همزمان با دهه کرامت عنوان شد:

آموزه‌های متعالی اسلام درباره جایگاه زنان، عامل مهمی در تغییر نگرش مردم در جامعه اسلامی است

تهران (پانا) - فعال اجتماعی و عضو سابق مجلس دانش‌آموزی دختران منطقه ۲، وجود پاک حضرت فاطمه و آموزه‌های متعالی اسلام درباره جایگاه دختران و زنان را عامل بسیار مهمی در تغییر نگرش مردم در جامعه اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۲۸۴۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزه‌های متعالی اسلام درباره جایگاه زنان، عامل مهمی در تغییر نگرش مردم در جامعه اسلامی است

مهسا کنعانی؛ فعال اجتماعی و عضو سابق مجلس دانش آموزی دختران منطقه ۲ درگفت و گویی که به مناسبت دهه کرامت انجام شد، ضمن اشاره به رویدادهای اجتماعی تاریخ صدر اسلام گفت: «نهال اسلام هنگامی شکوفه داد که مردمان زمانش، جاهلانه ارزشی برای دختر و زن قائل نبودند. همان زنانی که وجودشان مقدمه پدیدآیی مردان بود.»

وی ادامه داد: «در این هنگامه دشوار که هنجارها وارزش های موجود در فرهنگ جاهلیت متعصبانه با گوشت و خون اعراب عجین شده بود، یکی از برنامه های مهم رسالت پیامبر اعظم (ص)، تغییر پندارهای نادرست مردم و توجه دادن همگان به جایگاه ارزشمند دختران و زنان در جامعه بود. خوشبختانه این تلاش های فرهنگی، پس از چند سال ثمره داد. با تولد دختری بهشتی که خداوند او را کوثر؛ یعنی خیر بی پایان نامید. کوشش های پیامبر در راستای اصلاح اندیشه و تفکر مردم در باب مقام زن به اوج خود رسید و به بار نشست.»

کنعانی افزود: «اگر در زندگی و سیره حضرت زهرا (س) نیک بیندیشیم و خوب به تماشا بنشینیم، در می یابیم که او دختری بود که در فضیلت و کمال، گوی سبقت را از بسیاری از مردان ربود و به لقب «برترین زن هستی» دست یافت.»

عضو سابق مجلس دانش آموزی دختران و دانش آموز خبرنگار پانا منطقه ۲ شهر تهران گفت: «خوشبختانه از برکت وجود این کوثر الهی و به مدد الگوگیری از آن حضرت، نگاه جامعه اسلامی به وجود دختر و زن تغییر کرد و اصلاح شد. از آن پس، دختران و زنان دیگری همچون فاطمه زهرا (س)، افزون بر حفظ عصمت و پاکی، در مسیر تعالی و تکامل فردی و اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. یکی از آن بزرگواران، حضرت فاطمه معصومه، دختر پاک نهاد امام هفتم (ع) و خواهر محبوب امام رضا (ع) است که یمن قدوم مبارکش، روز تولد او در ایران اسلامی، «روز ملی دختران» نامگذاری شده است.»

وی با اشاره به اهمیت مقام دختران و زنان در آموزه ها و مفاهیم دین اسلام و مذهب شیعه گفت: «در کتاب های روایی اصیل شیعه، در بخش های جداگانه ای درباره مقام زنان و دختران، مطالب قابل توجهی آمده است. از آن میان در کتاب شریف کافی؛ باب فضل البنات؛ درباره فضیلت دختران، و نیز در چند بخش از کتاب وسائل الشیعه، مطالب قابل اعتنایی در این باره آمده است که به صورت خلاصه می توان گفت که موضوع آنها محبت بیشتر به فرزند دختر، در مقایسه با دیگر فرزندان و تکریم دختران است که این امر نشان از اهمیت مقام دختران دارد.»

کنعانی در پایان ضمن بیان تبریک روز دختر و آرزوی سعادت و سلامت برای همه دختران ایران، خاطر نشان کرد: «خوشبختانه در ایران اسلامی، سیاستگذاران امور فرهنگی در چند سال اخیر، برای بزرگداشت مقام و ارج دختر، سالروز تولد خانم فاطمه معصومه (س) را روز ملی دختران نامیده اند و به همین مناسبت برنامه های مختلف مذهبی و فرهنگی و تربیتی برگزار می کنند. از جمله این برنامه ها، می توان به برنامه های دهه کرامت اشاره کرد که تا سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در این دهه، علاوه بر یاد آوری مفاهیم و آموزه های اسلامی در این ارتباط، به بررسی جایگاه والای ائمه اطهار و ارادت مردم ایران به امامان شیعه به ویژه امام رئوف؛ علی بن موسی الرضا (ع) در میان ایرانیان می پردازند.»

دانش آموز خبرنگار؛ ستایش بیرامپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار