چطور بفهمیم دچار مشکل روده شده‌ایم؟

تهران (پانا) - گاهی اوقات نشانه‌هایی در پوست وجود دارد که اگر آنها را به موقع بشناسید میتوانید به‌راحتی بیماری درونتان را متوجه شوید و برای درمان آن اقدام کنید.

کد مطلب: ۱۳۰۱۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
چطور بفهمیم دچار مشکل روده شده‌ایم؟

به گزارش نمناک، داشتن پوستی درخشان باعث زیبایی می شود؛ همچنین نشان دهنده سلامت درون بدن هم هست. از طرفی اینکه پوست گلگون، سالم و درخشنده داشته باشیم، در اعتماد به نفسمان هم مؤثر است اما جالب است بدانید که بعضی از مشکلات درون بدن مانند مشکلات روده ای، خودشان را روی پوست نشان می دهند که در این قسمت قصد داریم این مشکلات را به شما معرفی کنیم.

*قرمزی مداوم پوست می تواند علامت یک مشکل باشد

بیش از 14 میلیون نفر در دنیا با مشکل گلسرخی مواجه هستند که البته علائم دیگری هم دارند اما مهم ترین آن قرمزی دائم پوست است که معمولاً در اطراف بینی و در ناحیه مرکزی صورت بیشتر دیده می شود که ممکن است روی پیشانی، گردن و قفسه سینه هم ظاهر شود و اگر آن را درمان نکنید، به خاطر گشاد شدن رگ های خونی کوچک روی پوست این قرمزی دائمی خواهد شد.

مطالعات اخیر نشان می‌ دهند که بعضی از اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک، سندروم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده، رفلاکس گوارشی و رشد بیش از حد باکتری های روده یا سوء هاضمه می تواند عامل ایجاد گل سرخی باشد. اگر آنها را درمان کنید، علائم هم بهبود پیدا می کنند، زیرا بیماری های پوستی التهابی نشان ‌دهنده میکروبیوم نامتعادل روده هستند که یک پاسخ اغراق آمیز را در سیستم ایمنی به وجود می آورند.

گل سرخی می‌ تواند باعث پدیدار شدن رگ های صورت شود

اگر متوجه رگ های عنکبوتی روی صورتتان شدید؛ یعنی مشکلات گوارشی ایجاد شده است و علائم آن به گونه ای ظاهر می شود که رگ های خونی ریز روی بینی و گونه قابل رویت خواهند شد و یک الگوی شبکه ای از رگ ها روی پوست تشکیل می دهند.

عفونت روده و باکتری هایی مانند اچ پیلوری هم در افراد مبتلا به گل سرخی رایج است و ممکن است باعث پدیدار شدن رگ های روی صورتتان شود که معمولاً با درمان لیزر آنها را ناپدید می کنند؛ اما بهتر است که مشکل به صورت ریشه ای برطرف شود.

* برجستگی های متورم روی صورت می تواند به خاطر مشکل روده باشد

بعضی از افراد مبتلا به گل سرخی ممکن است شاهد برجستگی‌ هایی حاوی ترشح با رنگ قرمز خیلی ریز شبیه به جوش یا آکنه باشند که معمولاً روی بینی، گونه و چانه هم ظاهر می‌ شوند و ممکن است پشت پلک هم اتفاق بیفتد.

این برجستگی های ملتهب را معمولاً با داروی آنتی بیوتیک درمان می کنند. بعضی از پمادهای موضعی بدون نسخه هم می‌ توانند به بهبود انواع خفیف آنها کمک کنند. اگر شما هم این علائم را داشتید، از مصرف مواد غذایی مانند؛ غذاهای پر ادویه، نوشیدنی‌ های داغ، لبنیات و شکلات خودداری کنید و حتما به متخصص پوست مراجعه کنید و هر چه سریع تر هم مشکلات روده ای را بررسی کنید تا وضعیتتان بهبود پیدا کند.

* گل سرخی ممکن است چشم را هم درگیر کند

علاوه بر بینی، گونه و پیشانی ممکن است که این مشکل در چشم و پلک هم تاثیرگذار باشد. علائمی مانند قرمزی، خشکی، سوزش و اشک زیاد یا تاری دید و ورم پلک یا حساسیت به هر گونه جسم خارجی داخل چشم می تواند نشان دهنده این مشکل باشد؛ که گاهی اوقات علت آن ناتوانی روده برای هضم پروتئینی به نام کاتلیسیدین است.

این پروتئین از پوست در برابر عفونت محافظت می کند اما اگر مقدار آن زیاد شود، خود عاملی برای بیماری رزاسه یا گلسرخی خواهد بود که ممکن است علائم ناراحت‌کننده را در چشم به وجود بیاورد.

اگر متوجه این علائم شدید، حتما باید مشکل را در روده تان بررسی کنید. از طرفی هم استفاده از کمپرس گرم و شامپو بچه برای شستن پلک و حفظ بهداشت این ناحیه اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این موارد به شما کمک نکرد، حتما به یک متخصص چشم و یک متخصص پوست مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار