معاون تعاون وزارت کار در پاسخ به پانا:

دانش‌بنیان شدن 300 تعاونی در حال ارزیابی است

جایگاه تعاونی‌ها در برنامه هفتم کجاست؟

تهران (پانا) - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 300 تعاونی در مرحله ارزیابی برای دانش‌بنیان شدن هستند اعلام کرد که تا پایان سال برای دانش‌بنیان شدن 250 تعاونی هدف‌گذاری شده است.

کد مطلب: ۱۳۰۴۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌بنیان شدن 300 تعاونی در حال ارزیابی است

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پانا مبنی بر اینکه سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد برنامه ششم محقق نشد و در شرایط کنونی جایگاه تعاون در برنامه هفتم کجاست، عنوان کرد: «در شرایط کنونی، مجمع مصلحت نظام در حال برگزاری جلسات سیاست‌های کلی است. ابتدا باید سیاست‌ها در 24 بند ابلاغ شود، بعد از سیاست‌های کلی برنامه‌ها در سازمان برنامه‌وبودجه جمع‌بندی می‌شود و به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارائه می‌شود. در اولین گام در اتفاق‌نظری که بخش مردمی و دولتی تعاون داشتند و در جلسه‌ای که با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد برنامه پیشنهادی‌مان را در قالب دو بند ارائه کردیم. اجزا 3 بند هم اصلاح شد. برای مثال در واگذاری‌ها به بخش تعاون اشاره نشده بود و غیره و این‌ها اصلاح شد.»

وی افزود: «دو بند را به مجمع پیشنهاد داده‌ایم که در حال تلاش هستیم تا جزو بندهای اصلی قرار بگیرد و به ما قول داده‌شده یکی از این دو بند در بخش اصلی بندها قرار بگیرد.»

وی درباره جزییات این دو بند گفت: «سیاست کلی ما در توسعه بخش مردمی تعاون است و این دو بند در افزایش قدرت مردمی تعاون است و بندهای کلی را یا اشاره نداشتیم و یا خلأهایی بود که در دست بررسی است.»

مسکنی در پاسخ به سوال دیگر پانا مبنی بر سرنوشت 251 تعاونی دانش‌بنیان که قرار است تا پایان سال به ثمر برسند، گفت: «در شرایط فعلی 101 تعاونی دانش‌بنیان داریم و در این بازه زمانی تقریباً در دو حوزه کار می‌شود یکی اداره کل تولیدی و دیگری مرکز نوآوری تعاون است. 18 تعاونی در حال اضافه شدن است و هدف‌گذاری‌مان برای 250 تعاونی دانش‌بنیان است.»

وی افزود: «300 تعاونی در معرض ارزیابی‌اند که می‌خواهند دانش‌بنیان شوند و ازآنجایی‌که مرجع دانش‌بنیان کردن معاونت فناوری ریاست جمهوری است با این نهاد در حال صحبت هستیم.»

مسکنی عنوان کرد: «بخش تعاون به‌عنوان یکی از سه رکن اقتصاد ایران است و برنامه‌های متفاوتی دارد. تعداد ۴۵۷ پروژه در هفته تعاون افتتاح می‌شود که بیش از ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده و بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را رقم زده است. و در بخش تعاون بخش مؤثری انجام داده است.»

وی افزود: «نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پروژه داشتیم و 112 پروژه در بهمن‌ماه با حضور معاون اول افتتاح شد و این هفته 457 پروژه افتتاح خواهد شد که نزدیک 580 پروژه در بازه زمانی ده‌ماهه افتتاح خواهد شد.»

معاون تعاون وزارت کار با بیان اینکه این معاونت 77 درصد افزایش پرداخت تسهیلات داشته، «گفت: خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی که با تفاهم‌نامه‌ای که میان بانک توسعه تعاون و معاونت تعاون نوشته‌شده بود گام خوبی بود که 700 تعاونی از خط اعتباری این تعاونی استفاده کردند.»

وی افزود: «تا الان هزار 990 هزار میلیارد تومان طرح دریافت شده و نزدیک بیش از 500 میلیارد تومان هم تجدید منابع شده است.»

مسکنی اظهار کرد: « ۱۵ درصد افزایش ثبت صدور اعتبارنامه در صندوق ضمانت تعاون داشتیم و به استناد مرکز آمار در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۲ و نیم درصد افزایش سطح تعاونی‌ها را داشتیم و 3 و نیم درصد افزایش شاغلین در تعاونی‌ها را داشتیم.»

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و ترویج و توانمندسازی هم اقدامات مهمی انجام شده است، اظهار کرد: «پیگیری تصویب مدرک کارشناس ارشد بخش تعاون را داشتیم و رشته تعاون در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برقرار خواهد شد و آموزش دو واحد تعاون در دانشگاه‌ها اجرایی شد.»

وی درباره حوزه تعاونی زنان گفت: «۲۲۷ جلسه کارگروه رفع موانع اعتباری داشتیم و ۷۵۳ تعاونی مشکلاتشان احصا شده است. در این مسیر برای رفع مشکلات مالی تعاونی با دادن وام تسهیل شد.»

وی درباره سهام عدالت که از بخش تعاون جدا شده بود، گفت: «در موضوع آزادسازی بخشی از سهام عدالت به وزارت اقتصاد و سازمان بورس سپرده شده بود. با پیگیری‌های اولیه تعداد 352تعاونی سهام عدالت داشتیم که در پیگیری‌های انجام شده با مساعدت وزیر اقتصاد ۷۵ درصد تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی مربوط به معوقات 97 و 98 پرداخت شده و فضا تا حدودی آرام شد. موضوع پرداخت سود سهام عدالت در پیگیری ما قرار گرفت و با توجه به اینکه قانون این کار را بر عهده سازمان تعاون گذاشته این کار مطالبه شد و کارگروهی ذیل شورای عالی بورس تشکیل شد و اتاق تعاون اولین بار عضو این کارگروه قرار گرفت. امروز در مرحله‌ای هستیم که هم برای جاماندگان و هم برای کسانیکه غیرمستقیم وارد این سهم شده بودند به دنبال مدل تعاونی هستیم.»

وی با اشاره به حمایت از بهره‌وری در تعاونی‌ها گفت: «292 طرح تعاونی حمایت شدند و با توجه به اینکه ۷۰ درصد جاپایی‌های کشور در تعاون انجام می‌شود و 40 درصد از بار کشور برعهده بخش تعاون است، اتحادیه های حمل و نقل شهری یا باربری یا بین شهری و مسافر بری و اتحادیه 5 گانه که ذیل بخش خدماتی وزارت تعاون است حدود هزار تعاونی حمل و نقل بین شهری بازسازی شدند. »

وی افزود: «موضوع ورود تاکسی سورن را در حال پیگیری هستیم که یک کار بین بخشی است بین سازمان حمل و نقل راهداری و وزارت تعاون و سازمان استاندارد دنبال می‌شود و هفته گذشته سازمان استاندارد نسبت به خودروی سورن استاندارد لازم که زردرنگ است، اعلام کرد و ۳ هزار دستگاه وارد شبکه حمل و نقل شهری می‌شود.»

وی با اشاره تعیین تکلیف تعاونی‌های مشکل‌دار گفت: «عمده این نوع تعاونی‌ها مربوط به بخش مسکن است و 10 هزار تعاونی مسکن داریم که 538 تعاونی‌ها مشکل‌دار است و در حال پیگیری حل مشکلات این بخش هستیم.»

مسکنی گفت: «مقررات‌زدایی و تمرکززدایی در تعاون داشتیم و ابطال مقررات زائد در بخش تعاون را پیگیری کردیم. همچنین جهت نزدیک ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض به بیش از تعاونی زنان کمک شد.»

معاون تعاون وزارت کار با اشاره به راه‌اندازی صندوق ضمانت ریسک زنان سرپرست خانوار به ارزش 60 میلیارد تومان رونمایی شد زیرا به توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر کمک می‌کند.»

وی افزود: «پرداخت مشوق‌های بیمه‌ای را در نظر گرفتیم و هزار و 171 تعاونی مشمول آن شدند و ده هزار و 730 نفر از این مشوق استفاده کردند و هزار و 165 تعاونی در نوبت هستند که بخشودگی اعضای شاغل در تعاونی‌ها را شامل می‌شود.»

وی با اشاره به اهمیت محرومیت‌زدایی در تعاون گفت که برای 3 هزار 100 روستا در راستای طرح توانمندسازی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار