پانا از اقدامات شاخص دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش در یکسال گذشته گزارش میدهد/ بخش نخست
وزارت آموزش و پرورش کار 17 سال را «90 روزه» انجام داد
۵۳۵۵ فضای ورزشی درون مدرسهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده اما در دولت سیزدهم با نهضت ملی ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی با رویکرد عدالت تربیتی در حال پیگیری است
تهران (پانا) - اجرای طرح شهید سلیمانی برای طراحی و ساخت 2100 فضای ورزشی درونمدرسهای در مدت 90 روز، یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش است که بهطور میانگین با فعالیتها و تلاشهای 17 سال، برابری میکند.
تربیت تمامساحتی مطابق تاکید سند تحول بنیادین، از مهمترین رسالتهای آموزش و پرورش محسوب میشود. در این میان، ساحت تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، یکی از ساحتهای مهم تربیتی در این سند است. تربیت تمامساحتی بر این نکته تاکید دارد که رویکرد تعلیم و تربیت دانشآموزان در مدارس باید همهجانبه و متوازن باشد؛ یعنی دانش آموزان بتوانند در فضای آموزشی و پرورشی مدرسه در کنار فراگیری علوم و فنون، مهارتهای لازم را برای زندگی کسب کرده و با فعالیتهای ورزشی و تربیتی، سلامت جسمانی و شادابی روحی خود را تقویت کنند.
ساحت تربیت زیستی و بدنی از این منظر برای مقامات خانواده بزرگ آموزش و پرورش دارای اهمیت است که پیشران تحقق سایر ساحتهای تربیتی به شمار میآید. بنابراین ورزش نه از منظر تفریح و سرگرمی صِرف، بلکه به عنوان موضوع و حوزه مرتبط با سلامت دانشآموزان، مدنظر این وزارتخانه در دولت سیزدهم قرار گرفت؛ چراکه نشاط و سلامت دانشآموزان بر پیشرفت همهجانبه آنها تاثیرگذار است.
نهضت ملی با اولویت مناطق کمبرخوردار
بر همین اساس و برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش نهضت ملی ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسهای را در سراسر کشور و با تاکید بر مناطق کمبرخوردار و حاشیه شهرها پیگیری کرده است تا از این طریق، ۲۱۰۰ فضای ورزشی در مدت تقریبی ۹۰ روز طراحی یا ساخته شود.
وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه از مدتی قبل در سفرهای متعدد به مناطق دور و نزدیک در اقصی نقاط ایران اسلامی، در حال بهرهبرداری از طرحها و فضاهای ورزشی مدارس در قالب همین نهضت ملی بوده و هستند.
وزارت آموزش و پرورش در طرح شهید سلیمانی با موضوع طراحی، متناسبسازی و ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسهای با اولویت مناطق کمبرخوردار، ۲۵۴ سالن ورزشی، ۱۰۹۰ زمین چمن مصنوعی/کفپوش روباز، ۲۷۳ زمین ساحلی و ۴۸۳ کلاس درس تربیت بدنی (سالن ورزشی کوچک) را درون فضای مدارس کشور برنامهریزی و اجرا کرده است که این روند همچنان تا آغاز سال تحصیلی جدید و تا پایان سال جاری با قوت ادامه دارد. البته این آمار، جدای از برنامه آموزش و پرورش برای تعمیر و بهینهسازی ۸۲۹ مجموعه ورزشی است.
تاکید مقام عالی وزارت بر کار جهادی و اقدام بینظیر
اواخر اردیبهشت امسال بود که آیین افتتاحیه نهضت ملی طراحی و ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای (طرح شهید سردار سلیمانی) در نسیمشهر بهارستان با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و صادق ستاریفرد معاون تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه برگزار شد.
مقام عالی وزارت در این مراسم بر ضرورت کار جهادی در احیای اماکن ورزشی تاکید کرد و گفت: «اماکن ورزشی در گذشته تعطیل بود و باید فعالیت جهادی در این باره در آموزشوپرورش انجام شود.»
نوری همچنین در سفر اخیر خود به استان کرمان، در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستانهای شرقی این استان، با اشاره به اختصاص بودجه ویژه به منظور ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای، اظهار داشت: «فضای ورزشی درون مدرسهای مصداق عینی عدالت تربیتی است که اقدام بینظیری در تاریخ آموزش و پرورش کشور است.»
کار جهادی ۹۰ روزه
صادق ستاریفرد معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در روزهای نخست تیرماه امسال در جمع فرهنگیان استان فارس، به بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) اشاره داشت و گفت: «رهبر معظم انقلاب فرمودهاند که تحول جز با اقدام جدی و مجاهدانه رخ نمیدهد؛ بنابراین نگاه ما در مجموعه آموزش و پرورش به افتتاح پروژههای ورزشی، به عنوان یک اقدام مجاهدانه است.»
به گفته وی، با پای کار آمدن خیرین و مشارکت استانها، برنامهریزی و اقدامات خوبی برای یک کار جهادی ۹۰ روزه انجام شد که به عنوان نمونه، در استان فارس هر ۲ روز یک پروژه ایجاد شده است.
ستاریفرد همچنین اسفندماه سال گذشته، در مراسمی در مشهد مقدس اظهار داشت: «معتقدیم ساحت تربیت زیستی پیشران تحقق سایر ساحتهای تربیتی است و اگر دانشآموز ما سالم و بانشاط باشد در سایر حوزهها نیز کارها به خوبی پیش میرود. بنابراین با این رویکرد، ورزش امر تفننی و تفریحی نیست بلکه با سلامت بدن مرتبط است... فرآیند یاددهی و یادگیری در محیط جذاب عملی میشود، به همین دلیل ایجاد و طراحی فضای ورزشی درون مدرسهای را به عنوان اولویتِ کارها، طراحی کردهایم.»
مدارس دخترانه در بین اولویتهای وزارت
نکته قابل توجه در نهضت ملی طراحی و ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای (طرح شهید سردار سلیمانی) این است که تاکیدهای بدون نمایش و فراتر از شعار، بر توجه به مدارس مناطق کمبرخوردار، مرزی و حاشیه شهرها دارد. اما در همین نکته، یک واژه درخشان و پررنگ به نام «دختران» قرار گرفته است. به این معنا که مدارس دخترانه در ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسهای بر مدارس پسرانه اولویت دارند تا کاستیهایی که احیانا در برخی شهرها و استانها طی سالهای گذشته وجود داشته است، برطرف شود. هرچند در مناطق کمبرخوردار، فارغ از دخترانه یا پسرانه بودن مدارس، اقدامات جهادی در قالب این نهضت ملی انجام شده و همچنان در حال پیگیری است.
بنا به اعلام معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای با اولویت مدارس مناطق کمبرخوردار، مرزی، دخترانه و شبانهروزی پیگیری شده است که نشان از رویکرد مجموعه آموزش و پرورش برای تحقق عدالت تربیتی و ورزشی در مدارس اقصی نقاط کشور دارد.
اضافهشدن ۴۰ درصد به فضای ورزشی آموزش و پرورش
نکته حایز اهمیت در طرح شهید سلیمانی این است که در طول ۴۳ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۳۵۵ فضای ورزشی درون مدرسهای ایجاد شده و این در حالی است که فقط با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت مردمی، برای ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای به صورت جهادی برنامهریزی و اقدام شد.
به عبارت دیگر در طول ۴۳ سال به طور متوسط سالانه حدود ۱۲۴ فضای ورزشی درونمدرسهای در کشور ایجاد شده است اما در دولت سیزدهم با اجرای نهضت ملی، ساخت ۲۱۰۰ فضا در دستور کار قرار گرفت که به طور میانگین با تلاشها و فعالیتهای ۱۷ سال برابری میکند. علاوه بر این، تعمیر و بهینهسازی ۸۲۹ مجموعه ورزشی دانشآموزی در دستور کار قرار دارد که در این محاسبه آماری، لحاظ نشده است.
مطابق اظهارات ستاریفرد، با اجرای طرح شهید سلیمانی و ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درونمدرسهای، شاهد افزوده شدن ۴۰ درصد به فضای ورزشی آموزش و پرورش هستیم.
سخن پایانی این است که امروز نمیتوان مدعی تحقق کامل عدالت در هر زمینهای از جمله آموزش و پرورش بود اما میتوان اذعان داشت که این روزها هماهنگی بیشتری بین «شعار و اقدام» در زمینه عدالت تربیتی وجود دارد و البته راه بسیاری تا رسیدن به شرایط ایدهآل باقی مانده است. بنابراین تلاشها و برنامههای کنونی در راستای رسیدن به همان ایدهآل، پیگیری میشود و امید است در آینده نزدیک شاهد بهرهمندی یکسان و برابر همه فرزندان این سرزمین از امکانات، خدمات و فرصتهای تربیتی، تحصیلی و آموزشی باشیم.
* مهدی جابری؛ دبیر گروه آموزش و پرورش
ارسال دیدگاه