در گفتوگو با پانا مطرح شد
خلأ گردشگری؛ از متن کتابهای درسی تا هدایت تحصیلی
تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در ایران پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال دارد که در مسیر هدایت تحصیلی دانشآموزان کمتر به آن توجه شده است.
ایران از جمله کشورهایی است که بارها بر پتانسیلهای خوب گردشگریاش تأکید شده است اما همچنان این حوزه به جایگاه واقعی خودش در اقتصاد ایران نرسیده است. عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است پاشنهآشیل این اتفاق جای خالی معرفی رشته گردشگری در کتابهای درسی ابتدایی و آموزشهای عملی مرتبط در مقطع دبیرستان است.
همکاری مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی برای هدایت تحصیلی دقیق
اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با پانا درباره اهمیت هدایت تحصیلی دانش آموزان و در مسیر انتخاب شغل قرار گرفتن آنها، اظهار کرد: «آموزش و پرورش و آموزش عالی هردو نهاد در مسیر هدایت تحصیلی دانشآموزان نیازمند سبک و رویه جدیدتری هستند. این دو وزارتخانه مهم و اساسی هستند و میتوانند با همکاری یکدیگر در بازار کار بسیار اثرگذار باشند.»
وی با اشاره به اینکه بازار کار به همکاری دو نهاد آموزش و پرورش و آموزش عالی نیاز دارد، عنوان کرد: «همکاری این دو نهاد و سرمایهگذاری در پایه دانشآموز وقتی وارد دانشگاه شد تکلیفش با رشتهای که میخواند و شغلی که بعد از آن انتخاب میکند روشن است.»
جای خالی گردشگری در مسیر هدایت شغلی دانشآموزان
حسین زهی افزود: «یکی از موضوعات شغلی که کمتر موردتوجه قرار گرفته است گردشگری است. ایران پتانسیل بسیار خوبی در ایجاد شغل در حوزه گردشگری دارد و این دو نهاد با همکاری یکدیگر با یک برنامهریزی دقیق میتوانند تحول خوبی در گردشگری ایجاد شود.»
حسینزهی با اشاره به اینکه در متن کتابهای درسی باید موضوع میراث فرهنگی و گردشگری مرور شود تا دانش آموزان از همان کودکی با آن آشنا شوند، اظهار کرد: «در موضوع نگارش کتابهای درسی میتوان به مشاغل مرتبط با حوزه میراث فرهنگی یا دیگر حوزههایی که کمتر شناخته شده اشاره کرد تا حداقل دانشآموز درباره آن شنیده و خواندههایی داشته باشد و بعدازاینکه به سنین دبیرستان رسید بهصورت عملی و کاربردی آموزشهایی ببیند.»
احیای طرح کاد برای آشنایی و آموزش گردشگری
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی باید همکاری کند تا مشاغل مرتبط با این حوزه بهخوبی برای دانشآموزان جا بیافتد، گفت: «همه نهاد باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و قطعاً مجلس هم از هیچ کمکی دریغ نمیکند.»
وی افزود: «زمانی طرح کاد در آموزش و پرورش کمک بزرگی بود تا دانش آموزان آن زمان با شغلهای مختلف بهصورت عملی آشنا شوند و استعدادشان را میشناختند و این نیاز وجود دارد که مجدد آموزش و پرورش چنین طرحهایی را احیا کند.»
ارسال دیدگاه