عباسپور با اشاره به اینکه انجمن ادبی داستانی ققنوس در ایام فراگیری کرونا اصلاً تعطیل نشد و به صورت مجازی فعالیت آن نیز ادامه داشت، گفت: مجتمع های فرهنگی و هنری غدیر واقع در حال تجهیز و نوسازی هستند و کتابخانه ای نیز به صورت کتاب باز در آن شکل می گیرد.

محمد اسماعیل مقیمی نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیران استانی و شهرستانی در منزل خود، در رابطه با مراحل نگارش آثار خود مطالبی را بیان کرد و گفت: استاد محمد حسین پاپلی یزدی و استاد پرویز کردوانی در این منطقه، تحقیقات بسیار زیادی را انجام داده اند.

ابوطالب شیرین هم در این نشست تأکید کرد: استان خراسان شمالی تشنه یک رویداد و حرکت ادبی و همچنین نیازمند یک سخنرانی خوب در جهت رفع شک و شبهه ها است.

در پایان این دیدار لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به هنرمندان نویسنده و شاعر اهداء شد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار