گفت‌وگوی پانا با خبرنگار دانش‌آموز منطقه ۱۴ به‌مناسبت روز خبرنگار

خبرنگاری یعنی هنر ترکیب احساسات و وقایع با کمک قلم

خبرگزاری پانا موجب رشد دیدگاه دانش‌آموزان در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود

تهران(پانا) - خبرنگار پانا منطقه ۱۴ هدف اصلی خبرنگاران و اصحاب رسانه را قلم زدن در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های این سرزمین برشمرد و با خبر بودن از دغدغه‌های مردم و نگارش خبر با احساس درون را از وظایف سنگین قشر خبرنگار عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاری یعنی هنر ترکیب  احساسات و وقایع با کمک قلم

عطیه چوپانی، دانش‌آموز خبرنگار پانا با بیان اینکه خبرنگاری یک عشق عمیق است و یک خبرنگار باید از تمام احساس های درونش به نحو احسن استفاده کند و از دغدغه‌های مردم باخبر باشد، در گفت و گو با پانا گفت: «از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ وارد خبرگزاری پانا شدم و از طریق معاون پرورشی مدرسه توانستم با مجموعه بزرگ خبری دانش آموزان آشنا شوم. در اوایل این مسیر چیزی از اصول و نکات خبرنگاری نمی‌دانستم و برخلاف تصور عموم مردم که خبرنگاری یک حرفه آسان و زیبایی است، در باطن حرفه ای سخت و دشوار است.»

وی عنوان کرد: «خبرگزاری پانا به عنوان یک مرجع خبری و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، بیشتر از آنکه یک پایگاه خبری باشد، یک فضای تربیتی برای من داشت و زمینه تربیت اجتماعی من و سایر دانش آموزان را در بستر سواد رسانه محقق کرد. به عقیده من برای تغییر در آموزش و پرورش باید سند تحول اجرا شود و با توجه به گستردگی دستگاه تعلیم و تربیت، امید آفرینی در دل نوجوانان بدون اجرا شدن سند تحول امکان پذیر نیست و برای اجرای سند تحول نیازمند رسانه هستیم و به پشتوانه آن نیازمند تربیت و پرورش خبرنگاران فعال و متعهد هستیم، چرا که خبرنگاران چشم های بیدار و گوش های شنوای جامعه هستند.»

چوپانی با اشاره به اینکه اندیشه خبرنگار قلم زدن برای رشد جامعه است، افزود: «خبرنگار با قبول حرفه خبرنگاری درواقع به تربیت و پرورش مسئولیت پذیری و ایفای نقش موثر در برابر مسائل اجتماعی می پردازد و با خودباوری، آماده ورود به جامعه بزرگتر می شود‌. خبرنگاران پانا به عنوان سفیرانی در مدارس می‌توانند با تلاش خود آموزش و پرورش را برای رسیدن به اهداف سند تحول یاری کنند، از این رو اندیشه خبرنگار قلم زدن برای رشد جامعه است.»

وی خبرگزاری پانا را خبرگزاری امین آموزش و پرورش و تنها صدای دانش آموزان دانست و ادامه داد: «خبرگزاری پانا در دل نهاد سازمان دانش آموزی و با نگاه تربیتی فعالیت می کند. دانش آموز خبرنگاران در خبرگزاری پانا تلاش می‌کنند با توانمندی سایر دانش آموزان و مهارت های اجتماعی از جمله: سواد رسانه‌ای، جرات‌مندی، مشارکت پذیری و سخنوری آموزش و پرورش کشورمان در تحقق ساحت اجتماعی در سند تحول بنیادین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ارائه شده است، یاری کنند و با همت و تلاش خود در نشر اخبار آموزش و پرورش فعال باشند.»

خبرنگار پانا با تاکید بر اینکه بدون تردید، بخش بزرگی از رسالتی که امروز خبرنگارانِ ایرانِ اسلامی بر عهده دارند، ادامه‌ مسیر شهدای کربلا است، افرود: «تقارن ۱۷ مرداد امسال با عاشورای حسینی، فرصتی مغتنم برای یادآوری این حقیقتِ روشن است که خبرنگاری در امتداد شغل اولیا و در ادامه‌ منشِ راویان حماسه تاریخ‌سازی است که در جریان نهضت عاشورا با چشمان حقیقت‌بینِ خود، آنچه را که دیدند و شاهد بودند، به عینیتِ تمام برای مردم بازگو کردند و مفاهیم بلندی چون عشق و ایثار، آزادگی و اخلاص، صداقت و راستی و دیگر مفاهیمِ انسانی را با نهضت امام حسین (ع) گره زده و برای همیشه جاودانه ساختند.»

چوپانی، علاقه را مهم ترین فاکتور برای یک خبرنگار دانست و گفت: «خبرنگار در حوزه خبرگزاری باید اول علاقه مند باشد، چون اگر با شوق و علاقه در حوزه ای فعالیت کند، باعث پیشرفت یک مجموعه می‌شود و اگر به کار علاقه داشته باشیم به آن کار ارزش و اهمیت بیشتری می‌دهیم، بنابراین زمانی خبرگزاری پانا می‌تواند بیشتر و بهتر پیشرفت کند که دانش آموزان علاقه مند وارد آن بشوند.»

وی در خصوص سختی های خود در مسیر خبرگزاری پانا گفت: «وقتی که سوار بر موج های پرتلاطم اخبار می‌شویم قطعا فراز و فرودهای زیادی دارد. زمانی که وارد خبرگزاری پانا به عنوان خبرگزاری دانش آموزان و فرهنگیان شدم، شاهد یک سری اتفاقات تلخ و شیرین بودم و از همه مهمتر زمانی که من وارد این خبرگزاری شدم، کشور ما درگیر شیوع بیماری کرونا بود و پانا در حوزه دانش آموزی و فرهنگیان تنها رسانه ای بود که تمام تلاش خودش را برای انعکاس اخبار به صورت جامع در تمامی ابعاد به خصوص عملکرد نظام آموزش و پرورش انجام می داد.»

یکی از دستاورد های پانا برای من، شکوفایی استعدادهایم بود

چوپانی ادامه داد: «یکی از دستاورد های پانا برای من، شکوفایی بعضی از استعدادهایم بود و حرفه خبرنگاری باعث شد که فن بیانم تقویت شود و سطح مطالعه و آگاهی ام در خصوص اخبار بیشتر شد و از زمانی که وارد خبرگزاری پانا شدم حس می‌کنم ‌روحیه مسئولیت پذیری بیشتر و حس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردم، در حالیکه قبل از آن فردی اجتماعی نبودم و حرفه خبرنگاری به پشتوانه اینکه باید خبرنگار فردی اجتماعی باشد و فارغ از جنسیت، ملیت و شغل افراد با دیگران ارتباط برقرار کند، توانستم فردی اجتماعی شوم. خبرگزاری پانا بعلاوه اینکه باعث پیشرفت اخلاقم شد و اعتماد به نفس من را بالا برد، باعث شد که زندگی ام را تغییر بدهد، چرا که داشتن اعتماد به نفس، یکی از مهارت هایی است که وجود آن در هر شغلی واجب است و اعتماد به نفس توانست در گذراندن دروس مدرسه و انتخاب شغل آینده ام کمک بسیاری کند.»

وی ادامه داد: «خبرگزاری پانا همانند یک آکادمی است که رسالت آن پرورش خبرنگار است، اگرچه محصول این خبرگزاری پس از پایان دوره دانش آموزی در اوج دوران بلوغ کاری در کار خبرنگاری دیگر فعالیتی نمی کنند، اما رسالت اصلی این خبرگزاری پرورش خبرنگار و معرفی آنان به سایر رسانه های کشوری و استانی و محله ای می‌تواند باشد که خبرگزاری پانا در تهران در این زمینه عملکرد موثق و موفقی داشته که درحال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی، مسئولان رسانه ها و سردبیران و خبرنگاران جزو نفرات پرورش یافته خبرگزاری پانا هستند.»

چوپانی افزود:‌ «خبرگزاری پانا موجب رشد دیدگاه دانش‌آموزان در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود و خبرنگاران در تلاشند که اخبار تهیه شده را به طور دقیق و کامل برای مردم انعکاس بدهند و حضور فعال آنها در مناسبت های مختلف باعث رشد و اعتماد به نفس در بین اکثر دانش آموز خبرنگاران پانا می‌شود. یکی از نکات جالب خبرگزاری پانا، فضای آن است که فضایی رقابتی نیست و همیشه به ما توصیه شده که فضای خبرگزاری پانا یک فضای دوستانه است و همکاران پانا بدون هیچ چشمداشتی به یکدیگر کمک می‌کنند، این باور در دانش آموز خبرنگاران پانا وجود دارد که با یکدیگر پیشرفت کردن و به موفقیت رسیدن در یک کار تیمی و منسجم در برنامه های خبری بهتر از کار فردی و جداگانه است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «با کمک پانا در زندگی درس های زیادی را آموختم، درس هایی که باعث توانمندسازی من در زمینه های مختلف شد. به دانش آموزان مدارس مختلف توصیه می‌کنم که اگر علاقه زیادی به حوزه خبرنگاری دارند، فارغ از ترس بیایند و وارد حوزه خبرنگاری بشوند و در این عرصه پیشرفت کنند؛ چون پانا سکوی پرشی برای دانش آموزان است که بتوانند روحیه کنجکاوی خودشان را تقویت کنند و بتوانند حس مسئولیت پذیری را در کنار خانواده بزرگ پانا تجربه کنند. مربیان پانا و دانش آموز خبرنگاران پیشکسوت پانا همواره حامی خبرنگاران جدید الورود به خبرگزاری پانا هستند و هیچ وقت پشت آنان را خالی نمی‌کنند.»

دانش آموز خبرنگار: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار