در گفت‌و‌گو با مدیرعامل خیریه التیام عنوان شد:

یکی از روش‌های درمان بیماران در خیریه التیام، خنده‌درمانی است

تهران (پانا) - مدیر عامل موسسه خیریه التیام ضمن اشاره به فعالیت‌های گوناگون موسسه، هدف اصلی و مهم فعالیت‌های موسسه التیام را همدردی با بیماران و کمک به درمان آن‌ها از روش‌های مختلف دانست و یکی از روش‌های مورد استفاده را، دلقک‌درمانی یا خنده‌درمانی عنوان کرد که هدف از این روش، برقراری آرامش بیشتر در طی روند درمان افراد در بیمارستان است.

کد مطلب: ۱۳۰۱۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
یکی از روش‌های درمان بیماران در خیریه التیام، خنده‌درمانی است

در برهه‌ای از زمان قرار داریم که برخی از مردم به تنهایی و به راحتی نمی‌توانند مشکلات اقتصادی خود را حل کنند. به ویژه اگر بیمار شوند و هزینه‌های درمان این بیماری‌ها سرسام‌آور باشد. در چنین شریطی افراد یا گروه‌هایی هستند که داوطلب خدمت به همنوع خود می‌شوند و مشق انسانیت و نوع دوستی را تمرین می‌کنند. خیریه‌ای به نام «التیام» در همین راستا شکل یافته است که برای آشنایی با فعالیت‌ها و برنامه‌های آن به سراغ مدیر خیریه می‌رویم.

دانیال آل بویه؛ مدیر عامل موسسه خیریه «التیام» در گفت‌و‌گو با پانا درباره چگونگی شکل‌گیری و نحوه فعالیت‌های موسسه گفت: «شماری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران که دغدغه خدمت به همنوعان خود را داشتند، در سال ۱۳۹۳ گرد هم آمده و انجمن خیریه ای موسوم به «التیام» را به وجود آوردند.»

وی درباره نخستین جرقه شکل‌گیری التیام گفت: «اندیشه تشکیل خیریه التیام از دورانی آغاز شد که ما مشغول گذران دوره های آموزشی خود بودیم و بیمارانی به ما مراجعه می کردند که به سبب ناتوانی در پرداخت هزینه های درمانشان، از پیگیری روند درمان، خودداری می کردند و با رضایت شخصی از بیمارستان خارج می شدند. دیدن این صحنه ها دل ما را به درد می‌آورد و ذهن ما را مشغول می‌کرد. از این رو سعی کردیم به عنوان کسانی که در رشته‌های مرتبط با پزشکی تحصیل می کنیم تا حد توان به این افراد کمک کنیم. بنابراین فلسفه تشکیل التیام، حمایت از بیماران نیازمند بوده است.»

آل بویه درباره نحوه آغاز فعالیت‌های موسسه توضیح داد و گفت: «در ابتدا بنده این فعالیت های درمانی را با یکی دو نفر از دوستان شروع کردم. اما مدت زیادی نگذشت که به واسطه انتشار اخبار فعالیت هایمان به مکان ها و مراکز درمانی دیگر، افراد دیگری به ما ملحق شدند و در واقع دغدغه ای شخصی، عمومیت پیدا کرد و تبدیل به دغدغه ای جمعی شد. نکته جالب اینجاست که اعضای موسسه فقط از میان دانشجویان رشته پزشکی نیستند و از سایر رشته های مرتبط هم عضو داریم. اما مکان موسسه، داخل دانشگاه علوم پزشکی ایران است.»

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با تاکید بر این مطلب که از ابتدای تشکیل خیریه هیچ‌گاه هدف ما کسب جایزه و یا مقام نبوده، اظهار کرد: «با این حال در سال ۱۳۹۵ به لطف پروردگار، بنده به عنوان دانشجوی فداکار معرفی شدم و موسسه التیام به عنوان «بهترین خیریه وزارت بهداشت و درمان» معرفی شد.»

وی درباره ادامه فعالیت‌های خیریه و استقبال مردم برای عضویت در موسسه افزود: «تا سال ۱۳۹۹، فعالیت های خیریه، دانشجویی باقی ماند. اما در این سال تصمیم گرفته شد که التیام در قالب گسترده تری فعالیت های خود را عرضه کند و از ظرفیت افراد داوطلب خارج از دانشگاه نیز برای پیشبرد اهداف انسانی خود بهره ببرد. از این رو موسسه به یک خیریه دانشجویی مردمی تبدیل شد.»

مدیر عامل خیریه التیام با اشاره به برنامه‌های متنوع خیریه گفت: «یکی از برنامه های خیریه حضور فعال در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله است. چنانچه در سال ۹۷ در زلزله سر پل ذهاب در منطقه حضور داشتیم، متأسفانه در آن حادثه تنها خانه بهداشت منطقه به صورت جدی آسیب دیده و تخریب شده بود که خوشبختانه با عنایت خداوند متعال و با کمک دانشجویان، هزینه های بازسازی مرکز مذکور تامین شد و آن مرکز بهداشت دوباره فعالیت خود را شروع کرد. پس از این ماجرا، به لطف پروردگار به خاطر اینکه تنها خیریه دانشجویی حاضر در سر پل ذهاب بودیم، مفتخر به دریافت نشان ملی نیکوکاری شدیم و اکنون باعث افتخار ماست که بر روی تابلوی خانه بهداشت سر پل ذهاب نام «التیام» را نوشته اند.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سختی های حرفه و رشته پزشکی به سمت چنین اقداماتی روی آوردید گفت: «بله رشته پزشکی بسیار حساس، سخت و پر مشغله است. اما می توان گفت که احساس کمک به همنوع در وجود همه انسان ها نهادینه شده است و اما این حس زیبا در ما دانشجویان رشته پزشکی به واسطه سر و کار داشتن با رنج بیماری و بیماران، قوی تر دیده می شود. البته راهنمایی ها، هدایت ها و سخنان استادهایمان در راستای کمک به انسان ها بی تاثیر نبود.»

آل بویه درباره این پرسش که التیام چه برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کند، بیان کرد: «موسسه علاوه بر موارد ذکر شده فعالیت های جانبی دیگری همچون توزیع بسته های معیشتی برای رفع نیازهای غذایی خانواده های نیازمند را بر عهده دارد. اما نکته مهم این است که اولویت خیریه التیام تنها جمع آوری کمک های مالی و نقدی نیست، بلکه نقطه پررنگ فعالیت‌های خیریه و اساس کار، بر همراهی اعضا و حضور داوطلبانه برای رفع دردهای بیماران نیازمند و کمک به آنها در شرایط بحرانی است. کمک مالی اعضا خوب است اما زیباتر از آن اختصاص دادن بزرگترین دارایی اعضاء یعنی وقت گران‌سنگ و ارزشمندشان برای فعالیت‌های مختلف در خیریه است.»

در ادامه آل بویه از «دلقک درمانی» به عنوان یکی از روش‌های منحصر به فرد این خیریه نام برد و تاکید کرد: «یکی از مهمترین ویژگی های خیریه التیام، راهکار یا روش «دلقک درمانی یا خنده درمانی» است. در این روش اولویت درمان با تمرکز بر ارتباط صحیح و موثر میان کادر درمان و بیمار است و هدف از این کار، برقراری آرامش بیشتر در طی روند درمان افراد در بیمارستان است. این آرامش در روند معالجه و درمان بسیار موثر بوده است. دلقک درمانی برای بیماران در هر رده سنی، بازخورد بسیار خوبی داشته است. اما خوشبختانه درباره کودکان بازدهی بسیار مثبتی را شاهد بودیم. درباره نحوه کار به صورت مختصر باید به عرض برسانم که برای نمونه درمانگر، لباس هایی که نماد های مخصوصی دارند به تن کرده و با کودک ارتباط برقرار می کند. از دیگر فعالیت های این روش می توان به اجرای نمایش گروهی، نقاشی کردن برای کودک و یا بازی های مورد علاقه بچه ها اشاره کرد.»

وی افزود: «علاوه بر برنامه خنده درمانی در بیمارستان ها، تلاش کردیم تا با هدف گسترش جامعه خنده درمانگرها در کشور، این مهارت را به صورت کارگاهی به علاقه مندان آموزش دهیم.»

مدیرعامل خیریه التیام در همین ارتباط به نقل خاطره ای شنیدنی پرداخت و گفت: «موسسه التیام عضو کوچکی به نام «آریاندخت» دارد که در بازدیدهای بیمارستانی با وی آشنا شدیم. آریاندخت، دچار بیماری سرطان خون بود که خوشبختانه و به لطف خداوند و با گذراندن دوره های خنده درمانی اکنون به طور کامل بهبود یافته است. آریاندخت خودش، سهم بزرگی از بهبودی خود را مدیون تلاش های ستودنی گروه التیام می داند. او اکنون یکی از اعضاء کوچک گروه التیام شده است. آریاندخت، تنها یکی از ده ها بیماری است که با استفاده از روش دلقک درمانی مداوا شده اند که این امر نشان از این دارد که این مدل درمان، تاثیرات شگرفی در درمان بیماران داشته و خواهد داشت. البته لازم است که یادآوری کنم این روش، جای پیشرفت زیادی در ایران دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان همراهی با التیام برای مردم وجود دارد، گفت: «شرط اول برای همکاری با موسسه، داوطلب بودن، عاشق بودن و علاقه مند بودن برای انجام کارهای خیر است و اما برای عضویت در انجمن با جستجو در مرورگرها و پیدا کردن نام التیام، در بخش اعلام همکاری، می توان با التیام همراه شد.»

دانش‌آموز خبرنگار: مینو آقایی‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار