رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش:

تحول در محتوا، روش های آموزشی و پایش و سنجش؛ سه محور اصلی تحول و کیفیت بخشی آموزشی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تحول در سه محور محتوای آموزشی، روش های یادگیری و پایش و سنجش را از عوامل موثر در تحقق تحول و کیفیت بخشی آموزشی خواند.

کد مطلب: ۱۳۰۳۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تحول در محتوا، روش های آموزشی و پایش و سنجش؛ سه محور اصلی تحول و کیفیت بخشی آموزشی است

حجت الاسلام علی لطیفی در سی‌وششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و‌ پرورش کشور گفت: زمانی محتوا تولید می‌شد و مصرف کننده از آن استفاده می‌کرد، اما امروزه به سبب رشد ابزارها فضای مجازی، هر فرد یک خبرنگار است و شرایط خاصی ایجاد شده که دسترسی به حداکثر اطلاعات برای دانش‌آموزان ایجاد چندگانگی هویتی می‌کند؛ پرسش این است که در مواجهه با چنین دانش‌آموزانی باید چه کرد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در حوزه مطالعات هویت بسیاری از نظریه‌ها به خاطر شرایط کنونی به چالش کشیده شده و لذا محتوای یادگیری نیازمند تعقل و هدف گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: در عصر فضای مجازی، با انسان جدیدی مواجه هستیم و ابزارها زندگی انسان را دستخوش تغییر می‌کند در این دوران، مسأله فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این شرایط باعث پدید آمدن پرسش های زیادی شده که نظام آموزش و پرورش باید برای آن تدبیر داشته باشد.

لطیفی در توضیح تحول در محتوای آموزشی اظهار کرد: از منظرهای متفاوتی می‌توان به یاددهی و یادگیری پرداخت، لذا تحول زمانی ایجاد می‌شود که «تحول در محتوای یادگیری»، «تحول در روش2ها و شیوه‌های آموزشی»و «تحول در پایش و سنجش کیفیت یادگیری» مدنظر باشد.

وی ادامه داد: اطلاعات محتوای آموزشی اول باید نافع باشد. یعنی در آن توجه به نیازهای فردی و اجتماعی، توازن میان شایستگی‌های عمومی و محتوای علمی و مهارت‌ها برقرار باشد و دوم اینکه شایستگی‌های مشترک دوره آموزش عمومی نظیر هویت اسلامی-ایرانی، تفکر، آداب و مهارت های زندگی، سواد رسانه ای و... مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در ادامه به تشریح محور دوم تحول «تحول در روش ها و شیوه‌های آموزشی» پرداخت و گفت: در این رویکرد ایجاد تحول در روش‌های یادگیری مدنظر است که یکی از آنها آموزش آمیخته یا ترکیبی است که در آن هم آموزش به صورت حضوری است و هم از فناوری‌ها و شیوه‌های اکتسابی به دست آمده در دوران شیوع کرونا استفاده می‌شود.

لطیفی یکی از مزایای شیوه ترکیبی را جبران نقص‌های احتمالی موجود در کتب درسی دانست که علاوه بر آن، در مسیر یادگیری و تثبیت بهتر، موثر است و با استفاده از آن، حتی در زمان تعطیلی‌های غیرمنتظره مدارس، فرآیند یادگیری و آموزش متوقف نمی‌شود.

وی استفاده از زمینه‌های سریع پاسخ(QR code) و بهره‌مندی از ساختارهای چندرسانه‌ای را از دیگر موارد مورد استفاده در شیوه‌های نوین یادگیری برشمرد که در کتب درسی نیز طراحی شده است تا دانش آموزان و معلمان با اسکن آن، به ساختارهای چندرسانه‌ای آموزشی دست پیدا کنند که مکمل آموزشی منابع درسی هستند.

لطیفی پیرامون محور سوم افزود: نظام آموزشی برای پاسخگویی به موقع به مسائل و نیازها، باید همیشه نسبت به رصد و پایش کیفیت آموزشی و وضعیت شاخص‌های آموزشی حساس باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار