از گنج‌تا رنج‌

قائمشهر (پانا) - کاشت بذر و برداشت شالی در شالیزارهای مازندران از فصل بهار آغاز و در پاییز پایان می‌یابد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
از گنج‌تا رنج‌

علی یونسی یکی از شالیکاران، در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «زمان برداشت برنج موقعی است که ۹۵-۹۰ درصد شالی ها (شلتوک ها) زرد شده و فقط بخش کوچکی در قسمت پایه خوشه ها سبز باشند. انتهایی خوشه نیز در زمان برداشت بایستی کاملاً زرد شده باشد. می توان از روی تاریخ زمان خوشه دهی در مزرعه زمان برداشت را تعیین کرد. این زمان برای طارم حداکثر ۳۰ روز و برای فجر و شیرودی ۳۵ روز پس از خوشه دهی در مزرعه است.»

وی همچنین افزود: «کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد کشاورزان، کاهش ضایعات برنج و افزایش سرعت در تولید برنج از مزایای کشت مکانیزه است.»

این شالیکار در ادامه گفت: «درست است ما‌ سالانه برنج‌ می کاریم، کشاورز زحمت می‌کشد اما‌ به رنج است، مشکل ما این است هزینه های کود، سم، ماشین آلات و دستمزدها هم بالا رفته است.»

محمد‌ یزدانی، مسئول یک کارخانه شالیکوبی عنوان ‌کرد: «شالیکاران از شرایط مساعد آب و هوایی و بارندگی‌ها استفاده می کنند و زمین هایشان را برای تولید راتون و کشت دوم آماده می‌کنند.‌‌ ما شالی ها را پس از باسکول،در کارخانه توسط دستگاه های مختلف و طی چند مرحله آنها را ابتدا در دستگاه خشک کن می‌ریزیم و بعد از ۲۴ الی ۷۲ ساعت بعد، تبدیل به برنج می‌کنیم و آماده ورود به بازار می‌شود.‌»

همچنین برخی از مردم در این منطقه در خصوص قیمت برنج در گفت و گو با پانا گفتند: «ما قدرت خرید برنج ایرانی را نداریم. سالانه باید یک کیسه آن هم برنج خارجی مصرف کنیم، مشکل ما این است چرا وقتی خودمان در شمال زندگی می‌کنیم اما نمی‌توانیم برنج ایرانی مصرف کنیم. واقعا هزینه ها بسیار بالاست.‌»

معصومه صادقی، یکی از شهروندان قائم‌شهری بیان کرد: «ما یک خانواده چهار نفره هستیم، ما شاید روزی یه وعده برنج می‌خوردیم، اما الان شاید هفته ای یک‌بار هم مصرف نکنیم و ما بیشتر از نان استفاده می‌کنیم. ما در خانه دو دانش آموز داریم، قیمت ها‌ واقعا بالا رفته و ما قدرت خرید نداریم.»

وی تاکید کرد: «این طلای سفید اگر چه با رنج بسیار بدست می آید، اما‌ امیدواریم‌ که مشکلات کشاورزان از دسترنج یکساله خود و مردمی که هفته به هفته رنگ و بوی برنج ایرانی را در سفره خود نمی‌بینند و توان خرید محصول ایرانی را ندارند برطرف شود.»

دانش آموز خبرنگار: آیناز آذرگون

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار