صادرات در دولت سیزدهم تاکنون چقدر بوده است؟

تهران (پانا) - اداره گمرک استان مرکزی عنوان کرد میزان صادرات ۱۱ ماهه این استان در دولت سیزدهم به پنج کشور دنیا یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار بوده‌است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
صادرات در دولت سیزدهم تاکنون چقدر بوده است؟

به گزارش ایسنا، اسماعیل حسینی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران یک سازمان دولتی زیرنظر وزارت اقتصاد و دارایی و متولی امر ترانزیت، واردات و صادرات با رعایت همه چارچوب‌ها، قوانین و مقررات گمرک، صادرات و واردات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، اظهار کرد: طی ۱۱ماه اخیر صادرات غیرنفتی کشور به ۱۰۴ کشور دنیا ۴۸.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن رشد ۲۸ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه عمده کالاهای صادرشده از کشور به پنج کشور دنیا شامل چین با ۲۳ درصد، عراق ۲۴ درصد، ترکیه با ۱۲.۵ درصد، امارات متحده عربی با ۸ درصد و افغانستان با ۳.۵ درصد بوده است، اضافه کرد: حدود ۸۵ درصد کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه صادر شده است و نیاز است با مطالعه بازارهای کشورهای جهان زمینه صادرات به سایر کشورها نیز فراهم شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: همچنین عمده کالاهای صادر شده از گمرکات استان محصولات پتروشیمی، شمش آلومینیوم، ماهیان زینتی، گل و گیاهان زینتی و کاشی و سرامیک بوده‌ است. متوسط نرخ کالاهای صادراتی از استان مرکزی به‌ازای هر تن ۷۳۵ دلار بود که این رقم در کشور ۳۷۵ دلار است.

حسینی میزان صادرات ۱۱ماهه استان مرکزی به پنج کشور دنیا را یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن عنوان کرد و گفت: عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی به پنج کشور شامل ۲۸ درصد به کشور عراق، ۲۴ درصد ترکیه، ۲۰ درصد افغانستان، ۷ درصد پاکستان و ۳ درصد به کشور روسیه ارسال شده است.

وی در خصوص واردات به استان بیان کرد: واردات ۱۱ماهه استان مرکزی از پنج کشور دنیا به‌میزان ۵۴۹ تن کالا است که واردات این کالاها نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۸ درصد افزایش یافته‌ است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی همچنین عمده کالاهای وارد شده به استان شامل ۴۲ درصد از کشور امارات متحده عربی، ۱۵ درصد از چین، ۱۵ درصد از ترکیه، ۴ از درصد هند و ۳ درصد از هنگ‌کنگ بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته هزار و ۱۸۱ فقره پرونده کالای قاچاق به ارزش ۱۶۲ میلیارد تومان در سازمان تعزیرات حکومتی استان مرکزی تشکیل شد که تعداد و ارزش این پرونده ها به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۵۷ و ۹۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: ۱۳۰ پرونده قاچاق در این مدت برای مشتقات نفتی تشکیل شده که این پرونده ها در دادسرا و تعزیرات حکومتی استان در دست رسیدگی است.

وی گفت: در ۵ ماهه امسال نیز ۵۰۸ میلیون دلار کالا به وزن ۶۰۷ هزارتن از استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته و به ۷۰ کشور دنیا صادر شده است‌. در دولت سیزدهم میزان ترانزیت کالا نسبت به ۱۱ ماهه فعالیت دولت قبل ۵۸ درصد افزایش داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالان مجاز اقتصادی هزینه خدمات ارائه شده به این شرکت ها با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می شود، اضافه کرد: صادرات کالا از این شرکت‌ها ارزش افزوده بالایی برای کشور به‌همراه دارد در همین راستا یکی از دستور کارهای گمرکات استان ایجاد سرویس ارزیابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تسهیل در صادرات محصولات این شرکت‌ها است که در این راستا ۲۲ انبار اختصاصی نیز به این شرکت‌ها تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: فعالیت تجارت خارجی به سه دسته شامل شرکت‌های فعالان اقتصادی مجاز، شرکت‌های دانش بنیان و بخشی غیر از این شرکت‌ها تقسیم شده که ۱۸ نوع تسهیلات برای شرکت‌های فعالان اقتصادی مجاز در نظر گرفته شده‌ است. همچنین در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این ۱۸ نوع تسهیلات صادراتی به شرکت‌های دانش بنیان نیز اختصاص یافته‌ است.

حسینی۹۰ درصد کالاهای صادراتی استان را در راستای تسهیل در امر ترخیص کالا در مسیر سبز قرار می گیرند و گفت: نیازی به بررسی و ارزیابی فیزیکی این کالاها وجود ندارد، تعداد کالاهای صادراتی در استان مرکزی که در مسیر قرمز قرار می گیرند اندک هستند. ترخیص اینگونه کالاها نیازمند ارزیابی فیزیکی بوده و اسناد آنها کنترل می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار