معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست خبر داد؛
توجه ویژه دولت مردمی به محیط زیست؛ آموزشکده محیط زیست احیا شد
از ظرفیت شبکه شاد برای تولید محتوای محیطزیست استفاده میشود/ آموزش محیطزیست به قضات کشور دنبال میشود/ سند تحول آموزش محیط زیست تهیه شد
تهران (پانا) - معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه دولت مردمی به محیط زیست از احیای آموزشکده محیط زیست در دوره جدید مدیریت سازمان خبر داد.
نورالله مرادی صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت با گرامیداشت این هفته اظهار کرد: نگاه استراتژیک دولت مردمی به محیط زیست است. دولت مردمی در طول یکسال فعالیت خود بر اساس مستندات موجود یکی از محیط زیستی ترین دولتها بوده است. گام نخست برای محیط زیستی شمردن دولت، تهیه منشور ارزشمند و جامع برای محیط زیست و انتخاب فرد متخصص و دانشگاهی و تحولگرا به عنوان رییس سازمان محیط زیست است.
وی افزود: گام بعدی، علیرغم همه مشغلههایی که دولت اوایل کار داشت بحث نشست با فعالان و سمنهای محیط زیست بود. گام بعدی که دولت برای محیط زیست برداشت اقدام برای حل گرد و غبار بود. اهمیت حل معضل گرد و غبار در همان ماههای شروع به کار دولت و توجه به حوزه دیپلماسی محیط زیست گویای نگاه جامع دولت به محیط زیست است.
مرادی ادامه داد: رئیس جمهوری چندین بار تاکید کرد، توسعه فرع بر محیط زیست است. با این نگاه مسئولیت ما در حوزه آموزش محیط زیست بیش از پیش سنگین شده است. در نخستین گام با تاکید بر اسناد بالادستی، اصل ۵۰ قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری گام نخست را با تهیه سند تحول آموزش محیط زیست شروع کردیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آموزش در حوزه محیط زیست علیرغم اهمیتی که دارد مقوله کاملا فرعی قلمداد شده بود. در صورتی که معتقدم آموزش مهمترین رکن در محیط زیست است. برای آموزش، توجه به مردم و آحاد مردم یکی از برنامههای اساسی در سازمان بود و سیاست ما مردمیسازی محیط زیست است و معتقدیم مردم سرمایههای اجتماعی محیط زیست هستند.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست گفت: در سند تحول آموزش محیط زیست، مهمترین اصلی که مد نظرمان بود تغییر نگاه حکمرانی از طریق آموزش و ارتقای سواد محیط زیستی است. در این راستا برنامهریزیها انجام شد. سند ارزشمندی در سال ۹۸ تصویب شده بود منتهی این سند زمین مانده بود و اقدامی درباره آن صورت نگرفته بود. سند مذکور را شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب کرده بود اما شرایطی فراهم نبود که مفاد سند عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: برای آنکه تغییر رویکردی که به آن اعتقاد داریم محقق شود، به برنامهها و چشمانداز ویژهای نیاز داشتیم. چشم انداز معاونت را تعریف کردیم.
مرادی تصریح کرد: در ادامه یکی از معضلات محیط زیست این است که مدیران محیط زیستی تربیت نکردهایم. کسی که مسئولیت محیط زیست را قبول میکند،باید دو دوره محیط زیستی گذرانده باشد تا بتواند در این حوزه تصمیمگیری کند. ما مخاطب برای محیط زیست برای فعالیت آموزشی و مشارکتهای مردمی تعریف نکرده بودیم.
وی در ادامه سخنان خود از احیای آموزشکده محیط زیست خبر داد و گفت: اتفاق مهم و در عین حال ناگواری که در گذشته اتفاق افتاد، بحث انحلال آموزشکده محیط زیست بود. این آموزشکده یکی از نمادهای هویتی محیط زیست است. در روزهای اول خواهان احیای آموزشکده بودیم که با اقداماتی که صورت گرفت، در کمترین زمان ممکن به بازگشایی و احیای آموزشکده اقدام کردیم.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست افزود: همچنین سه چهار دوره در آموزشکده محیط زیست برگزار شده است و بعد از سه سال شاهد نخستین دوره آموزش محیطبانان بودیم. از طرفی کشور در حوزه محیط زیست دارای خرد و اندیشه است. احیای خرد بوم شناسانه ایرانی میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند. برنامههای عملی هم تدارک دیدیم و نخستین همایش ملی دانش بومی کشور را در چهارمحال برگزار میکنیم. در عین حال طرح گردآوری دانش بومی در ۳۱ استان کشور طراحی و ابلاغ شده است و امیدواریم این اتفاق ارزشمند هر چه سریعتر محقق شود.
مرادی گفت: از ابتدای فعالیت ما نشستهای مختلفی با دانشگاهیان داشتیم. تاکید ریاست سازمان بر این است که دانشگاهها در استانها بتوانند معضلات محیط زیستی را حل کنند. تاکنون ۴ کنسرسیوم در اصفان، گلستان و آذربایجانهای شرقی و غربی تاسیس شده است که امیدواریم تا پایان سال در ۳۱ استان کنسرسیومهای دانشگاهی تاسیس شود.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص آموزش جمعی عشایر گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت عشایر داریم که میتواند فرصت خوبی برای حفظ محیط زیست باشد. آموزش این جمعیت در دستور کار معاونت قرار دارد.
وی گفت: همچنین یکی دیگر از کارهایی که در راستای مردمیسازی حوزه محیط زیست دنبال میکنیم، شناسایی کنشگران محیط زیستی است و در این زمینه سیاست حمایتی داریم و آموزش کنشگران بومی و محلی را در دست انجام داریم. درهای معاونت آموزش برای تحقق مردمیسازی به روی صاحبان ایده باز است.
مرادی تصریح کرد: کار دیگری که در دستور است بحث اطلس آمایش آموزش محیط زیست است. در دوره جدید شاهد حضور سمنهای محیط زیست خواهیم بود. انتظار ما از سمنها باید با نگاه عالمانه و دلسوزانه بستری را فراهم کنند که منِ مسئول فک کنم نظارت وجود دارد و کم کاری سایر دستگاهها را هم نطارت کنند. سمنها باید نقش اجتماعی خود را در حوزه محیط زیست بازتعریف کنند.
سخنگوی سازمان محیطزیست کشور گفت: در تقویم کشور دو رویداد محیط زیستی داریم که روز متعلق به زمین پاک است که تفکر یک کودک ۱۲ ساله است. برای اینکه بتوانیم فرهنگ محیط زیست را ارتقا بدهیم نشست هایی را با شورای فرهنگ عمومی داشتیم تا روز محیط بان، روز هوای پاک و روز آموزش در تقویم کشور گنجانده شود.
وی ادامه داد: در مهرماه همایش تقدیر از چهرههای مردمی محیط زیست را خواهیم داشت. بحث ایجاد سازمان نظام مهندسی محیط زیست نیز یکی دیگر از اقدامات است که کارهای مقدماتی آن انجام شده تا تحقق پیدا کند. علاوه بر این همکاری با ورزشکاران در دستور کار است و در راستای هویتبخشی به محیطبانان، المپیک ورزشی محیط بانان منطقه را خواهیم داشت که در فرایند چهارساله، رویدا جهانی شود.
وی با اشاره به نهضت تولید محتوای محیط زیست گفت: کمبود محتوای محیط زیستی یا نظام مند نبودن تولید محتوای محیط زیستی یکی دیگر از چالشهایی است که وجود دارد و نهصتی تحت عنوان نهضت تولید محتوا در حوزه محیط زیست تعریف شده است که دو فیلم سینمایی در حوزه کودک تولید شود و ۵۰ جلد کتاب برای همه مخاطبان انجام شود. ساخت انیمیشنهای ویژه برای کودکان نیز در دست انجام است و استان فارس پایلوت کار خواهد بود. علاوه بر این تولید ۲۰۰ پادکست با موضوعات محیط زیستی نیز در دست اقدام است.
مرادی تصریح کرد: همپوشانیها و موازیکاریهای زیادی در حوزه آموزش محیطزیست در استانها انجام میشود که اگر اینها تجمیع شود، هم سازمان چابک میشود و هم اثرگذاری بیشتری در مخاطب خواهد داشت.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از اینکه نامگذاری سال صورت گرفت، سازمان محیطزیست یکی از پیشروترین سازمانها برای نظامبخشی و تحقق شعار سال بود. اولین همایش محیط زیست و تولید دانشبنیان را در سازمان محیط زیست برگزار کردیم. دبیرخانه آن تاسیس شده است تا شرکتهای دانشبنیان برای حل معضلات محیط زیست ورود کنند. جایزه ملی محیط زیست را هم شروع کردیم و از اسفندماه کلید میخورد.
وی درخصوص ارتقای سواد محیطزیستی دانشآموزان اظهار کرد: در این زمینه باید نسلسازی محیطزیستی اتفاق بیفتد که نیازمند کار شبانهروزی است. در تفاهمنامه جدید سازمان محیط زیست با وزارت آموزشوپرورش همه نکات لحاظ شده است و برنامه عملیاتی در طرحهای آموزشی و مشارکتی با هدف حل چالشها همه مخاطبان را در نظر میگیرد.
صنعت نساجی یکی از آلاینده ترین صنایع است بر این اساس نشست های تخصصی زیادی را هنرمندان به ویژه طراحان لباس داشتیم و قرار است در آبان ماه امسال نخستین همایش مد و لباس پایدار مبتنی بر معیارهای محیط زیستی برگزار شود. امیدواریم این همایش بستری را فراهم کند که قوانین جدیدی در این حوزه وضع شود تا به حفظ محیط زیست کمک کند.
مرادی گفت: بحث ارزش گذاری محیط زیست هم مقوله مهمی است بر این اساس ۸ طرح ارزش گذاری محیط زیست در حال انجام است و آبان ماه همایش ایجاد جایگاه ارزش گذاری اقتصادی منابع محیط زیست در نظام و برنامه ریزی کشور را خواهیم داشت.
وی در ادامه با تاکید بر مقوله آموزش چوپانان گفت: بحث آموزش شترداران و چوپانان را داریم ، نزدیک به ۳۷ هزار دهیار در کشور وجود دارد که جمعیت زیادی است و می توانیم بستری برای آموزش های محیط زیستی قلمداد کنیم و در روستاها اجرا شود.
ایجاد خانههای محیط زیست در کشور
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین ایجاد خانه محیط زیست نیز در دستور کار است که تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار است ۱۴۰۱ خانه محیط زیست در سراسر کشور تاسیس شود. کشور ما سرزمین قصه گویی است اما ما روایت درستی در زمینه محیط زیست نداریم که بر این اساس قرار است هر سال بین ۱۰ تا ۵۰ نفر روایت گر محیط زیست تربیت کنیم. همچنین اولین انجمن خیریه محیط زیست ماه گذشته در استان اردبیل تاسیس شد، دستورالعلمل این انجمنها تدوین شده و قرار است در تمام استانها ایجاد شود.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با توجه به اهمیت مقوله آموزش، دو واحد درسی اجباری در دانشگاهها راهاندازی شد و اکنون به صورت پایلوت در ۱۰ دانشگاه سراسر کشور اجرا میشود. ایجاد رشته محیط بانی یکی دیگر از اقدامات معاونت است، همچنین دبیرستان محیطبان در فارس افتتاح شد و امسال در مقطع دیپلم در رشته محیطبانی در استان های فارس و خوزستان خواهیم داشت.
آموزش محیطزیست به قضات کشور
وی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان، آموزش محیط زیستی قضات و تشویق آنها به صدور احکام محیط زیستی است و در این زمینه ارتباط خوبی با دستگاه های قضایی برقرار کردیم.
آفرودسواری یکی از معضلات محیط زیست
مرادی درباره نقش تخریبی آفرود گفت: آفرودسواران یکی از معضلات محیط زیست هستند تاکنون برنامهای برای آنها وجود نداشته که قرار است سند مناسبی در این حوزه تدوین کنیم تا از تخریب آفرودسواران جلوگیری شود.
مرادی ادامه داد: کارگروهی با آموزش و پرورش داریم که جلسات آن به صورت مداوم برگزار میشود. دو پژوهش داریم که توسط پژوهشکده محیط زیست در حال انجام است و مجریان آن معلمان باسابقه حوزه آموزش و پرورش هستند که تحصیلات مرتبط با محیط زیست دارند. در تفاهم نامه جدید با آموزشوپرورش که بهزودی امضا میشود همه این موارد لحاظ میشود.
استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای تولید محتوای محیطزیست
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست با اشاره به ظرفیت استفاده از شبکه شاد در حوزه محیط زیست گفت: محیطزیست از ظرفیت این شبکه استفاده نکرده است. اکنون برنامه اساسی ما برای نسلسازی استفاده از شبکههای اجتماعی از جمله شبکه شاد است. میزان مخاطب شاد حداقل ۱۴ میلیون نفر است اما تولید محتوای محیطزیستی در این زمینه محدود بوده است که برنامه داریم از این امکانات استفاده کنیم چون معتقدیم نسلسازی باید از دوران مهدکودک و ابتدایی آغاز شود. همه تمرکز ما در حوزه محیط زیست مهدهای کودک و آموزش و پرورش خواهد بود که اگر این اتفاق بیفتد بخشی از معضلات محیط زیستی را نخواهیم داشت.
ارسال دیدگاه