داوود عبیری در حاشیه همایش مدیران منطقه ۱۴ عنوان کرد:
تربیت دانشآموزان در ابعاد مختلف از اولویتهای حوزه پرورشی است
تهران (پانا) - به گفته معاون پرورشی و تربیتبدنی منطقه ۱۴، تربیت دانشآموزان در ابعاد مختلف وجودی و آموزش مهارتهای بنیادین زندگی به آنان از اولویتهای حوزه پرورشی است و مهمترین راهبرد تمام ساحتی تعلیم و تربیت با رویکرد مهارتمحوری، لازمه دستیابی به حیات طیبه و تحقق سند تحول بنیادین است.
داوود عبیری؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی جدید منطقه ۱۴ با تاکید بر اینکه برای مصونیتبخشی معنوی و فکری به دانش آموزان و مدارس، باید به عمقبخشی و کیفیتبخشی به فعالیتهای پرورشی و فرهنگی توجه بیشتری شود، در گفتوگو با پانا گفت: «حوزه پرورشی در وزارت آموزش وپرورش، به نسبت بقیه حوزهها، بیشترین نقش و بیشترین فرصت را در اختیار دارد. در این راستا محور فعالیتهای پرورشی، باید خلاقیت و توسعه توانمندیهای فردی دانشآموزان باشد و تحول در روشها و خلاقیت در اجرای برنامههای پرورشی و فرهنگی، اولویت اصلی واحد پرورشی و تربیتبدنی باشد، چرا که توجه به خلاقیت در فعالیتهای پرورشی موجب میشود، برنامهها و فعالیتها از حالت یکنواخت و ابلاغی خارج شده و با ایدهپردازی و مدیریت دانشآموزان به فعالیتهای اثربخش و ماندگار تبدیل شود.»
هر مدرسه در حقیقت یک کانون تربیتی برای آموزش و پرورش است
وی با بیان اینکه مهمترین رسالت حوزه پرورشی، تولید محتوا و ارائه الگو در زمینه زندگی ایرانی- اسلامی است، خاطرنشان کرد: «هر مدرسه در حقیقت یک کانون تربیتی برای آموزش و پرورش است. در این کانون باید به ظرفیتهای اولیاء در فعالیتهای تربیتی و پرورشی توجه شود و از مهمترین برنامههایی است که باید مدنظر قرار بگیرند؛ تولید محتوا و ارائه الگو در زمینه زندگی ایرانی اسلامی، مستندسازی سرودها و آواهای دانش آموزی است. همین موارد مهم، کاملا بیانگر جایگاه ویژه فعالیتهای پرورشی و تاثیر آنها بر رشد چند بعدی دانشآموزان و آیندهسازان کشور است.»
عبیری ضمن اشاره بر اینکه کیفیتبخشی فعالیتهای پرورشی با همکاری و مشارکت مدارس تحقق پیدا میکند، اظهار کرد: «دنیای امروز پر از نوآوریها و شگفتیهای جذاب برای دانشآموزان است و مربیان ما اگر همگام با تکنولوژیهای روز نباشند، از دانشآموز عقب میافتند. ما در نظر داریم با کلاسهای آموزشی به کیفیت بخشی فعالیتهای پرورشی بپردازیم و این مهم تنها با همکاری و مشارکت تمامی فعالین این حوزه تحقق پیدا میکند. روشهای جدید آموزش و تولید محتوا باعث میشود در مسیر پیشرفت رو به جلو گام برداریم و دانشآموزی مطابق با روز دنیا تربیت کنیم.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با اشاره به نقش سترگ آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد افزود: «تربیت نیروی انسانی آموزشدیده به عنوان مهمترین رسالت آموزش و پرورش در جوامع مختلف به شمار میرود و در کشور ما هم بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب، اصلیترین عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدنسازی نیروی انسانی محسوب می شود. در این راستا آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تربیت نیروی انسانی ایفا میکند و امروزه جامعهای در دنیا موفق است، که به آموزش و پرورش خود بها بدهد، زیرا خمیر مایه اصلی تربیت نیروی انسانی آن جامعه در آموزش و پرورش آن شکل میگیرد.»
وی با اشاره به اهمیت مشارکت در سرعت بخشی به فعالیت های آموزش و پرورش تصریح کرد: «اجرای سند تحول به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری و تحقق سند تحول دولت مردمی در حوزه آموزش و پرورش، نیازمند تسهیل مسیر دخیل شدن بخشهای مختلف حاکمیتی، دولتی و مردمی و به ویژه نهادهای مذهبی و انقلابی است و ما در مدارس و مراکز غیردولتی تلاش میکنیم از طریق همفکری، خردجمعی و استفاده از تجارب علمی و عملی مدیران اسبق و همه صاحبنظران به این سبک از مشارکت نائل شویم.»
عبیری با بیان اینکه اصلیترین راه موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین در مدارس، عمل به توصیههای مقام معظم رهبری و به روز بودن مربیان و دانشآموزان در زمینه علوم تربیتی و تببین درست واژه تربیت است، گفت: «سند تحول بنیادین، به عنوان شاه راه رسیدن به حیات طیبه متربیان در مدارس، باید مورد توجه ویژه مربیان مدارس قرار گیرد، تا برای رسیدن به اهداف این سند، نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مقوله تربیت عوض کنند. در این سند تأکید بر مباحث تربیتی و آموزش، مقدمهای برای تحقق اهداف تربیتی است. هدف تربیت، انتقال ارزشهاست و دانش باید در خدمت ارزش باشد. پس لازم است تا دیدگاه و نگرش نسبت به تربیت تغییر کرده و تعریف جدید، مبتنی بر علوم به روز تربیتی باشد.»
وی رویکرد حوزه پرورشی را در تحقق بصیرتافزایی، جهت دادن به موضوعات بصیرتی، تربیتی و پرورشی در بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت: «بصیرتافزایی معلمان، برنامه اصلی شورای پرورشی در بهارستان علم و ادب است و حوزه پرورشی منطقه در این خصوص مشغول برنامهریزی و اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و پرورشی است.»
عبیری در بخش دیگری از صحبتهایش آموزش و پرورش را دو بال پرواز به سوی پیشرفت و تکامل انسان عنوان کرد و افزود: «آموزش، منشاء تسخیر طبیعت و ابزار افزایش رفاه و آسایش زندگی انسان است و پرورش عامل هویتبخشی، جهتدهی و هدفدار کردن زندگی دانش آموز است. آبشخور فکری و بنیان فلسفی تقدم پرورش بر آموزش بر این نکته استوار است که آموزش سرعت زندگی و پرورش جهت آن را مشخص میکند و اگر جهتگیری زندگی جهتگیری درستی نباشد، افزایش سرعت آن چه بسا او را به بیراهه و پرتگاه ببرد.»
معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، در پایان ضمن تبیین و بازخوانی مهمترین اهداف و وظایف معاونین و مربیان پرورشی مدارس گفت: «در پیشبرد کارها، موضوع برنامهریزی از اهمیت بالایی برخوردار است و بر مبنای گفته اساتید مدیریت زمان، انسان بیبرنامه، انسان فاقد کارنامه عملکردی خواهد بود. از تمامی همکارانم در حوزه پرورشی، معاونین و مربیان پرورشی درخواست دارم که ضمن در نظر گرفتن این موضوع و توجه به اهداف کاری خود که همانا تعمیق باورهای دینی، اخلاقی و معنوی، بسترسازی برای رشد و شکوفایی استعدادهای مختلف دانشآموزان و ایجاد نشاط، شادابی و بالندگی در زندگی آنهاست، نسبت به تدوین برنامهها و راهکارهای اجرای برنامههای مختلف حوزه پرورشی اهتمام لازم را داشته باشند.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه