در همایش داوطلبان مدیریت مدارس منطقه ۱۷ مطرح شد:

مدیریت؛ هنر دانستن و توانایی به کار بستن است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۷، مدیریت را، هنر دانستن و توانایی به کار بستن عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت؛ هنر دانستن و توانایی به کار بستن است

همایش داوطلبان مدیریت مدارس آموزش و پرورش منطقه 17، با حضور عظیم گل محمدی، سرپرست آموزش و پرورش منطقه و اعضای شورای معاونین در سالن شهیدان کربلایی اداره آموزش و پرورش منطقه برگزار شد.

عظیم گل محمدی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۷ در این همایش عنوان کرد: انتصاب مدیران مدارس در سه ساله اخیر، مزایا و معایب زیادی داشت. یکی از این معایب، قائم به فرد بودن مدیریت مجموعه ها بود که بدون حضور یک فرد مشخص، اعضای مجموعه به صورت هماهنگ نمی توانستند کار کنند. در حال حاضر سبک مدیریت آموزش و پرورش که در مدارس اجرا می شود، زاویه معناداری با مدیریت واقعی دارد و ایرادات مدیریتی موجود در مدارس، با آموزش صحیح به مدیران جدید قابل اصلاح شدن است.

وی بیان کرد: در عصر جدید، مدیریت سیستماتیک همراه با کار تیمی مطلوب است به نحوی که اگر یک فرد در مجموعه نباشد، با اتحاد و همدلی افراد مجموعه، فعالیت های مجموعه تحت تاثیر قرار نگیرد. یکی از اقدامات مدیر در راستای رهبری و هدایت گری یک مجموعه، پایش و رصد آن مجموعه است.

وی در خصوص مدیریت بحران در مدارس گفت: امروزه مدیریت بحران یکی از شاخصه های اصلی مدیریتی در کشور ما است و مدیر مدرسه باید توانایی مدیریت در شرایط بحرانی را داشته باشد. دوران کرونا یک بحرانی برای مدارس تلقی می شد و مدیرانی که با مدیریت بحران صحیح، توانستند مجموعه مدرسه را با دنیای تکنولوژی و آموزش مجازی وفق دهند، آسیب های اجتماعی کمتری را در این دوران متحمل شدند. در دنیای مترقی، کلیات فرایند مدیریتی ثابت است و در جزئیات، به تناسب شرایط، با مدیریت بحران صحیح مدیران، می توان از چالش های پیش رو عبور کرد و از راهکارهای مدیریت بحرانی که استفاده می شود می توان تفاوت مدیران را تمیز داد.

گل محمدی در خصوص صیانت از مدارس تصریح کرد: یکی از مولفه های اصلی مدیریت، شفاف بودن است و مدیر یک مدرسه جهت صیانت از سیستم مدرسه، نیاز به شفافیت در فعالیت های مدیریتی مدرسه با اولیا، همکاران و همینطور دانش آموزان دارد.

وی در ادامه گفت: تمامی موضوعات مطروحه در مدرسه قابل بحث در شورای مدرسه است و نگاه مدیر به برگزاری مدون این شورا، توانمندی مدیریت و برنامه ریزی موضوعات، نشان دهنده هوش مدیریتی فرد در مدرسه است.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه ۱۷ خاطر نشان کرد: در نوشتن برنامه مدرسه، ضرب آهنگ عقلانیت باید وجود داشته باشد و این جمله در اصل یعنی وجود یک رابطه منطقی بین ارکان و برنامه ریزی های مدرسه، برای مثال برنامه درسی نوشته شده در مدرسه، معلم محور نباشد و برای تدوین برنامه مدرسه، جنبه های مختلفی را با رعایت یک سری از مولفه ها بر اساس منافع دانش آموز باید در نظر گرفت.

گل محمدی تصریح کرد: از مدیران جدید انتظار می رود که با حضور فیزیکی در مدارس با آگاهی کامل، پاک دستی، چشم پاکی، اجرای عدالت آموزشی، تکریم ارباب رجوع و داشتن برنامه برای اولیای دانش آموزان را یک اصل بدانند و بتوانند با دانش افزایی، مطالعه آیین نامه های آموزش و پرورش و مدیریت مدارس، و همچنین با افزایش گنجینه اطلاعات مرتبط با سند تحول بنیادین، با کیفیت مطلوب تری به مدیریت در مدارس بپردازند.

وی در پایان تاکید کرد: مدیریت؛ هنر دانستن و توانایی به کار بستن است در واقع یک مدیر موفق کسی است که با داشتن آگاهی همه جانبه به امور، بتواند از نیروهای انسانی، فضاهای موجود با هدف دانش آموز محوری، بالاترین بهره مندی را در مدارس داشته باشد.

گفتنی است بعد از اجرای فرایند مصاحبه و انتخاب مدیران جدید، جلسات کارگاهی و تخصصی با محورهای مدیریتی مدرسه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار