مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا:

اجرای طرح ملی آموزش‌ محیط‌زیست در مدارس؛ طرح «محیط‌یار» اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه طرح ملی آموزش محیط‌زیست در مدارس دنبال می‌شود، گفت اجرای طرح محیط‌یار نیز در تمام مدارس حاشیه مناطق حفاظت‌شده در دستور کار است.

کد مطلب: ۱۳۰۴۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ملی آموزش‌ محیط‌زیست در مدارس؛ طرح «محیط‌یار» اجرا می‌شود

سید‌ابوالقاسم موسوی در گفت‌وگو با پانا درباره ارائه آموزش‌های رسمی محیط‌زیست به دانش‌آموزان اظهار کرد: «علاوه بر اینکه در بحث آموزشِ رسمی کارکنان، اقداماتی در معاونت آموزش صورت می‌گیرد برای دوره پیش‌دبستانی و برای مربیان نیز محتوا تولید می‌شود و آموزش‌ها به صورت رسمی از مقطع دبستان تا پایه یازدهم که کتاب انسان و محیط زیست است، دنبال می‌شود و محتوای تولید شده هم به‌طور مداوم مورد بازنگری قرار می‌گیرد.»

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «طرح ملی آموزش محیط‌زیست در مدارس دنبال می‌شود که یک اقدام ملی است و در آن مدل مفهومی آموزش دنبال می‌شود. در واقع در این طرح به دنبال این هستیم که اگر معلم ریاضی هم می‌خواهد درباره اعداد و ارقام صحبت کند، مثال‌های محیط‌زیستی را در محتوای خود به دانش‌آموز ارائه دهد.»

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: «کاری که در حوزه مشارکت‌های مردمی باید دنبال شود و تاثیرگذار خواهد بود، کارهای میدانی است. شاید در برخی دانش‌آموزان علاقه‌مندی به مطالعه کتاب وجود نداشته باشد اما برای اینکه این آموزش‌ها رسمی شود، بهتر است که دانش‌آموزان در طبیعت هم آموزش‌ها را دنبال کنند. در این زمینه طرح محیط‌بان جوان طراحی شده است که دانش‌آموزان به کمک آموزش‌وپرورش در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست حضور داشته باشند و از نزدیک زیستگاه‌ها و مناظر محیط‌زیست را مشاهده کنند و در این صورت است که علاقه‌مند خواهند شد.»

موسوی درباره راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست نیز توضیح داد: «در خانه‌های محیط‌زیست که اگر راه‌اندازی شود، دانش‌آموزان می‌توانند حضور داشته باشند. با این کار برای حفظ محیط‌زیست تلنگری به این نسل می‌زنیم تا در آینده که تاثیرگذاران کشور هستند مثل ما محیط‌زیست را تخریب نکنند و ملاحظات محیط‌زیستی را لحاظ خواهند کرد.»

وی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه دانش‌آموزی اولویت حفاظت از محیط زیست است، گفت: «در سند ارتقای فرهنگ محیط‌زیست نیز تکالیفی برای آموزش و پرورش نوشته شده است که در کمیته تخصصی حتما مباحث آموزش و پرورش دنبال می‌شود.»

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: «طرح محیط‌یار در تمام مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده کشور در حال انجام است که بر این اساس، طرح یک ساعت با محیط‌بان در مدارس اجرا می‌شود. در این طرح محیط‌بانان در مدارس حاضر می‌شوند و با دانش‌آموزان درباره اهمیت محیط زیست گفت‌وگو می‌کنند و مواردی را درباره محیط‌بانی آموزش می‌بینند.»

*آسیه اسحاقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار