معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پاسخ به 9 سوال کلیدی دانش‌آموزان درباره تغییرات کنکور 1402

تهران (پانا) - معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش با اشاره به تغییرات مهم کنکور 1402، زمان دقیق برگزاری دو نوبت آزمون سراسری سال آینده را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ به 9 سوال کلیدی دانش‌آموزان درباره تغییرات کنکور 1402

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تغییرات آزمون سراسری سال 1402 و زمان دقیق برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: «کنکور برای پذیرش در سال 1402 در دو نوبت برگزار می‌شود. آزمون نوبت اول روز پنج‌شنبه 29 و جمعه 30 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. صبح روز پنج‌شنبه آزمون گروه‌ آزمایشی تجربی و عصر پنج‌شنبه نیز آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.»

وی افزود: «صبح روز جمعه 30 دی ماه نیز آزمون گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و عصر جمعه نیز آزمون گروه آزمایشی هنر برگزار می‌شود.»

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 گفت: «ثبت‌نام نوبت اول آزمون طی روزهای 8 تا 14 آبان ماه سال جاری انجام می‌شود و نتایج نوبت اول آزمون نیز در دهه دوم اسفند سال 1401 اعلام خواهد شد.»

مروتی در ادامه به زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 اشاره کرد و گفت: «نوبت دوم آزمون نیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 14 و 15 تیرماه سال 1402 برگزار خواهد شد. صبح روز چهارشنبه 14 تیرماه 1402 آزمون گروه‌های آزمایشی انسانی و ریاضی برگزار می‌شود و عصر همان روز نیز آزمون گروه هنر برگزار خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «صبح روز پنج‌شنبه 15 تیرماه سال 1402 آزمون گروه تجربی و عصر همان روز هم آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.»

به گفته مروتی، ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 نیز در تاریخ 15 تا 21 فروردین ماه سال 1402 انجام خواهد شد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: «در شهریور ماه سال 1402 نتیجه دو نوبت آزمون با سوابق آموزش‌وپرورش که برای کنکور سال آینده، 40 درصد برای پایه دوازدهم خواهد بود باهم تلفیق می‌شوند و یک نمره استخراج می‌شود و هر کنکوری هم که نمره بیشتری گرفته شود با سوابق تحصیلی تطبیق داده می‌شود و نمره نهایی به عنوان پذیرش برای سال 1402 اسفتاده خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه داوطلبان کنکور می‌توانند هر دو نوبت آزمون را شرکت کنند، گفت:«بله می‌توانند هر دو نوبت را شرکت کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا چهار کنکور هم می‌توانند شرکت کنند. اگر دو سال را شرکت کنند، چهار نمره کنکور دارند. فرض کنید کسی چهار نمره کنکور دارد و می‌خواهد برای 1403 یک نمره را ملاک قرار دهد که بالاترین نمره‌ای که کسب کرده را می‌تواند ملاک قرار دهد. البته این احتمال را هم می‌دهیم، داوطلبی در گروه‌های دیگر آزمون دهد که محدودیتی ندارد، به عنوان مثال کنکور تجربی را شرکت کرده و می‌خواهد آزمون بعدی را کنکور ریاضی شرکت کند، در اینجا حق انتخاب دارد که بالاترین نمره برای او ملاک است.»

هر داوطلب چند بار می‌تواند آزمون دهد؟

این مقام مسئول در سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص اینکه هر داوطلب تا چند بار می‌تواند در آزمون شرکت کند، گفت: «محدودیتی برای شرکت در آزمون نیست اما نتیجه کنکور تا چهار بار اعتبار دارد. داوطلب در طول دو سال (یعنی 4 بار آزمونی که می‌دهد) می‌تواند از نتیجه دو آزمون خود استفاده کند.»

مروتی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر دانش‌آموزی در نوبت اول آزمون رتبه دو هزار را کسب کند و در نوبت بعدی رتبه سه هزار را کسب کند، آیا می‌تواند با رتبه دو هزار به دانشگاه برود، گفت: «بله، هر کنکور تا دو سال اعتبار دارد و اگر فرد، برای بار پنجم در کنکور شرکت کند، نمره آزمون اول او اعتبار ندارد.»

حذف دروس عمومی از کنکور

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش درباره حذف دروس عمومی از کنکور 1402 نیز گفت: «دروس عمومی حذف نمی‌شود بلکه نمره دروس عمومی از سوابق آموزش‌وپرورش گرفته می‌شود و داوطلب سر جلسه کنکور، پاسخگوی سوالات دروس عمومی نیست.»

تکلیف پشت‌ کنکوری‌ها چه می‌شود؟

وی درباره وضعیت پشت‌کنکوری‌ها در کنکور 1402 و نحوه سنجش سوابق تحصیلی این گروه از داوطلبان نیز توضیح داد: «سوابق تحصیلی از سوی آموزش‌وپرورش به سازمان سنجش ابلاغ می‌شود و این سوابق تحصیلی در سال 1402 به طور قطعی در کنکور محاسبه می‌شود. تاکنون نمره سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشت یعنی اگر نمره سوابق تحصیلی بیشتر از نتیجه کنکور بود در آزمون تاثیر مثبت داشت اما اکنون دیگر اینطور نیست و ممکن است نمره کنکور داوطلبی خوب باشد اما سوابق تحصیلی بدی داشته باشد که این باعث می‌شود تا رتبه کلی او در کنکور پایین بیاید.»

حذف زیرگروه‌ها در کنکور 1402

مروتی در پاسخ به این سوال که آیا در کنکور 1402 زیرگروه‌ها حذف می‌شود، گفت: «قبلا زیرگروه‌های مختلفی وجود داشت اما اکنون زیرگروه‌ها حذف می‌شود. به عنوان مثال درس زمین‌شناسی در یک زیرگروه خاص تاثیر داشت اما اکنون که قرار است زیرگروه‌ها حذف ‌شود در همه دروس مربوطه تاثیر دارد و اینطور نیست که برخی دروس تاثیر بیشتری در یک زیرگروه داشته باشند و برخی دروس کمتر.»

چرایی جدا شدن سنجش و پذیرش کنکور در سازمان سنجش

معاون سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه درباره چرایی جدا شدن سنجش و پذیرش از کنکور 1402 توضیح داد:‌ «قرار بر این است که سازمان سنجش در کنکور فقط کار سنجش را انجام دهد و نمره را استخراج کند. اکنون پذیرش نیز به طور متمرکز با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها و رتبه افرادی که انتخاب رشته می‌کنند از سوی سازمان سنجش انجام می‌شود. در دانشگاه آزاد نیز کار پذیرش در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از سوی سازمان سنجش انجام می‌شود. طبق آیین نامه جدید همه دانشگاه‌ها باید کار پذیرش را خودشان انجام دهند اما هنور زیرساخت آن در دانشگاه‌ها فراهم نشده است و به محض اینکه زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها فراهم شود، دیگر پذیرش داوطلبان از سوی سازمان سنجش انجام نخواهد شد و به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود.»

مصوبه جدید می‌تواند عدالت آموزشی‌ را برقرار کند؟

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پذیرش داوطلبان کنکور می‌تواند از بی‌عدالتی به‌ویژه در مناطق محروم جلوگیری کند، گفت: «در این زمینه باید کار مطالعاتی انجام شود. در واقع به توزیع یکسان امکانات آموزشی بستگی دارد که آیا می‌توان در همه نقاط کشور یک نوع آموزش را پیاده کرد یا خیر و آیا همه افراد می‌توانند شرایط یکسان آموزشی داشته باشند که نتیجه‌گیری درباره این موضوع به کار مطالعاتی نیاز دارد.»

آخرین مصوبه کنکوری مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که طی دوسال اخیر واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی با موافقت و استقبال کارشناسان و همچنین مسئولان وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شد، اما مخالفانی نیز داشت که تردیدهایی نسبت به نحوه اعمال سوابق تحصیلی، اعتبار آزمون‌های نهایی دبیرستان، عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور و ... داشتند.

سرانجام و پس از کش و قوس‌هایی که این مصوبه کنکوری پشت سر گذاشت، روز 25 تیرماه، ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ را که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرا ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، از فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه تحت عنوان سنجش یاد می‌شود که از طریق «نمره ­کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار