الگوی ریزش مو در مرد‌ها و روش‌های درمان آن

تهران (پانا) - اگرچه ریزش مو و طاسی اصلا بد نیست و آدم نباید احساس کند به پایان دنیا رسیده است، اما برخی مرد‌ها نگران این موضوع و به دنبال روش‌هایی برای پیشگیری یا درمان هستند.

کد مطلب: ۱۳۰۰۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
الگوی ریزش مو در مرد‌ها و روش‌های درمان آن

به گزارش جامعه 24، بنابه گفته محققان کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM)، بیش از ۵۰ درصد مرد‌ها بعد از ۵۰ سالگی‌شان دچار طاسی مردانه می‌شوند.

یکی از دلایل اصلی طاسی با الگوی مردانه، ژنتیکی است و افرادی که سابقه طاسی در خانواده‌شان دارند، احتمال اینکه خود نیز طاس شوند بسیار زیاد است.

بنابر بررسی محققان، ریزش مو با الگوی مردانه ارتباط مستقیمی با هورمون‌های مردانه به نام آندروژن دارد. این هورمون وظایف متعددی از جمله، تنظیم رشد مو به عهده دارد و کاهش آن فرد را دچار ریزش مو می‌کند.

تار‌های مو چرخه رشد دارند و وقتی فردی گرفتار طاسی می‌شود، چرخه‌های رشد مو‌های او ضعیف شده و در نهایت فولیکول‌های مو از بین می‌روند و مو‌ها نازک و کوتاه‌تر می‌شوند و بعد از پایان چرخه رشد و ریزش، به جای آن‌ها مویی رشد نمی‌کند.

ریزش مو با الگوی مردانه اگر ژنتیکی باشد، عوارض جانبی خطرناکی ندارد، اما گاهی‌ اوقات طاسی، علت جدی‌تری چون سرطان‌های خاص، مصرف دارو، مشکلات تیروئیدی و مصرف استروئید آنابولیک دارد.

استروئید آنابولیک، دسته‌ای از استروئید آندروژن هستند که به‌صورت مصنوعی تولید شده و در برخی درمان‌های پزشکی مانند رشد عضله، تحریک اشتها، القا بلوغ و درمان ضعف مزمن در بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز استفاده می‌شوند. البته بیماری‌های قارچی یا اختلالات تغذیه‌ای هم می‌تواند موجب طاسی با الگوی مردانه شود.

افراد در خطر ابتلا به طاسی با الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه ممکن است از سال‌های نوجوانی شروع شود، اما معمولا در بزرگسالی و با افزایش سن رخ می‌دهد.

همانطور که گفته شد، ژنتیک در این نوع طاسی نقش بسزایی دارد و افرادی که یکی از اقوام نزدیک آنها، به‌ویژه اگر از خانواده مادری‌شان باشد، این نوع ریزش مو را تجربه کرده باشد، احتمال اینکه خود‌شان هم گرفتار طاسی با الگوی مردانه شوند، بسیار زیاد است.

روش تشخیص ریزش مو با الگوی مردانه

ریزش مو از شقیقه‌ها یا تاج سر ممکن است شروع طاسی با الگوی مردانه باشد. البته در برخی از مرد‌ها تنها یک نقطه از سر، دچار ریزش مو می‌شود. ولی در برخی دیگر ریزش مو‌ها از خط مو (جلوی سر) شروع شده و به عقب می‌رود و معمولا مو‌های سر شبیه حرف لاتین «M» می‌شود، اما در برخی دیگر، ریزش مو آنقدر ادامه می‌یابد تا بخش زیادی از مو‌ها از دست می‌رود یا سرکاملا طاس می‌شود.

تکنیک‌هایی برای برخورد با ریزش مو

اگر ریزش مو با الگوی مردانه علت پزشکی نداشته باشد و ژنتیکی باشد، کار خاصی نمی‌توان برای آن انجام داد، اما با استفاده از برخی تکنیک‌ها می‌توان فکری به حال طاسی سر افرادی که از این وضعیت ناراضی هستند کرد.

اگر شما هم دچار طاسی یا کم‌پشتی مو هستید، می‌توانید از این تکنیک‌ها استفاده کنید:

مدل مو

اگر دچار ریزش مو محدود شده‌اید می‌توانید با تغییر مدل مو‌های خود، بخش طاس سرتان را به‌خوبی بپوشانید.

کلاه‌گیس

با کلاه‌گیس می‌توان کم‌پشتی مو‌ها یا طاسی را کاملا پوشاند. کلاه‌گیس در رنگ و بافت‌های متفاوتی وجود دارد. البته برای اینکه کلاه‌گیس‌تان طبیعی به نظر بیاید، بهتر است کلاه‌گیسی انتخاب کنید که شبیه مو‌های اصلی‌تان باشد. برای این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

بافت‌های مو

روش دیگر، استفاده از مو‌های مصنوعی، بافت مو است. البته در این روش لازم است کاملا طاس نشده باشید. در بافت مو، مو‌های مصنوعی را به مو‌های طبیعی فرد می‌دوزند و مو‌های سر، پرپشت به نظر می‌رسد. این روش مو بهتر از نوع کلاه‌گیس آن است زیرا می‌توانید با وجود این مدل موی مصنوعی با خیال راحت به کار‌های روزمره‌تان برسید، شنا و حمام کنید و حتی با آن بخوابید.

البته از معایب این تکنیک این است که هر وقت موهایتان رشد کرد، دوخت را باید تکرار کنید. همچنین دوختن مو مصنوعی، به مو‌های طبیعی صدمه می‌زند.

داروهای درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل، داروی موضعی مخصوص پوست سر است. این دارو روند ریزش مو در برخی از مرد‌ها را کند کرده و فولیکول‌های مو را برای رشد مو‌های جدید تحریک می‌کند. نتایج این دارو معمولا بعد از ۴ ماه تا ۱ سال استفاده مشخص می‌شود. می‌توانید برای بهبود ریزش موهایتان از این دارو استفاده کنید.

البته با قطع مصرف ماینوکسیدیل، ریزش مو مجددا شدت می‌گیرد. از عوارض جانبی این دارو باید به خشکی پوست، سوزش و گاهی زخم پوست سر اشاره کرد که در این صورت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اضافه وزن، تورم صورت، دست، قوزک پا یا شکم، اشکال در تنفس موقع درازکشیدن، ضربان قلب شدید و درد در قفسه سینه از عوارض دیگر نادر این داروست که به محض مشاهده آن‌ها باید مصرف این دارو قطع شود.

داروی دیگری به نام فیناستراید وجود دارد که برای درمان ریزش مو به‌کار برده می‌شود. موفقیت این دارو در مواردی که ریزش مو تازه شروع شده است، بیشتر از داروی قبلی است. اما این دارو هم عوارض جانبی، چون افسردگی، خارش، جوش، کهیر، رشد سینه، تورم صورت یا لب‌ها، درد در بیضه‌ها و اشکال در نعوظ دارد. احتمال ابتلا به سرطان سینه از عوارض نادر این داروست.

کاشت مو

درمان غیرتهاجمی و البته گران طاسی مو، کاشت مو است. در این روش از نقاط دیگر بدن مو برداشته شده و روی پوست سر کاشته می‌شود. این روش آنقدر انجام می‌شود تا سر فرد دوباره پر مو شود. البته کاشت مو هم خطر ایجاد زخم و عفونت دارد، اما روشی طبیعی‌تر و دایمی است.

مشاوره برای درمان ریزش مو

اگر نمی‌توانید با ظاهر بی‌مو و جدیدتان کنار بیایید و دچار اضطراب، کمبود اعتمادبه‌نفس، افسردگی و دیگر مشکلات احساسی شده‌اید، حتما نزد یک مشاور بروید.

پیشگیری از طاسی با الگوی مردانه

متاسفانه هنوز روش موثری برای پیشگیری از این نوع طاسی وجود ندارد اما بنا بر فرضیه‌ها، اضطراب زیاد از مقدار هورمون جنسی کاسته و روند ریزش مو را افزایش می‌دهد. با فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند پیاده‌روی، شنیدن موسیقی‌های ملایم و هرازگاهی داشتن خلوتی آرام و بی‌سروصدا از اضطراب‌تان بکاهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار