‌یک پلاک، تنها یادگار پیکر معلم شهید صالح کندری

قم (پانا) - شهید عباس صالح کندری از معلمان قم بود که در عملیات عاشورای 2 مفقودالاثر و نامش در ردیف شهیدان والامقام کنگره ملی شهدای استان قم ثبت شد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
‌یک پلاک، تنها یادگار پیکر معلم شهید صالح کندری

شهید عباس صالح کندری فرزند حسین در تاریخ سوم ماه مهر ‌سال 1337 در شهر نظنز به دنیا آمد و خانواده وی به قم و حرم کریمه اهل بیت(س) مهاجرت کردند.

شهید صالح کندری مقاطع مختلف تحصیلی را به ترتیب در دبستان کریمی، راهنمایی حافظ و دبیرستان امام صادق(ع)- حکیم نظامی- پشت سر گذاشت. آنگاه به دلیل علاقه‌اش به شغل شریف معلمی، به مرکز تربیت معلم طالقانی قم راه یافت و سپس به استخدام آموزش و پرورش در آمد.

وی حدود پنج سال در مدارس ابتدایی شهر قم و روستاهای اطراف مشغول تدریس شد؛ با شروع جنگ تحمیلی به عضویت بسیج درآمد و ایام تابستان و تعطیلی مدارس، در جبهه‌های نبرد حضور می‌یافت.

شهید صالح کندری در آخرین اعزام خود به جبهه، همراه با گردان امام سجاد(ع) لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع)، در ۲۴ مرداد سال ۶۴ در منطقه عملیاتی چنگوله مفقودالاثر شد و پس از 11 سال مفقودیت، تنها یک پلاک از این شهید والامقام تفحص و به خانواده‌اش تحویل داده شد تا با همان پلاک، مشعل فروزانی برای هدایت دیگران باشد.

سنگ یادبودی به نام شهید عباس صالح کندری در قطعه اول گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم قرار دارد؛ برادر بزرگوار این شهید عزیز به نام «محمد‌صالح کندری»، یک سال بعد در جبهه به شهادت رسید.

در بیان برخی از ویژگی‌های شهید صالح کندری آمده است: وی در ایام مبارزات انقلابی، در تظاهرات و دیگر برنامه‌های مربوط به انقلاب، حضوری فعال داشت، اعلامیه‌های حضرت امام را مخفیانه پخش می‌کرد؛ دائم‌الوضو و اهل تدین و تهجد و حسن خلق بود. گشاده‌رویی و شوخ طبعی‌اش در خانواده زبانزد بود. در منزلش محفل روضه‌خوانی و عزاداری برپا می‌کرد و به نوجوانان و جوانان محل، سلاح آموزش می‌داد.

در فرازهایی از وصیت‌نامه شهید صالح کندری آمده است: «به نام الله خالق مخلوقات، فاطرالسماوات و روشنگر دل‌ها، کسی که یادش آرام بخش قلب‌هاست؛ او که غفار الذنوب و ستارالعیوب است.

پدر جان و مادر جان! سلام و درود الهی به شما عزیزان که توانستید این امانت الهی را خوب تربیت و نگهداری کنید و در راه خودش قربانی کنید. اما بنده عاصی که غرق در گناهم و در دلم جز ترس از خدا و امیدم جز به رحمت او نیست. عمل مقبولی ندارم و روسیاهم. عمرم را بیهوده گذراندم و نمی‌دانم با چه رویی در محضر خدا در محشر حاضر شوم و جواب دهم.

شما آشنایان را به تقوای الهی که همان انجام واجبات و ترک محرمات است، دعوت می‌کنم. همیشه پیرو خط ولایت فقیه باشید که همان ولایت ولی امر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است. همیشه خدا را به یاد داشته باشید و کارها را با نام و یاد و برای او انجام دهید...»

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار